Jeg har læst en del rundt herinde omkring salg af selskaber, men jeg synes ikke jeg kunne finde et præcist svar på mit spørgsmål. Lad os sige at mit forretningspartner netop har oprettet et ApS dermed indskudt de 50.000 kr. Jeg køber så 50% ejerskab for, lad os sige, 1 kr. I det tilfælde at virksomheden opløses når der er likvider for 200.000 kr, og fordeligen stadig er 50/50. Vil jeg da skulle betale skat af 99.999 kr, mens min forretningspartner skal betale skat af 50.000 kr (da han allerede har været beskattet af de indskudte 50.000)? Er der i øvrigt noget man skal være opmærksom på når man køber sig ind i en virksomhed? Det kan være smart at tjekke om virksomheden er forgældet. Og aftaler om forkøbsret er sikkert også en fin idé. Er der andet man skal tænke på? Med venlig hilsen Daniel |
ikke helt galt - skat af aktieindkomst vil det være - ikke personlig indkomst og likvider er ligemeget - det er hvad der er tilovers = i princip det beskattede overskud som har ført til egenkapital som kan udløses - ikke bankkontoen "so to speak" -
I det tilfælde at virksomheden opløses når der er likvider for 200.000 kr, og fordeligen stadig er 50/50.
Vil jeg da skulle betale skat af 99.999 kr, mens min forretningspartner skal betale skat af 50.000 kr (da han allerede har været beskattet af de indskudte 50.000)?
Det som er galt er at din ven allerede ved salget af halvdelen til dig, realiserer et tab formentlig - hans oprindelige 50.000 kr som var 100% ejerandel er halvveret og giver ham tab op 24.999 - hvis nu vi tænker simpelt, som at virksomheden har ikke været i drift - han stiftede bare for 50.000 som 100% ejer og solgte så halvdelen for 1 kr, så tabte han den dag 24.999 kr. Tag en revisor ind ved en handel, også for at få ejerbog - og nye ejerregister og evt vedtægter osv til at være korrekte
Ja du skal jo tænke på, at du som ejer får ansvar for driften i en vis grad. Hvis ex der er stor gæld, eller kommer det, så skal du jo være med til at tage stilling til om I kan forsætte - afholde generalforsamling og hvis I forsætter ud over det punkt, hvor I kunne se I ikke kunne klare gælden, og stiftede ny gæld - så kunne der opstå hæftelsesgennembrud og du kunne være personligt ansvarlig. Du får også medansvar for indsendelse af regnskaber o.lSeMig:Er der i øvrigt noget man skal være opmærksom på når man køber sig ind i en virksomhed? Det kan være smart at tjekke om virksomheden er forgældet. Og aftaler om forkøbsret er sikkert også en fin idé. Er der andet man skal tænke på?
Ja du og sælger skal lave en god ejeraftale som skal inkludere forkøb og rigtigt meget andet, så I ikke går i dødvande ved uenighed med 50/50 ejerskab. Hvem må bestemme hvad og hvad hvis I er uenige - og hvem har pligt til hvad http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
Endeligt er der så lovpligtig arbejdsskadeforsikring som nuværende ejer forhåbentlig har, og som du så også skal ha. Den er lovpligtig for alle aktive ejere, uanset de får løn eller ikke
vh John Hannover