Hej. Jeg har bestemt at vi skal have en frokostordning i virksomheden. Jeg har en piccoline der er flexjob ansat til at komme hver dag kl 11-13 hvor hun gør rent. En del af hendes opgaver er også at købe ind (rugbrød og pålæg) stille det frem osv. Det er en rigtig god ordning indtil jeg opdagede at man faktisk bliver beskattet af den slags medmindre alle medarbejdere betaler 15.- kroner pr måltid. Aldrig i mit liv er jeg stødt på noget så småligt og åndsvagt. Det viser sig sådan som jeg har forstået det at dette skyldes at virksomheden kan trække udgifter til madordning fra i skat. Men det vil jeg sådan set skide rigtig meget på. Det koster virksomheden 1500.- kroner om måneden at få købt pålæg og rugbrød, dvs 18.000.- kroner om året og jeg er da fuldstændig ligeglad med at trække det fra i skat. Så er der en vej udenom dette på ? Hvad nu hvis jeg ganske enkelt ikke bogfører madkøb så det bliver trukket fra ? Kan man så slippe for at blive beskattet af madordningen ? Jeg er da også jævnt træt af at skulle stå og opkræve 15.- kroner pr måltid fra folk. Lad høre om nogen ved hvordan man nemmest omgår dette ? Mvh Ruben |
jeg tror ikke der er nogen vej uden om - du kunne sige du gav det privat - men jeg tror måske ikke helt skat accepterede, selv om du ikke tog en krone i fradrag - men det må andre bedømme. Jeg tror ikke den går. Du kan da ellers bare trække de 15 kr x antal arbejdsdage som vel vil gi 300 kr om måneden som deres betaling for mad. Hæv deres løn 500 kr og træk 300 netto ca.
Som firma kommer du ikke uden om det og uden du træk fra tror jeg ikke skat ville forstå konceptet som andet end noget sjov løn-erstatning - selv uden fradrag. Jeg synes ikke det er så voldsomt komplekst så er det en ærgelse værd?
vh John H