Hejsa Amino. Jeg har stiftet min første virksomhed og har en del spørgsmål.. Hvis jeg køber noget fra England skal jeg så betale moms? Hvordan fører jeg regnskab over dette? Skal jeg angive noget i min selvangivelse? Hvordan bogfører jeg indtægter fra AdSense, EuroAds og lign? Hvad gør jeg når jeg udbetaler løn til mig selv? Mht skat? Hvis jeg har en samarbejdskontrakt som går ud på at han skal have en procentdel at samarbejdets fortjeneste, skal han så bare sende mig en faktura på beløbet og ligge 25% til som moms? Eller har momsen allerede "været igennem systemet"? Hvad med virksomhedskonto? Skal jeg have en virksomhedskonto eller kan man nøjes med en privatkonto? Er der andet jeg skal være opmærksom på? Nogen råd eller andet med på vejen? Jeg har desuden tilmeldt mig Dinero som jeg prøver at lære at kende.. Mvh |
Emilborg:Hvis jeg køber noget fra England skal jeg så betale moms? Hvordan fører jeg regnskab over dette?
Der er lidt forskellige regler, som andre måske er mere inde i end jeg er. Men du kan evt. læse noget om det her.
Emilborg:Skal jeg angive noget i min selvangivelse? Hvordan bogfører jeg indtægter fra AdSense, EuroAds og lign?
Ja, det skal du. Når du leverer affiliate/adsense betragtes du som sælger og din modpart som køber. Hvis de udbetaler penge fra Danmark, skal der moms på. Adsense skal ikke, fordi her har køber ansvaret fordi de sælger fra Irland. Se evt. mere om det her.
Emilborg:Hvad gør jeg når jeg udbetaler løn til mig selv? Mht skat?
Skat er som udgangspunkt ligeglad med hvad du udbetaler til dig selv. Du skal betale skat af dit overskud - ikke af dine hævninger (hvis du følger alm. beskatning).
Emilborg:Hvis jeg har en samarbejdskontrakt som går ud på at han skal have en procentdel at samarbejdets fortjeneste, skal han så bare sende mig en faktura på beløbet og ligge 25% til som moms? Eller har momsen allerede "været igennem systemet"?
Det kommer jo lidt an på hvad i har aftalt. Jeg er lidt usikker på om han bare kan give dig en faktura. Måske du skal have ham ansat i virksomheden og du så skal betale ham løn. Det kan være en god ide at få en revisor med på råd.
Emilborg:Hvad med virksomhedskonto? Skal jeg have en virksomhedskonto eller kan man nøjes med en privatkonto?
Som udgangspunkt er der intet krav om at din virksomheds nemkonto skal være en erhvervskonto. Men hvis du vælger at anvende din privatkonto som virksomhedskonto, kan banken nægte dig det. En erhvervskonto er dyrere i gebyrer.
Emilborg:Er der andet jeg skal være opmærksom på? Nogen råd eller andet med på vejen?
Hvis du er meget i tvivl om hvordan du skal bogføre, vil jeg anbefale at tage en snak med en revisor.