Jeg har på nuværende tidspunkt en enkeltmandsvirksomhed, der har akkumuleret lidt penge på virksomhedens konto samt nogle værdier. For at undgå topskat vil jeg i fremtiden have et ApS samt en enkeltmandsvirksomhed med henblik på at "omdanne" mit overskud til personlig kapital indkomst.
Vil det være en god løsning at gennemføre en skattefri virksomhedsomdannelse og i forbindelse hermed oprette et stiftertilgodehavende til mig (ny personlig virksomhed) med et beløb svarende til indestående på virksomhedens konto plus virksomhedens værdier?
det kræver nok revisorgennemgang at bedømme om skattefri omdannelse betaler sig - eller om du skal nystifte og beholde dit personlig - det afhænger helt af hvad der evt er af overværdier i aktiver + goodwill osv - om det betaler sig - Det koster jo noget at omdanne i revisorbekræftelse men det kan være let hvis du i forvejen har revisor på din personlige virksomhed. Det vil være gode penge at bruge en revisor i overvejelsen
Du kan ikke gennemføre en skattefri virksomhedsomdannelse og få et stiftertilgodehavende. Hele værdien af virksomheden, der omdannes skal vederlægges med anparter.
Men jeg kan heller ikke lige se argumentationen bag hele ideen. Du kan ikke omdanne dit overskud til kapitalindkomst ved at lave et ApS. I ApS'et kan du få løn = topskat eller du kan få udbytte = udbytteskat (aktieindkomst). Afhængig af hvor meget udbytte, du vil trække ud, beskattes det med 27% eller 42%, men husk at der så allerede er betalt 24,5% skat i selskabet. Summasummarum skat i selskabet + udbytte skat giver en samlet skat, der stort set svarer til skatten af lønindkomst.
Så jeg kan ikke lige se "fidusen".
32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv. Partner i www.redmark.dk
Idéen, som jeg uafhængigt har fået af to revisorer, går ud på, at selskabet skal være i gæld til mig/min personlige virksomhed og derfor betale renter, der beskattes som kapitalindkomst. Beskatningen af renteindtægt er lavere end for personlig indkomst og der er endvidere et bundfradrag på positiv kapitalindkomst inden den medregnes i grundlaget for topskat. I selskabet kan renteudgiften trækkes fra.
hvad skal du med personlig virksomhed i det fald - der er renterne vel som personlige - men du tænker måske noget VSO/kapital afkast .- kan ikke lige se det
Du skal jo så ha lånt selskabet penge på korrekt vis til markedsrente og ikke bare som erstatning for løn - og de penge kunne du vel investere lige godt på andet vis og få kapitalindkomst for dem - så jeg er ikke med, men har du to revisorer til at råde, så skal du da bare springe ud idet og ikke ha amino til at rode i det
Jeg kan heller ikke selv se idéen med det personlige selskab, men jeg overser nok bare noget eller husker forkert. Det skulle ihf. være en god "fidus" til at slippe for en del af skatten.
Som sagt har jeg revisor ind over, men derfor er det stadig fint at få anden input og ellers kan andre i lignende situation lade sig inspirere.
rentefradraget i selskabet vil jo så også være 23% (selskabsskat) og det kan du jo ikke slippe med i personlig rente af indtægten på lånet men som sagt, jeg forstår ikke hverken indblanding af personlig virksomhed eller i det hele taget fordelen - du ændrer jo ikke løn fra selskabet som personskat - til rente på lånet med nogen fordel - men de 2 revisorer må kunne stå på mål for deres ide
Angiveligt er det en konstruktion, som rigtig mange bruger. :)
det tør jeg godt sige nej til - hvis det er som du beskriver det - men tal dog med de 2 revisorer og kom tilbage med hvad det faktisk drejer sig om (og check at de to revisorer ER revisorer - du ved alle må kalde sig det, også underlige folk desværre - mere så du er sikker på, at det er registrerede/godkendte revisorer du får rådene fra)