Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tab/svindel

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. May 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Har købt vare for små 21000 Euro. Som har vist sig og være svindel.

Politiet er på sagen, men hvordan får jeg det med i mit regnskab som tab/svindel.

Er lige blevet moms registreret, så jeg ved ikke hvordan man gør med hensyn til tab/svindel.

Håber på nogle ved noget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:01

du har varekøbet og da der ikke er kommet korrekte varer så konstateres tabet jo i og for sig af sig selv da værdien ikke findes ved lageroptælling. Du kunne formentlig også bogføre på særlig konto for TAB aldrig leveret lige under varekøbs konto nummer for at ha let ved at spotte det - momsen hvis det er fra europa er jo importmoms som ikke koster, men som du jo må bogføre idet jeg går ud fra du har betalt men bare modtaget noget andet end ventet

Det er afgørende at du har et bilag der viser, at det faktisk blev sådan et tab og ikke afskriver det før du ved det blev tabt endeligt og der kan du bruge politirapport og andet som bevis (ex at det du modtog er kasseret eller hvis du intet modtog - at det var tilfældet)

Med det beløb ville jeg har en revisor til lige at sige hvornår jeg kunne tage tabet og hvordan

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:37

tasssdk:

Er lige blevet moms registreret, så jeg ved ikke hvordan man gør med hensyn til tab/svindel.

Jeg er helt på tråd med John om når vi snakker beløb i den størrelsesorden skal du have fat i en revisor som kan rådgive dig om hvornår du kan trække tabet fra.

I forhold til momsen skal du endvidere passe yderligere på;

For det første skal du tjekke via tastselv om sælger (i dit tilfælde svindleren) har et gyldigt momsnummer, hvis ikke han har det må du under ingen omstændigheder angive noget i moms (uanset hvad fakturaen siger)

Hvis det viser sig at momsnummeret er gyldigt, så vil jeg igen henvise til en rådgiver (i det mindste en der kan tage ansvaret for den rigtige behandling)

For når der reelt ikke har været en levering af varer, kan der efter min opfattelse aldrig være tale om at forudsætningerne for "afgiftspligtens indtræden" er opfyldt. Dermed mener jeg i sådan en situation, at der som udgangspunkt heller ikke skal angives noget overhovedet, men den kan afhænge af situationen i den specifikke situation. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:02

Jesper_nl:
For når der reelt ikke har været en levering af varer, kan der efter min opfattelse aldrig være tale om at forudsætningerne for "afgiftspligtens indtræden" er opfyldt.

Hvordan kommer du frem til at der ikke er sket levering her?

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 10:10

Whiskey:

Hvordan kommer du frem til at der ikke er sket levering her?

Siden trådstarter skriver der er tale om svindel, går jeg ud fra han aldrig har modtaget nogen varer.

Og opfyldelsen af levering af vare fordrer en "overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode"

Men måske trådstarter kan opklare om han har modtaget nogen varer eller ej, for i så fald vil mit svar også være anderledes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

levering er lidt uklart. Jeg udgik fra at der var levering og at det var af noget helt andet end bestilt og det gjorde jeg ud fra, at politiet var involveret - selv om jeg også der har svært ved at se politiet inde over, med mindre varen er ulovlig. Jeg tænkte, hvis der slet ikke er leveret og faktura er i Euro/nok fra udlandet, så er politiet i alle fald ikke inde over.

Trådstarter kan hjælpe ved at fortælle hvad tilfældet er her - leveret eller ikke. Det rækker nemlig ikke, at trådstarter bare selv mener at der er leveret noget der ikke er alle penge værd, i forhold til straks at afskrive.

Der står man overfor et ret opslidende slagsmål, eller minimum overfor at kunne kraftigt sandsynliggøre inkurans og formentlig varens destruktion før den kan skrives til 0 i pris og moms - men her kan en revisor råde konkret ud fra om det leverede er ubrugeligt eller ikke - 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 14
Skrevet kl. 14:37

Hejsa

Jeg har aldrig modtaget varen. 36 tons træpiller.

Og der er meldt til politiet da min bank kunne fortælde at det var svindel.

Banken kan ikke gøre noget da den polske lov gør at den dansk bank ikke kan træk penge retur igen.

Har også talt med svindler over skyp og sendt det hele til politiet.

Så jeg håber da politiet kan hjælp med at få min penge tilbage til min konto.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 14:48

tasssdk:

Hejsa

Jeg har aldrig modtaget varen. 36 tons træpiller.

Og der er meldt til politiet da min bank kunne fortælde at det var svindel.

Banken kan ikke gøre noget da den polske lov gør at den dansk bank ikke kan træk penge retur igen.

Har også talt med svindler over skyp og sendt det hele til politiet.

Så jeg håber da politiet kan hjælp med at få min penge tilbage til min konto.

Virkelig træls, så er der umiddelbart svaret på ovenstående indlæg i forhold til hvad du skal gøre både moms- og skattemæssigt.

Men lige en anden ting og det er ikke for at gnide salt i såret og virke bagklog. Men næste gang du skal lave en handel af den størrelse, så kunne man måske foreslå leverandøren at betalingen deponeres på en bankkonto og først frigives når du reelt har modtaget varen. 

Tilmeldt 27. May 14
Skrevet kl. 15:37

Ja det er helt sikker at jeg gør det næste gang.

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 17:43

Nu er det ikke for at være en lyseslukker fredag aften.

Men 21000 Euro for 36 tons træpiller, det er da en voldsom pris 583 Euro pr ton eller Danske kr. 4345.- Hvis du har sagt ja det at betale det forstår jeg godt de har snydt dig, du burde da have regnet efter indet du bestiller til sådan en pris.

Selvom varen kommer vil du da have et alvorligt tab.

God weekend.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)