Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af frokostordning og åndsvage regler - hjælp!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg har bestemt at vi skal have en frokostordning i virksomheden. Jeg har en piccoline der er flexjob ansat til at komme hver dag kl 11-13 hvor hun gør rent. En del af hendes opgaver er også at købe ind (rugbrød og pålæg) stille det frem osv.

Det er en rigtig god ordning indtil jeg opdagede at man faktisk bliver beskattet af den slags medmindre alle medarbejdere betaler 15.- kroner pr måltid.

Aldrig i mit liv er jeg stødt på noget så småligt og åndsvagt.

Det viser sig sådan som jeg har forstået det at dette skyldes at virksomheden kan trække udgifter til madordning fra i skat. Men det vil jeg sådan set skide rigtig meget på. Det koster virksomheden 1500.- kroner om måneden at få købt pålæg og rugbrød, dvs 18.000.- kroner om året og jeg er da fuldstændig ligeglad med at trække det fra i skat.

Så er der en vej udenom dette på ?

Hvad nu hvis jeg ganske enkelt ikke bogfører madkøb så det bliver trukket fra ? Kan man så slippe for at blive beskattet af madordningen ? Jeg er da også jævnt træt af at skulle stå og opkræve 15.- kroner pr måltid fra folk. 

Lad høre om nogen ved hvordan man nemmest omgår dette ?

Mvh

Ruben

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10

jeg tror ikke der er nogen vej uden om - du kunne sige du gav det privat - men jeg tror måske ikke helt skat accepterede, selv om du ikke tog en krone i fradrag - men det må andre bedømme. Jeg tror ikke den går. Du kan da ellers bare trække de 15 kr x antal arbejdsdage som vel vil gi 300 kr om måneden som deres betaling for mad. Hæv deres løn 500 kr og træk 300 netto ca.

Som firma kommer du ikke uden om det og uden du træk fra tror jeg ikke skat ville forstå konceptet som andet end noget sjov løn-erstatning - selv uden fradrag. Jeg synes ikke det er så voldsomt komplekst så er det en ærgelse værd?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 22:49

Det er ikke kompleksiteten der generer mig, men tværtimod at man kan beskattes personligt af noget så basalt som frokost.

Jeg forstår at man skal beskattes af fri telefon, firmabil, i en vis grad også tøj fra firmaet, men jeg synes at vi her har ram lavmålet. Jeg mener hvorfor ? Hvorfor beskatte dette område, hvordan kan man dog på nogen måde udnytte dette. Jeg kan da umuligt som arbejdsgiver "hæve" folks løn skattefrit ved at give dem mere mad til frokost, eller hyre en michelin-kok. Og selvom jeg ville hvad er problemet så. Pengene arbejder da alligevel i systemet, både der hvor varerne bliver købt, der hvor momsen bliver betalt, og jeg sikrer iøvrigt at mine medarbejdere får en god, sund og varieret kost med øko-varer som i yderste instans måske kan spare sygedage set i forhold til folk der slet ikke spiser frokost hvis de skal smøre madpakke hjemmefra..

Jeg syntes faktisk det er små-klamt.. Men nu skal det ikke bare lande i brok det hele.

Jeg er heller ikke sikker på den holder vand, det må en revisor måske kunne svare på, kan være jeg kan bogføre indkøbende som diverse, så bliver der jo ikke lavet nogen fradrag som SKAT kan påstå jeg eller andre får fordel af ?

Spørgsmålet er også om nogen nogensinde vil kontrollere den slags i en lille virksomhed ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57

Uldal:
Spørgsmålet er også om nogen nogensinde vil kontrollere den slags i en lille virksomhed ?
ikke en anelse men er du først ud i at vide noget er ulovligt og spekulere i om du bliver opdaget er du efter min mening på gal vej - så kan du jo lave dine egne regler og gi pokker i resten

Uldal:
kan være jeg kan bogføre indkøbende som diverse, så bliver der jo ikke lavet nogen fradrag som SKAT kan påstå jeg eller andre får fordel af ?
jo det gør du da - du gir personalet noget de ikke beskattes af og de indkøb trækkes jo fra dit overskud så du sparer skat

Du har vel en revisor som vil være mere diskret at bruge stille og roligt også i forhold til internettet - hvor jo faktisk også skat og andre - sågar misundelige - alm fjender og konkurrenter kigger med - Den der med - hold det mellem Amino og mig gælder ikke rigtigt og nettet er jo så mere eller mindre forever Smile

vh John H

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 08:29

I got it ;)

Tak for svar endnu en gang, jeg har ikke en revisor endnu, der er stadig 6 måneder til årsregnskab, men skal have fundet en god ordentlig statsautoriseret en med et godt renommé. Min advokat anbefalede det på det kraftigste da han havde eksempler på virksomheder der var blevet hevet til torskegilde fordi den revisor de havde valgt blev knaldet for ikke at have rent mel i posen.

Så jeg må i gang med at finde en revisor og så få styr på den del med frokosten en gang for alle.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:51

Mit indtryk i dag - med alle de skærpede regler er, at det meget overvejende flertal af registrerede/godkendte revisorer overholder reglerne - men en god ide at finde den pågældende jo før jo bedre, for netop lidt snak i starten om hvad der skal til, for at gøre regnskabet let, og hvad revisor mener man skal eller ikke, kan være med til en smidigt hjælp, når årsregnskabets time er inde. Der hvor det bliver rigtigt dyrt/besværligt er, der hvor revisor bare får et regnskab, hvor ejer har kørt en del rundture selv Big Smile Find en der bor tæt nok til at I let kan stikke hoveder sammen til en gennemgang

vh John H

Tilmeldt 25. Sep 14
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:29

Hej Ruben

Jeg sad selv med min revisor og regnede på, hvordan udgifterne ville se ud alt efter hvilken frokostordning firmaet havde. Med alt der kunne trækkes fra etc. (samt med indforståelse fra medarbejderne) gav det for os mest mening at hyre en professionel frokostordning. Også for at kunne tilbyde mad, som alle kræsne kunne spise. Jeg har fundet en der passer os på  http://www.frokost.dk.Ved ikke om det hjælper dig, men bare et tip.

Mette

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)