Hejsa, jeg ejer idag et lille enkeltmandsfirma, som jeg overvejer at skifte til en Aps+Holding firmastruktur. Jeg har læst hvad jeg kunne finde her på Amino og på diverse hjemmesider. Jeg kunne godt tænke mig jeres input.
ØnskeSkifte fra personligt ejet selskab til Aps ejet 100% af et holdingselskab som er 100% ejet af mig. Overskuddet flyttes hvert år fra Aps til Holding (der vil ikke være anden aktivitet i Holding til at starte med). Der skal ikke udbetales løn da jeg har fuldtidsarbejde andetsteds. Holding skal ejes 100% af mig som særeje.
Grunde1. Begrænsning af ansvar (både juridisk og driftsmæssigt) 2. Skattemæssige fordele ved evt. frasalg af driftselskabet (3-års reglen) 3. Adskille privat- og firmaøkonomi og skat 4. Lade Holdingselskabet eje registrerede varemærker så de ikke mistes ved evt. konkurs 5. Ønske om på sigt at starte flere projekter med partnere, adskilt i separate Aps’er 6. Beskytte firmaet ved evt. skilsmisse
Spørgsmål1. Hvor meget af det kan en revisor hjælpe med og hvad skal jeg have en advokat til at se på? 2. Hvad mon prisen for at lave regnskaberne for Holding+Aps er i forhold til prisen for et enkeltmandsfirma?
mvh Brian |
Jeg kan give en lille bid af min viden til dig og måske bør andre også være med...
At stifte et APS er fornuftig med den begrænsede hæftelse, hvis det går galt, som man dog ikke håber.
Det kan du ganske gratis gøre her http://www.webreg-portal.dk/home.asp
Kræver dog at du har digital signatur, som du kan hente gratis fra samme side..
Jeg mener at forstå, at man først stifter et holding APS som derefter stifter et firma APS og holding APS bruges til at sende evt. overskud i ly for kreditorer fra firma APS, hvis det skulle gå galt for firma APS og så er det kun firma APS der lider tab.
Revisor skal med i forbindelse med kapitalen og evt. værdier der kan overføres skattefri til et aps, for revisor skal attestere på webreg, at kapitalen er tilstede ved stiftelsen.
Nemt er det bare...
punkt 5+6+7+ kender jeg ikke til endnu, men der kommer nok indput fra andre her..
vedr. 8. Da et selskab kun kan have ansatte med løn, kan du herigennem belønne dig selv med en pensionsindbetaling efter fastlagte regler som jeg ikke kender til, men du kan ikke direkte tage penge i kassen og sætte dem skattefrit ind på en pensionskonto,
9. Jeg ville ikke turde lave regnskaber selv uden en revisor, hvis du ikke er meget kyndig på området, for SKAT vil garantere kontrollere flere selskaber der ikke revideres, end dem der bruger autoriserede revisorer.