Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brug af hjemme kontor

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny

Hvis nu ens virksomhed er et ApS (eller IVS) så giver det vel ikke mening at tale om fradag for benyttelse af privat lokale erhervsmæssigt?

Eller er der noget jeg overser?

Ved godt det er lidt off topic men der er efterhånden mange som driver deres virksomed i selskabsform eg. IVS/APS

/S

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:07

Tonny Skov Pedersen:
jeg benytter i mit job som konsulent mit eget hjemme kontor, kan jeg personligt kræve husleje for brug af dette af min virksomhed

Mnja, det er lidt tvetydig. Hvad mener du med "min virksomhed"? Din egen, eller dér, hvor du arbejder? Jeg forstod det først som, at det var din egen virksomhed.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:09

greatminds:

Hvis nu ens virksomhed er et ApS (eller IVS) så giver det vel ikke mening at tale om fradag for benyttelse af privat lokale erhervsmæssigt?

Jo, det er netop her, det er relevant, jf. mit første indlæg, hvor jeg gik ud fra, at det var din egen virksomhed.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

greatminds:

Jo, det er netop her, det er relevant, jf. mit første indlæg, hvor jeg gik ud fra, at det var din egen virksomhed.

Nu er det ikke min virksomhed vi taler om :-)

Det jeg gerne vil frem til er at der er forskel på at drive sin virksomhed som en personligvirksomhed hvor der er mulighed, omend det er svært, at få fradrag for el, varme, vand og evt. ejendomsskatter ved hjemmekontor - hvor I mod at hvis man driver sin virksomhed i selskabsform eks. aps eller ivs så er der ikke den mulighed. Selskabet kan naturligvis betale en husleje og få fradrag herfor, men indtægten skal beskattes hos modtageren der ikke har fradag som ansat I sit eget selskab.

Tonny kan du bekræfte ovenstående?

/S

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 10:39

greatminds:

Jørgen Kirkegaard (DataKons ApS - 5054 3971):

greatminds:

Nu er det ikke min virksomhed vi taler om :-)

Det jeg gerne vil frem til er at der er forskel på at drive sin virksomhed som en personligvirksomhed hvor der er mulighed, omend det er svært, at få fradrag for el, varme, vand og evt. ejendomsskatter ved hjemmekontor - hvor I mod at hvis man driver sin virksomhed i selskabsform eks. aps eller ivs så er der ikke den mulighed. Selskabet kan naturligvis betale en husleje og få fradrag herfor, men indtægten skal beskattes hos modtageren der ikke har fradag som ansat I sit eget selskab.

Tonny kan du bekræfte ovenstående?

/S

Jeg kan ikke umiddelbart bekræfte din udlægning...

Hvis du selv bebor ejendommen enten som ejer eller lejer og foretager udlejning af værelse til trediemand, herunder også et selskab, så er spørgsmålet, hvorvidt reglerne for værelsesudlejning kan finde anvendelse.

Du kan læse mere her 

https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1615284

og hvis du vil læse den juridiske vejledning, så er der uddybning her https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2048573

Tonny 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:27

Tonny Skov Pedersen:

Hvis du selv bebor ejendommen enten som ejer eller lejer og foretager udlejning af værelse til trediemand, herunder også et selskab, så er spørgsmålet, hvorvidt reglerne for værelsesudlejning kan finde anvendelse.

Hej Tonny tak for svar

Men reglerne for værelsesudlejning kan netop ikke anvendes da der jf. LL § 15 P. specificeres at reglerne kun gælder for udlejning til beboelse.

Men spørgsmålet er så om man kan opnå same mulighed for fradrag af udgifter til vand, varme, el og ejendomsskatter (kun hvis det udlejede areal overstiger 10%) baseret på en lejeindtægt fra et selskab og således kan fradrage dette i lejeindtægten herfra?

Årsagen til at jeg spørger ind til dette er at jeg i mit netværk har kendskab til flere der er nægtet fradrag for hjemmekontor, som i øvrigt opfyldte betingelserne herfor, alene med begundelse i at deres virksomhed blev drevet i selskabsform.
Selskaberne havde naturligvis fradrag men personen der udlejede et lokale til sit ejet selskab skulle tillække lejeindtægten til sin indkomst uden mulighed for fradag da SKAT ikke anså personen som erhversdrivende og ej heller kunne opfylde betingelserne for bla at størstedelen af arbejdstiden skulle være placeret i den virksomhed som fradragsmulighed skulle baseres på hvilket jo vil være 'udlejningsvirksomheden'. 

Sammetholdt med at mange nu driver deres virksomhed i den nye IVS form (og flere ApS'er) så kunnne det være relevant at klæde dem godt på når SKAT banker på døren.

Jeg finder det ikke rimeligt hvis det forholder sig som jeg har fået oplyst - så jeg forsøger at finde skydts til dem der evt. læser denne tråd og måtte komme i klemme da SKAT åbenbart tolker reglerne, om ikke andet så I de tilfælde jeg har kendskab til, til ugunst for den iværksætter der har valgt at drive sin virksomhed I et IVS eller andet selskab.

