Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sidearbejde som læge og firma til det

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder som læge på et hospital og betaler allerede topskat. Nu har jeg derudover fået mulighed for at arbejde på konsulentbasis. Inftægterne fra dette vil anslået ligge på 200.000-400.00 kr per år. Desuden regner jeg med om 3-4 år at skulle købe en praksis til ca. 1 mio kr.

Spørgsmålene er:

1) Jeg regner med at skulle have et firma som skal udføre arbejdet, og har forstået at den bedste løsning skulle være en virksomhedsordning, hvad er det mere præcist? Er det for ikke at skulle betale indkomstskat hvis man alligevel sparer op til praksis?

2) Vil der være nogen fordel ved at lave firmaet til et Aps eller skal det bare være et "almindeligt" firma?

3) Vil der være nogen fordel ved også at lave et holdingfirma og føre pengene over i det?

4) I hvilket omfang er der pligt til at involvere revisor og advokat....og i hvilket omfang er det bare en god ide.

Håber i kan hjælpe 

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 22:08

1.+2.: Virksomhedsskatteordningen fungere på nogenlunde samme måde som et selskab, dog har du selv hele risikoen uden begrænsning. Den del af overskuddet du ikke hæver i virksomhedsordningen, skal du betale 25 %(selskabsskat) i skat af - den del du hæver bliver personlig indkomst. Når du så senere hæver det opsparede overskud beskattes det som personlig indkomst, i skatten heraf kan du trække de 25 % fra du har betalt det år du tjente pengene.

Et selskab begrænser risikoen. Af overskuddet betales først 25 % selskabsskat, når så resten af overskuddet udbetales i udbytte betales 28 % i udbytteskat af de første 45.500(2007, dobbelt for ægtefæller) og 45 % af resten.