Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Videoustyr - hvad skal man bruge?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Nov 06
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer...

Hvis man vil publicere nogle filmklip på nettet, hvilken form for (video)kamera skal man så bruge? Hvad skal man gå efter og evt. nogle konkrete anbefalelser?

Ligeledes, kan I anbefale et program som ikke er alt for svært at bruge, til at redigere sin råfilm?

Tak på forhånd...

// Mads

Fra København
Tilmeldt 26. May 06
Indlæg ialt: 380
Skrevet kl. 19:10

Hej Mads.

Mht. video-kamera, må du udpensle lidt mere hvad det skal bruges til, hvilken kvalitet og hvilken pris klasse..

Adobe Premiere Pro er MEGET bruger venligst, når man har lært 8-10 grund-ting.

Dbh

Kenneth 

Tilmeldt 17. Nov 06
Skrevet kl. 20:36

Hej Kenneth,

Tak for svaret.

Og med hensyn til videokamera: Det skal som et minimum være bedre lyd/billedkvalitet end på et gennemsnitligt digitalkamera. Prismæssigt ligger jeg vel i omegnen af 5.000 kr. - ved ikke hvor meget man kan få for den slags penge...

// Mads

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 22:16
Kære Mads!
Selv har jeg produceret 4 videofilm i smykkefremstilling og til det har jeg brugt:Sony Handycam 30GB. Prisen lå på omkring 7.000,- … lidt højre end det du efterspørger… men det er et dejligt lille videokamera, med touch screen, nemt at betjene og med indbygget Pc-redigeringsprogram. Et kamera der er let at gå til og som ikke kræver en videregående eksamen…

Til mine optagelser havde jeg videokameraet indstillet på 3 stjerner(bedste kvalitet), da jeg ville have tydelige billeder af små detaljer og kun den bedste kvalitet til mine smykke undervisnings DVD’er. Det har givet nogle flotte og ultra skarpe billeder på mine "Lav smykker" DVD’er og dem er både jeg og mine kunder rigtig godt tilfredse med!
Men til f.eks. YouTube fandt jeg ud af at den høje kvalitet, fyldte alt for meget og jeg kunne derfor kun oploade ca. 1½ min. dertil. Derfor tror jeg at optagelser med 1 eller 2 stjerner ville have givet flere minutter på YouTube og at du derfor også ville kunne nøjes med et ”mindre” videokamera til den slags optagelser.
Er det derimod til jeres egen hjemmeside ville jeg veje for og imod … skal kvaliteten være i top eller skal der være mange minutter?
Du kan se et af mine små ***klip her: http://www.krondalartwork.dk/product_info.php?cPath=56_76&products_id=259&osCsid=ebd5e03d3bcef666b8b295ff7bcbd699

Tilmeldt 17. Nov 06
Skrevet kl. 09:29

Hej Pia,

Tak for et godt svar. I øvrigt nogle rigtig gode filmklip, du har lavet - hvor lyden og billedet er knivskarpt.

Jeg kan godt løfte sløret lidt yderligere for hvad det er vi skal bruge alt det her til. Tanken er at vi gerne vil videofilme nogle af dem vi interviewer til YoungInc og så klippe interviewet sammen til en 'film' på 5-10 min. Det vil så indeholde nogle ting som ikke har været med i magasinet, men også give læseren mulighed for at se den/de personer som interviewes 'live'.

Med den længde, hvad vil du så anbefale? Også hvad angår redigeringsværktøj. Det speak som er på dine film, er det lagt på seperat (altså indtalt og så lagt på som lydfil)?

// Mads 

Fra Skovlunde
Tilmeldt 21. Feb 07
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 22:47

Kære Mads!

Det glæder mig at du sætter pris på svaret … dejligt og tak for ros!

Det er et spændende projekt i har gang i og jeg er sikker på at det nok skal blive en succes.

At kunne høre og se hovedpersonen er et plus og det vil uden tvivl kunne give ekstra opmærksomhed til YoungInc.

Personligt ville jeg vælge at optage nærbilleder af ansigter på f.eks. 1 eller 2 stjerner da den eller de personers ansigter der optages med div. ”ting” såsom rynker, urenheder  osv. næppe ønskes alt for tydelige. Mange professionelle fotografer bruger også filtre for at bløde op og forskønne.

Jeg prøvede f.eks. at lave et par optagelser af øverste halvdel af mig selv imens jeg arbejde, som jeg ville have brugt som introduktion.  Og som gammel model burde jeg jo have været forberedt på resultatet … men ak nej. De 3 stjerner afslører alt for mange ”skønhedsfejl”. Jeres ”gæster” vil sikkert sætte pris på at blive forskønnet bare en smule i form af en lidt mindre skarp optagelse eller et bløderer lys end det jeg havde … det kan jo gøres på mange måder.

En af grundene til at jeg købte netop dette video kamera var at der er indbygget harddisk. Dvs. jeg slipper for at skulle opbevare bånd eller disketter. Men det er jo ikke ubetinget en fordel for jer. Her tænker jeg på at, hvis i skal interviewe mange mennesker. Ønsker i sikkert at gemme råbåndene for at kunne klippe/redigerer derfra – igen og igen! 10 minutter til jeres egen side og 2 min til YouTube eller lignende… og senere vil i måske klippe nogle af alle personerne sammen til en lille reklamefilm…

Mine smykke DVD’ere er lavet med lyd og billede samtidig… Og hvis man er perfektionist som jeg er det nok den hårdeste og mest besværlige vej. Jeg fandt ud af at hvis tingene skulle have den finish som jeg ønskede, ja så blev 4 timers optagelse (igen og igen af det samme, med små nuanceforskelle) og efterfølgende redigering til ca. 10min film. Det var godt nok både hårdt og trættende … og til sidst så skulle det endelige resultat ses igennem … puha.

Mikrofonen var så følsom at jeg måtte ændre min vejrtrækning og endte op med at bruge nætterne for at undgå div. mere eller mindre uheldige lyde fra naboerne som også kunne høres på optagelserne. Derfor kan jeg godt se en stor fordel i at optage de to ting hver for sig. Men om det kan lade sig gøre med dette videokamera … hmmm ja det ved jeg endnu ikke… og det bliver heller ikke på denne side af jul at jeg kommer til at finde ud af det.

Om i skal investerer i noget mere eller mindre professionelt udstyr, det kan jeg ikke vurderer… det kan i kun selv eller nogen der har en bredere erfaring end den jeg har… forhåbentlig er der andre her på Amino som kan og vil komme med indput og erfaringer på området…

Held og lykke og smid lige en tråd når i går i luften med dem  

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)