Hejsa Aminoer. Jeg er i fælden ang. fremtidens iværksættere, grundet statens uforståelige politik omkring indtjening ved siden af SUén. Jeg går på universitetet og arbejder i en større bank ved siden af studierne. Grundet forskellige omstændigheder blev jeg nød til at tage SU i starten af 2014. Jeg tjente for meget i 2014, og derfor blev de sidste 4 måneder af min løn sat ind på en ratepension, så jeg ikke kom til at betale noget SU tilbage. Nu står jeg så i den situation at jeg ikke har fået løn i 4 måneder, og min arbejdsplads(trods utallige samtaler for at sikre de brugte mit rigtig skattekort) har brugt mit bikort, hvilket betyder jeg ikke har fået særlig meget udbetalt. Jeg havde noget regninger som hang, og derfor er alle pengene gået til det. Hvilket betyder jeg står(rent ud sagt) med røven i vandskårben... Jeg bliver nød til at tage SU i februar måned, så jeg også kan leve. Jeg har næsten lige fået et cvr.nr og regner med at komme til at tjene nogle penge i dette firma. VI snakker ikke 200.000 kr, men lad os nu bare sige 40.000 kr for at have et beløb. Ved siden af arbejder jeg i den større bank, hvor jeg måske kommer til at tjene ca 250.000 kr, hvilket er alt for meget ved siden af SU. Så mit spørgsmål går på: Med Venlig Hilsen Mads |
Ja hvis du arbejder erhvervsmæssigt aktivt med overskud for øje i dit personlige (må ikke kunne ses som hobby bare) så kan du benytte VSO og der regnes overskud ikke med i SU grundlag og beskattes kun med virksomhedsskat så læne du ikke hæver løn - Desværre vil du nok ha behov for revisor eller lignende hjælp med regnskabet http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html
Et alternativ kunne være et selskab men der får du så andre omk så som lovpligt arbejdsskade og formentlig også behov for hjælp med regnskab og måske dyrere bank - kunne starte ud med http://johnhannover.blogspot.dk/2014/09/pmv-personlig-ejet-mindre-virksomhed.html hvis du føler dig overbevist om at du ligger under 50 t i omsætning
OM det så er hensigtsmæssigt/rimeligt med SU regler kan vel diskuteres. Jeg mener vel faktisk de er lavet for sikre at de som ellers ikke har råd kan klares sig og ikke som borgerløn, men ja det stopper da givet lidt initiativ. Checke lige at din løn + de 40 t ikke faktisk samlet er under loftet for SU for helår 2015 inden du fortvivler.