Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyopstartet enkeltmandsvirksomhed med 1000 spørgsmål.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Amino.

Jeg har stiftet min første virksomhed og har en del spørgsmål..

Hvis jeg køber noget fra England skal jeg så betale moms? Hvordan fører jeg regnskab over dette?

Skal jeg angive noget i min selvangivelse?  Hvordan bogfører jeg indtægter fra AdSense, EuroAds og lign?

Hvad gør jeg når jeg udbetaler løn til mig selv? Mht skat?

Hvis jeg har en samarbejdskontrakt som går ud på at han skal have en procentdel at samarbejdets fortjeneste, skal han så bare sende mig en faktura på beløbet og ligge 25% til som moms? Eller har momsen allerede "været igennem systemet"?

Hvad med virksomhedskonto? Skal jeg have en virksomhedskonto eller kan man nøjes med en privatkonto?

Er der andet jeg skal være opmærksom på? Nogen råd eller andet med på vejen?

Jeg har desuden tilmeldt mig Dinero som jeg prøver at lære at kende..

Mvh

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 18:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Emilborg:

Hvis jeg køber noget fra England skal jeg så betale moms? Hvordan fører jeg regnskab over dette?

Der er lidt forskellige regler, som andre måske er mere inde i end jeg er. Men du kan evt. læse noget om det her.

Emilborg:

Skal jeg angive noget i min selvangivelse?  Hvordan bogfører jeg indtægter fra AdSense, EuroAds og lign?

Ja, det skal du. Når du leverer affiliate/adsense betragtes du som sælger og din modpart som køber. Hvis de udbetaler penge fra Danmark, skal der moms på. Adsense skal ikke, fordi her har køber ansvaret fordi de sælger fra Irland. Se evt. mere om det her.

Emilborg:

Hvad gør jeg når jeg udbetaler løn til mig selv? Mht skat?

Skat er som udgangspunkt ligeglad med hvad du udbetaler til dig selv. Du skal betale skat af dit overskud - ikke af dine hævninger (hvis du følger alm. beskatning). 

Emilborg:

Hvis jeg har en samarbejdskontrakt som går ud på at han skal have en procentdel at samarbejdets fortjeneste, skal han så bare sende mig en faktura på beløbet og ligge 25% til som moms? Eller har momsen allerede "været igennem systemet"?

Det kommer jo lidt an på hvad i har aftalt. Jeg er lidt usikker på om han bare kan give dig en faktura. Måske du skal have ham ansat i virksomheden og du så skal betale ham løn. Det kan være en god ide at få en revisor med på råd.

Emilborg:

Hvad med virksomhedskonto? Skal jeg have en virksomhedskonto eller kan man nøjes med en privatkonto?

Som udgangspunkt er der intet krav om at din virksomheds nemkonto skal være en erhvervskonto. Men hvis du vælger at anvende din privatkonto som virksomhedskonto, kan banken nægte dig det. En erhvervskonto er dyrere i gebyrer

Emilborg:

Er der andet jeg skal være opmærksom på? Nogen råd eller andet med på vejen?

Hvis du er meget i tvivl om hvordan du skal bogføre, vil jeg anbefale at tage en snak med en revisor. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:32

Andreas peter Høgfeldt Andersen:
Skat er som udgangspunkt ligeglad med hvad du udbetaler til dig selv. Du skal betale skat af dit overskud - ikke af dine hævninger (hvis du følger alm. beskatning). 

Af mit overskud? Jeg skal vel ikke betale skat af pengene i virksomheden når jeg bare lader dem stå der? Med mindre jeg hiver dem ud?

Ellers, tak for gode svar!

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Fra  Ansico Skrevet kl. 18:38

Jo ved almindelig beskatning skal du. Det er jo sådan med enkeltmandsvirksomheder at man personligt hæfter for formuen i virksomheden, hvilket i praksis betyder at din private og virksomhedens økonomi hænger sammen. Derfor betaler man skat af sit overskud - dvs. hvad virksomheden har tjent fratrukket hvad der er købt til virksomheden.

Der findes godt nok en mere avanceret beskatningsmåde som hedder Virksomhedsskatteordningen, som gør at beskatningen kommer mere til at minde om den måde det foregår i et selskab. Her har man mulighed for at lade penge stå i virksomheden og derved spare op til udvikling af virksomheden. Men skal så betale personskat hver gang man tager penge ud af virksomheden. Denne beskatningsmåde er dog mere avanceret og jeg vil anbefale dig at snakke med en revisor om det inden du giver dig i kast med den, da den også stiller større krav.

Man kan ikke bare automatisk lade penge stå på en konto og så lade være med at betale Skat af dem. 

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:45

Emilborg:

Af mit overskud? Jeg skal vel ikke betale skat af pengene i virksomheden når jeg bare lader dem stå der? Med mindre jeg hiver dem ud?

Ellers, tak for gode svar!

I starten troede jeg også lige som dig, at jeg kun skulle betale skat, når jeg hævede penge. Men som sagt, skal du betale skat af det overskud du har når året er gået.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:47

KS71:
I starten troede jeg også lige som dig, at jeg kun skulle betale skat, når jeg hævede penge. Men som sagt, skal du betale skat af det overskud du har når året er gået.

Nå.. Det er jeg da godt nok lidt træt over at høre.. Så hvad skal man gøre hvis man vil opbevare dem uden beskatning før hævelse? Så skal de i et selskab?

Mvh

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:48

Emilborg:

Jeg køber ofte varer i England, men da jeg har et CVR nummer, skal jeg ikke betale moms i England, når jeg køber varer. Når jeg sælger dem i Danmark, skal der betales moms. Hvis du ikke har et CVR nummer, når du køber varer i England, så skal du betale moms i England, og igen når du sælger i Danmark.

Dinero som jeg også benytter, klare hele moms udregningen, hvis du bogføre det rigtigt.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 27. Dec 13
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:53

Emilborg:
Nå.. Det er jeg da godt nok lidt træt over at høre.. Så hvad skal man gøre hvis man vil opbevare dem uden beskatning før hævelse? Så skal de i et selskab?

Det spørgsmål kan jeg ikke hjælpe dig med. Men hvis du på din forskudsopgørelse skriver at du regner med at have et overskud på 0 kr, så har du dine penge stående på kontoen hele året. Du skal så bare sørger for, at du har penge nok, når du skal betale skat af dem. Jeg har for 2014 sat mit overskud til 0 kr, men har haft et overskud, og dem skal jeg betale skat af til marts, mener jeg det er.

- Kim -

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Fra  Ansico Skrevet kl. 18:59

Ja, hvis de skal blive stående i virksomheden kan et selskab være muligheden. Her skal man dog betale selskabsskat

En anden mulighed er som sagt virksomhedsskatteordningen, som får beskatningen omkring en enkeltmandsvirksomhed til at minde om selskaber. 

Uanset hvad, hvis du gerne vil dette vil jeg anbefale at tale med en revisor. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)