Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afklaring før jeg for første gang afslutter regnskabsår- Moms fra 4. kvatal 2014 og bilagsnumre

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer,

Jeg synes efterhånden jeg er ved at have rimeligt styr på skat og bogføring, ikke mindst med uvurderlig hjælp herindefra. Men før jeg afslutter mit første regnskabsår i Dinero har jeg et par sidste spørgsmål som jeg håber en venlig sjæl kan hjælpe mig med at få afklaret:

1) Skal jeg vente med at afslutte regnskabsåret 2014 til jeg har indberettet, betalt og bogført moms fra 4. kvartal 2014?

2) Hvilken konsekvens har det egentlig helt grundlæggende af man afslutter regnskabsåret? Jeg tænker i forhold til hvad man kan bogfører i regnskabsåret 2015 eller ikke længere kan bogføre i 2014...

3) Ift. bilagsnumre er der da nogen regler i forhold hvorvidt man skal fortsætte nummereringen 1,2,3,4..No eller skal man starte forfra i serien hvert regnskabsår? Og antager Dinero automatisk det første når man opretter et nyt regnskabs år? Jeg er med på der under alle omstændigheder ikke må være huller i serien.

4) Følger regnskabsåret automatisk skatteåret/kalender året? Jeg startede nemlig virksomhed i november 2014, så det jeg gerne vil vide er om mit regnskabsår så stadig går fra jan-dec og ikke nov-nov?

Mvh. Jesper

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 10:53

Hej Jesper.

Dejligt du føler du føler du er ved at have godt styr på det hele. Dine spørgsmål er ganske fornuftige i forhold til årsafslutning. Jeg skal forsøge at gøre mit til, at du bliver endnu klogere. 

1 + 2) Dinero tillader dig at arbejde med to aktive regnskabsår af gangen, hvilket betyder at du godt kan oprette regnskabsår 2015, uden nødvendigvis at afslutte 2014. Du skal blot huske at skifte regnskabsår til det regnskabsår som du vil bogføre i. Om du vælger at afslutte før eller efter momsregnskabet er afsluttet, er sådan set op til dig selv. Personligt ville jeg nok afslutte det efter jeg har afsluttet det med momsen. Læs evt. mere i denne guide, den fortæller dig hvordan du afregner momsen. Når du afslutter regnskabsåret 2014 overfører Dinero automatisk din ultimo balance pr. 31/12-2014 til primo pr. 1/1-2015. 

3) Fakturanumre og købs-& finansbilagsnumre er to forskellige ting. Fakturanumrene skal jf. bogføringsloven være fortløbende, mens du manuelt kan vælge hvilket nummer dine købs- & finansbilag skal starte ved. Det gør du under Indstillinger -> Regnskabsår. Rører du ikke ved noget i det omtalte fortsætter købs- & finansbilagene med at være fortløbende. 

4) Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed skal dit regnskabsår følge kalenderåret og altså være jan-dec. Det mest almindelige regnskabsår går også herfra, så det er også det du skal køre i følge min mening :-).

Håber du blev klogere. 

De bedste hilsner

Theis

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03

Theis Jørgensen:

1 + 2) Dinero tillader dig at arbejde med to aktive regnskabsår af gangen, hvilket betyder at du godt kan oprette regnskabsår 2015, uden nødvendigvis at afslutte 2014. Du skal blot huske at skifte regnskabsår til det regnskabsår som du vil bogføre i. Om du vælger at afslutte før eller efter momsregnskabet er afsluttet, er sådan set op til dig selv. Personligt ville jeg nok afslutte det efter jeg har afsluttet det med momsen. Læs evt. mere i denne guide, den fortæller dig hvordan du afregner momsen. Når du afslutter regnskabsåret 2014 overfører Dinero automatisk din ultimo balance pr. 31/12-2014 til primo pr. 1/1-2015. 

3) Fakturanumre og købs-& finansbilagsnumre er to forskellige ting. Fakturanumrene skal jf. bogføringsloven være fortløbende, mens du manuelt kan vælge hvilket nummer dine købs- & finansbilag skal starte ved. Det gør du under Indstillinger -> Regnskabsår. Rører du ikke ved noget i det omtalte fortsætter købs- & finansbilagene med at være fortløbende. 

4) Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed skal dit regnskabsår følge kalenderåret og altså være jan-dec. Det mest almindelige regnskabsår går også herfra, så det er også det du skal køre i følge min mening :-).

bare lidt klargøring og et spørgsmål:

1 - Hvis man ikke afslutter 2014 og så modtager betaling i 2015 for en 2014 faktura og booker den betalt i 2015, så mindes jeg tidl at ha set et par tråde, hvor den manglende afslutning af 2015 gav problem, hvor der opstod et dobbelt bilag (formentlig fordi status 2014 ikke var ført over til 2015 og der for kunne programmet ikke finde ud af, når man tog betalingen i 2015) Er det ligegylding også i forhold til at afbooke 2014 fakturaer som betalt inde i  2015 - om man har afsluttet 2014?

3 - Enig i det meste dog skal jo både fakturaer OG købs og finansbilag BEGGE være fortløbende. Man må godt selv vælge at starte med det nummer man vil (en del vil ikke ha faktura 1 fordi det lyder så lidt med faktura 5 kommer i Marts, og vil starte med højere nummer, men begge dele skal fra det første bilag hvert år være fortløbende

4 - enig - og ja personlig virksomhed er personlig og har der for altid samme skatteår som personen er = kalenderår - uanset hvornår det starter. Det kan man ikke ændre ved. I selskaber kan man vælge andet end kalender år da de jo ikke er personlige

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Sep 14
Indlæg ialt: 93
Skrevet kl. 15:35

Hej John.

1) Det er ikke jeg er bekendt med, men det skal jeg da lige prøve at undersøge. 

3) Jep selvfølgelig. Tror der har været en lille misforståelse i beskeden. Jeg mente at han selv kunne vælge hvilket bilagsnummer året skulle starte ved. 

God weekend :-).

De bedste hilsner

Theis

Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:27

Fantastisk. Mange tak for et fuldstændig fyldestgørende svar. Det er virkelig rart få kvalificeret hjælp til den slags og jeg er sikker på at tråde som denne også kommer andre til gode.

Tak igen!

Mvh. Jesper

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)