Jeg kan ikke umiddelbart bekræfte din udlægning...
Hvis du selv bebor ejendommen enten som ejer eller lejer og foretager udlejning af værelse til trediemand, herunder også et selskab, så er spørgsmålet, hvorvidt reglerne for værelsesudlejning kan finde anvendelse.
Hej Tonny tak for svar
Men reglerne for værelsesudlejning kan netop ikke anvendes da der jf. LL § 15 P. specificeres at reglerne kun gælder for udlejning til beboelse.
Men spørgsmålet er så om man kan opnå same mulighed for fradrag af udgifter til vand, varme, el og ejendomsskatter (kun hvis det udlejede areal overstiger 10%) baseret på en lejeindtægt fra et selskab og således kan fradrage dette i lejeindtægten herfra?
Årsagen til at jeg spørger ind til dette er at jeg i mit netværk har kendskab til flere der er nægtet fradrag for hjemmekontor, som i øvrigt opfyldte betingelserne herfor, alene med begundelse i at deres virksomhed blev drevet i selskabsform.
Selskaberne havde naturligvis fradrag men personen der udlejede et lokale til sit ejet selskab skulle tillække lejeindtægten til sin indkomst uden mulighed for fradag da SKAT ikke anså personen som erhversdrivende og ej heller kunne opfylde betingelserne for bla at størstedelen af arbejdstiden skulle være placeret i den virksomhed som fradragsmulighed skulle baseres på hvilket jo vil være 'udlejningsvirksomheden'.
Sammetholdt med at mange nu driver deres virksomhed i den nye IVS form (og flere ApS'er) så kunnne det være relevant at klæde dem godt på når SKAT banker på døren.
Jeg finder det ikke rimeligt hvis det forholder sig som jeg har fået oplyst - så jeg forsøger at finde skydts til dem der evt. læser denne tråd og måtte komme i klemme da SKAT åbenbart tolker reglerne, om ikke andet så I de tilfælde jeg har kendskab til, til ugunst for den iværksætter der har valgt at drive sin virksomhed I et IVS eller andet selskab.
Jeg antager dog at probelmet ikke er så stort igen da det jo som bekendt er meget svært at få overtalt SKAT til at godkende et fradrag for et hjemmekontor (eller tilsvarende) i forvejen.
/S
Jeg er helt enig i, at Ligningsloven § 15P er rimelig klar.
På den anden side er faktum og praksis en anden side af sagen, idet der findes flere, som jeg har kendskab til, som får fradrag for hjemmekontor også i selskabsform.
Eks. findes der mange inden for de liberale erhverv, som følgelig får fradrag for hjemmekontor. Disse drives både som enkeltmandsvirksomheder og i selskabsform.
Derfor er det som udgangspunkt vigtigt i først omgang overhovedet at opfylde kriterierne for hjemmekontor jvf. mit tidligere link i tråden, hvor bl.a. det skal være ens hovederhverv og det udføres indenfor normal åbningstid.
Hvorvidt man så bruger en beregningsmodel med en fast husleje eller refunderer den erhvervsmæssige del af omkostningerne ejendommen er et andet spørgsmål.
Ydermere vil værelsesudlejning normalt ikke kunne kategorsieres som erhvervsmæssig udlejning, hvorfor man alt andet lige bør kunne anvende LL 15P...
Det kunne være i aktuelle tifælde, at man skulle prøve med et "bindende svar" hos SKAT - Dette kræver dog, at der udformes helt korrekt og utvetydige spørgsmål.
Tonny