Jeg antager dog at probelmet ikke er så stort igen da det jo som bekendt er meget svært at få overtalt SKAT til at godkende et fradrag for et hjemmekontor (eller tilsvarende) i forvejen.

/S

Fra Nærum
Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 11:30

Hej John 

Jeg komme lige til tænkte på noget

Jeg læste beskrivelse om hjemmearbejde.

Der står at jeg må ikke arbejde samme rum jeg sover.

Det er lidt svært for jeg kan ikke være inde i stuen og jeg har kun to rum.

Hvad gøre jeg ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54

Du må arbejde lige så meget du vil i soveværelset men du må ikke trække noget fra for brugen bare. Hvis du skal trække fra, skal rummet være indrettet så andet brug i princippet er helt forhindret (og ikke engang være gennemgang) og slet ikke være soveværelse - så bare ikke fradrag (som i det hele taget er meget vanskeligt at få i små lejligheder som jo er svære at special indrette - læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html hvis den ikke har været får i tråden

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:56

Enig i det svære i at få fradrag - men hvad beskatning angår - så udløser det vel ikke skat. Hvis man betaler 10.000 i leje og lejer 10% af det ud til sit selskab - og får 1000 ind - så udløser det vel ikke skat, da udgiften ved de 10% også er 1000 kr og dermed 0 kr til beskatning.

Kun hvis man lejer ud med yderligere fortjeneste vil det vel udløse skat?

vh John Hannover

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 14:09

greatminds:

Tonny Skov Pedersen:

Hej Tonny tak for svar

Men reglerne for værelsesudlejning kan netop ikke anvendes da der jf. LL § 15 P. specificeres at reglerne kun gælder for udlejning til beboelse.

Men spørgsmålet er så om man kan opnå same mulighed for fradrag af udgifter til vand, varme, el og ejendomsskatter (kun hvis det udlejede areal overstiger 10%) baseret på en lejeindtægt fra et selskab og således kan fradrage dette i lejeindtægten herfra?

Årsagen til at jeg spørger ind til dette er at jeg i mit netværk har kendskab til flere der er nægtet fradrag for hjemmekontor, som i øvrigt opfyldte betingelserne herfor, alene med begundelse i at deres virksomhed blev drevet i selskabsform.
Selskaberne havde naturligvis fradrag men personen der udlejede et lokale til sit ejet selskab skulle tillække lejeindtægten til sin indkomst uden mulighed for fradag da SKAT ikke anså personen som erhversdrivende og ej heller kunne opfylde betingelserne for bla at størstedelen af arbejdstiden skulle være placeret i den virksomhed som fradragsmulighed skulle baseres på hvilket jo vil være 'udlejningsvirksomheden'. 

Sammetholdt med at mange nu driver deres virksomhed i den nye IVS form (og flere ApS'er) så kunnne det være relevant at klæde dem godt på når SKAT banker på døren.

Jeg finder det ikke rimeligt hvis det forholder sig som jeg har fået oplyst - så jeg forsøger at finde skydts til dem der evt. læser denne tråd og måtte komme i klemme da SKAT åbenbart tolker reglerne, om ikke andet så I de tilfælde jeg har kendskab til, til ugunst for den iværksætter der har valgt at drive sin virksomhed I et IVS eller andet selskab.

Jeg antager dog at probelmet ikke er så stort igen da det jo som bekendt er meget svært at få overtalt SKAT til at godkende et fradrag for et hjemmekontor (eller tilsvarende) i forvejen.

/S

Jeg er helt enig i, at Ligningsloven § 15P er rimelig klar.

På den anden side er faktum og praksis en anden side af sagen, idet der findes flere, som jeg har kendskab til, som får fradrag for hjemmekontor også i selskabsform.

Eks. findes der mange inden for de liberale erhverv, som følgelig får fradrag for hjemmekontor. Disse drives både som enkeltmandsvirksomheder og i selskabsform.

Derfor er det som udgangspunkt vigtigt i først omgang overhovedet at opfylde kriterierne for hjemmekontor jvf. mit tidligere link i tråden, hvor bl.a. det skal være ens hovederhverv og det udføres indenfor normal åbningstid.

Hvorvidt man så bruger en beregningsmodel med en fast husleje eller refunderer den erhvervsmæssige del af omkostningerne ejendommen er et andet spørgsmål.

Ydermere vil værelsesudlejning normalt ikke kunne kategorsieres som erhvervsmæssig udlejning, hvorfor man alt andet lige bør kunne anvende LL 15P...

Det kunne være i aktuelle tifælde, at man skulle prøve med et "bindende svar" hos SKAT - Dette kræver dog, at der udformes helt korrekt og utvetydige spørgsmål.

Tonny

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)