|
Kære Aminoer, Jeg synes efterhånden jeg er ved at have rimeligt styr på skat og bogføring, ikke mindst med uvurderlig hjælp herindefra. Men før jeg afslutter mit første regnskabsår i Dinero har jeg et par sidste spørgsmål som jeg håber en venlig sjæl kan hjælpe mig med at få afklaret: 1) Skal jeg vente med at afslutte regnskabsåret 2014 til jeg har indberettet, betalt og bogført moms fra 4. kvartal 2014? 2) Hvilken konsekvens har det egentlig helt grundlæggende af man afslutter regnskabsåret? Jeg tænker i forhold til hvad man kan bogfører i regnskabsåret 2015 eller ikke længere kan bogføre i 2014... 3) Ift. bilagsnumre er der da nogen regler i forhold hvorvidt man skal fortsætte nummereringen 1,2,3,4.. 4) Følger regnskabsåret automatisk skatteåret/kalender året? Jeg startede nemlig virksomhed i november 2014, så det jeg gerne vil vide er om mit regnskabsår så stadig går fra jan-dec og ikke nov-nov? Mvh. Jesper |
Hej Jesper.
Dejligt du føler du føler du er ved at have godt styr på det hele. Dine spørgsmål er ganske fornuftige i forhold til årsafslutning. Jeg skal forsøge at gøre mit til, at du bliver endnu klogere.
1 + 2) Dinero tillader dig at arbejde med to aktive regnskabsår af gangen, hvilket betyder at du godt kan oprette regnskabsår 2015, uden nødvendigvis at afslutte 2014. Du skal blot huske at skifte regnskabsår til det regnskabsår som du vil bogføre i. Om du vælger at afslutte før eller efter momsregnskabet er afsluttet, er sådan set op til dig selv. Personligt ville jeg nok afslutte det efter jeg har afsluttet det med momsen. Læs evt. mere i denne guide, den fortæller dig hvordan du afregner momsen. Når du afslutter regnskabsåret 2014 overfører Dinero automatisk din ultimo balance pr. 31/12-2014 til primo pr. 1/1-2015.
3) Fakturanumre og købs-& finansbilagsnumre er to forskellige ting. Fakturanumrene skal jf. bogføringsloven være fortløbende, mens du manuelt kan vælge hvilket nummer dine købs- & finansbilag skal starte ved. Det gør du under Indstillinger -> Regnskabsår. Rører du ikke ved noget i det omtalte fortsætter købs- & finansbilagene med at være fortløbende.
4) Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed skal dit regnskabsår følge kalenderåret og altså være jan-dec. Det mest almindelige regnskabsår går også herfra, så det er også det du skal køre i følge min mening :-).
Håber du blev klogere.
De bedste hilsner
Theis
Bliv gratis medlem