Jeg arbejder som læge på et hospital og betaler allerede topskat. Nu har jeg derudover fået mulighed for at arbejde på konsulentbasis. Inftægterne fra dette vil anslået ligge på 200.000-400.00 kr per år. Desuden regner jeg med om 3-4 år at skulle købe en praksis til ca. 1 mio kr. Spørgsmålene er: 1) Jeg regner med at skulle have et firma som skal udføre arbejdet, og har forstået at den bedste løsning skulle være en virksomhedsordning, hvad er det mere præcist? Er det for ikke at skulle betale indkomstskat hvis man alligevel sparer op til praksis? 2) Vil der være nogen fordel ved at lave firmaet til et Aps eller skal det bare være et "almindeligt" firma? 3) Vil der være nogen fordel ved også at lave et holdingfirma og føre pengene over i det? 4) I hvilket omfang er der pligt til at involvere revisor og advokat....og i hvilket omfang er det bare en god ide. Håber i kan hjælpe |
1.+2.: Virksomhedsskatteordningen fungere på nogenlunde samme måde som et selskab, dog har du selv hele risikoen uden begrænsning. Den del af overskuddet du ikke hæver i virksomhedsordningen, skal du betale 25 %(selskabsskat) i skat af - den del du hæver bliver personlig indkomst. Når du så senere hæver det opsparede overskud beskattes det som personlig indkomst, i skatten heraf kan du trække de 25 % fra du har betalt det år du tjente pengene.
Et selskab begrænser risikoen. Af overskuddet betales først 25 % selskabsskat, når så resten af overskuddet udbetales i udbytte betales 28 % i udbytteskat af de første 45.500(2007, dobbelt for ægtefæller) og 45 % af resten.
Jeg ved ikke hvor stor risiko der er for tab ved en læge, men en fordel ved selskabet er at der spares skat ved det udbytte op til grænsen.
4.: Det er en god ide at inddrage en revisor til at beregne skatten, rådgive om pension osv. år for år og også til køb at praksis, da prisen der forlanges kan være for høj. Jeg vil foreslå en revisor der har erfaringer med læger.