Jeg har altid ment, at udgifter afholdt med henblik på at stifte firma - kunne være visitkort eller en hjemmeside til firmaet - kunne fratrækkes på stiftelses dagen (eller kort efter) forudsat man ikke havde solgt noget uden moms inden og det var købt med henblik på firmaet og max 6 mdr inden
Nu er jeg i tvivl om det KUN gælder personlig virksomhed og om et selkskab - feks et IVS kun kan tage sådanne aktiver ind, ved at købe dem af f.eks. stifter privat uden moms - ind som udgift og modpost mellemregning privat indskud hvis stifter har betalt f.eks. visitkort/hjemmeside inden
Det giver jo mest mening at man IKKE må i et selskab men kun i personlig virksomhed men ??
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Skattemæssigt ved jeg ikke så meget om, så den del kommenterer jeg ikke på.
Men jeg ved at du momsmæssigt altid har ret til fradrag, også for udgifter forud for stiftelse. Denne eneste betingelse er at indkøbet skal være foretaget med henblik på at der i fremtiden skal ske et momspligtig salg.
Der er ikke nogen tidsgrænse, i forhold til moms, hvor tæt på stiftelsen man skal have foretaget sit indkøb.
Men jeg ved at du momsmæssigt altid har ret til fradrag, også for udgifter forud for stiftelse. Denne eneste betingelse er at indkøbet skal være foretaget med henblik på at der i fremtiden skal ske et momspligtig salg.
det stemmer så ikke med den onlinerevisor på facebook skriver. Intet momsfradrag for noget købt inden stiftelse med mindre det konkret er købt til f.eks. selskabxxx under stiftelse i stiftelsesperioden. Ting købt privat skal iflg Tina i onlinerevisor altid sælges fra privat til selskab og uden momsfradrag.
En af hendes forklaringer er naturligvis at selskabet er helt selvstændig juridisk person og modsat en person - som jo sagtens kan drive virksomhed inden en egentlig stiftelse, eksisterer et selskab slet ikke inden stiftelse, og derfor - intet momsfradrag fra tid inden stiftelse i et selskab. (måske samme årsag til at der ikke er momsfradrag for stiftelsesomkostninger)
Da Bent Zimmermann (revisorrådgiver) så også bekræfter det i samme tråd, så tror jeg faktisk at svaret er NEJ der er ikke fradrag for moms eller aktiver - købt inden stiftelse - de skal sælges ind uden moms fra ejer (med mindre denne er momsregistreret)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg fastholder nu mit indlæg på trods af hvad der skrives i det andet forum. Under forudsætning af indkøbet er foretaget med henblik på at der i fremtiden skal drives økonomisk virksomhed (ML § 3) og man har hensigt om at sælge afgiftspligtige varer eller ydelser, så har man ret til momsfradrag uanset hvornår indkøbet er foretaget.
Og man kan selvfølgelig rent praktisk først få selve fradraget fra det øjeblik virksomheden er momsregistreret, men retten til fradraget kan sagtens være opstået tidligere.
Man skal selvfølgelig kunne løfte bevisbyrden på at indkøbet er foretaget med henblik på netop den momspligtige aktivitet.
Der er også rent retlig taget stilling til netop den problemstilling. I SKM2009.578.LSR kan selskabet godt nok ikke løfte bevisbyrden, så der nægtes fradrag. Men dommen gør det modsætningsvist også klart at såfremt forudsætningerne er opfyldt kan der opnås momsfradrag.