Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart i Dinero (ApS).

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Indlæg ialt: 91
Fra  Bankboost Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg er i færd med at få oprettet mit ApS, - og jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg får startet rigtigt op i Dinero.

Udfordringen er, at jeg overfører de 50.000 kr. til advokatens klientkonto, og han overfører så disse fratrukket hans honorar til min nye erhvervskonto.

Jeg skal gerne stadig have bogført, at der går de 50.000 kr. ind som indskudskapital, og have bogført advokaten som udgift?

Hvad gør jeg i praksis?

For at muliggøre eksempler, så lad os sige, at advokaten tager 8.000 kr. (Jeg får også lavet lidt andet)

På forhånd tak.

Bankmanden

Uvildig bankrådgivning til private!

www.facebook.com/bankboost

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:46

han fører 50 t over på din erhvervskonto og du bogfører som kredit anpartskapital mod debet erhverskonto 

Så bogførere du stiftelsesomkostninger og her går du i regnskab - kontoplan - ny konto - stiftelsesomkostninger - 7210 kan du kalde den - med moms (går ud fra regningerne er med moms)

Nu bruger du den som konto til at bogføre omkostningerne ved stiftelse mod kredit banken. Det tricky her er, at du har fradrag for momsen men ikke for selve stiftelsesomkostningen så du skal huske at det beløb der står på den konto, skal tages ind igen i såkaldt "skatteregulering" = lægges til dit resultat for 2015 så du ikke får fradrag for det

Skattereguleringer er forklaret her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/regnskabsregulering-fra-drift-til-skat.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Fra  Bankboost Skrevet kl. 15:26

Tak for et godt svar.

Jeg tror dog netop, at han kun overfører de 42.000 kr til min erhvervskonto, men det betyder måske ikke noget regnskabsmæssigt?

Mvh
Bankmanden

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:52

Jo det gør det sådan set - for du kommer jo til at mangle 8000 kr til at bogføre de 8000 kr op imod (en beholdning)

Du kan så bogføre 50.000 ind på kredit anpartskapital så og modkonto 42.000 er så debet bank og 8000 kr debet stiftelsesomkostninger som jeg lige i hovedet ser det. Vent lige om andre korrigerer - 

vh John Hannover

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 18:49

Du kan bruge den opgørelse, du får fra advokaten, til at se de enkelte posteringer med og uden moms. Det gør det måske lettere at følge Johns anvisninger. Jeg vil i øvrigt mene, at advokaten burde have adskilt tingene og have lavet dig en egentlig regning på de ting, han havde lavet for dig. Men sådan er der så meget.

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Fra  Bankboost Skrevet kl. 19:02

Tak for svarene.

Jeg formoder da også, jeg får en egentlig regning fra advokaten, men at den bare er "betalt" ved tilbageholdelse af beløbet i forbindelse med overførsel til min nye konto.

En anden ting, når jeg nu har så kyndig opmærksomhed:

Jeg formoder, at de 50.000 kr. ikke slår til og vil derfor lave et lån til mit ApS. Som jeg forstår, er der intet problem i det, hvis jeg laver et gældsbrev (med vitterlighedsvidner) samt at mit selskab betaler enten rente eller overskurs til mig?

Kan man bare skrive, at renten forfalder ved tilbagebetaling, ellers skal det være kvartårligt, årligt eller lignende?

Mvh
Bankmanden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:32

der er som ikke krav om vitterlighedsvidner. Renten må være kvart - halv - helårligt eller du må aftale en overkurs - ex lån 100.000 betales tilbage om 1 år med 110.000 kr (og så skat af de 10.000 for dig som kap ind) Det afgørende er at du finder en markedsrente (den rente som firmaet eller skulle betale for et tilsvarende måske usikret lån)

Du kan også overveje om det skal være et konvertibelt lån (et der kan konverteres til anparter hvis DU vil) for det vil åbne for, at du hvis pengene tabes, kan få fradrag for tab på aktieindkomst.

Tag evt en revisor med i alle de overvejelser

vh John Hannover

Fra Danmark
Tilmeldt 10. Sep 14
Fra  Bankboost Skrevet kl. 20:06

Tak igen, - og en revisor er formentlig den fornuftige vej frem. Jeg håber dog på, at et lån i størrelsesordenen 20-30.000 kr. vil kunne gøre det og vil derfor være træt af at aflevere en del af disse til en revisor.

Tusind tak igen.

Amino rocks! :)

Tilmeldt 1. Apr 11
Indlæg ialt: 21
Fra  Dinero Skrevet kl. 09:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bankmanden

Jeg kan se at John og Jørgen endnu en gang har været hurtigt ude med gode og kvalificerede svar. Jeg vil bare lige tilføje link til en video vi har lavet, hvor du kan se hvordan du bogfører indskudt anpartskapital i dit ApS.

Se her: https://dinero.dk/support/anpartskapital/

Iøvrigt kan jeg fortælle, at vi kører et tilbud her og nu, hvor du kan få 1 års Dinero Pro + et opstartskursus med dygtige revisorer, der kan få dig godt kørende i Dinero.

Se her: https://dinero.dk/om-dinero/dinero-visma-regnskabskursus/ 

Der er stadig nogle pladser tilbage.

Godt at have dig med på holdet :-)

Bedste hilsener 

Jonas

Dinero

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)