Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aps+Holding for dummies

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

jeg ejer idag et lille enkeltmandsfirma, som jeg overvejer at skifte til en Aps+Holding firmastruktur.  Jeg har læst hvad jeg kunne finde her på Amino og på diverse hjemmesider. Jeg kunne godt tænke mig jeres input.

Ønske

Skifte fra personligt ejet selskab til Aps ejet 100% af et holdingselskab som er 100% ejet af mig. Overskuddet flyttes hvert år fra Aps til Holding (der vil ikke være anden aktivitet i Holding til at starte med). Der skal ikke udbetales løn da jeg har fuldtidsarbejde andetsteds. Holding skal ejes 100% af mig som særeje.

Grunde

1.      Begrænsning af ansvar (både juridisk og driftsmæssigt)

2.      Skattemæssige fordele ved evt. frasalg af driftselskabet (3-års reglen)

3.      Adskille privat- og firmaøkonomi og skat

4.      Lade Holdingselskabet eje registrerede varemærker så de ikke mistes ved evt. konkurs

5.      Ønske om på sigt at starte flere projekter med partnere, adskilt i separate Aps’er

6.      Beskytte firmaet ved evt. skilsmisse

Spørgsmål

1.      Hvor meget af det kan en revisor hjælpe med og hvad skal jeg have en advokat til at se på?

2.      Hvad mon prisen for at lave regnskaberne for Holding+Aps er i forhold til prisen for et enkeltmandsfirma?

1. Skal jeg have de 125.000 kr. stående i firmaet fra starten eller tæller goodwill med – og i så fald, hvordan beregnes det?
  2. Kan firmastrukturen ændres ’gratis’ (skattefrit)?
  3. Er det korrekt forstået at overskud efter 25% firmaskat kan flyttes skattefrit fra driftselskabet til Holding?
  4. Er det korrekt forstået at udbytte udbetalt fra Holding til mig pr. år beskattes med 28% af de første 45.500 kr., og 45% derefter?
  5. Er det korrekt at man kan få udbetalt dobbelt så meget i udbytte til den lave sats når man er gift? Også hvis selskabet er som særeje?
  6. Kan et Aps indbetale skattefrit på en privat pensionsordning inden der trækkes virksomhedsskat, uden at jeg skal binde mig til samme indbetaling i 10 år?
  7. Bør der foretages revision? Nye regler siger det ikke er nødvendigt for små selskaber - men er det klogt at undlade det?

mvh

Brian 

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 17:15

Jeg kan give en lille bid af min viden til dig og måske bør andre også være med...

At stifte et APS er fornuftig med den begrænsede hæftelse, hvis det går galt, som man dog ikke håber.

Det kan du ganske gratis gøre her  http://www.webreg-portal.dk/home.asp

Kræver dog at du har digital signatur, som du kan hente gratis fra samme side..

Jeg mener at forstå, at man først stifter et holding APS som derefter stifter et firma APS og holding APS bruges til at sende evt. overskud i ly for kreditorer fra firma APS, hvis det skulle gå galt for firma APS og så er det kun firma APS der lider tab.

Revisor skal med i forbindelse med kapitalen og evt. værdier der kan overføres skattefri til et aps, for revisor skal attestere på webreg, at kapitalen er tilstede ved stiftelsen.

Nemt er det bare...

punkt 5+6+7+ kender jeg ikke til endnu, men der kommer nok indput fra andre her..

vedr. 8. Da et selskab kun kan have ansatte med løn, kan du herigennem belønne dig selv med en pensionsindbetaling efter fastlagte regler som jeg ikke kender til, men du kan ikke direkte tage penge i kassen og sætte dem skattefrit ind på en pensionskonto,

9. Jeg ville ikke turde lave regnskaber selv uden en revisor, hvis du ikke er meget kyndig på området, for SKAT vil garantere kontrollere flere selskaber der ikke revideres, end dem der bruger autoriserede revisorer.

Geeked

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 17:22
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 18:11

Hej

øj mange sp. nå her er lidt af svarene.

7. Ja. medmindre at ens kone/mand har anden aktieindkomst, og dermed selv udnytter sin lave aktie beskatning.

6. Ja, i år er det som du beskriver. til næste år er det lidt anderledes, 28% op til 46.700, 43% op til 102.600 og 45% derefter..

Hilsen Benjamin

Tilmeldt 1. Jul 05
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 11:08

Hejsa,

mange tak for svarene, de bekræfter at min opfattelse af tingene ikke er helt skæv Smile

mvh

Brian 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)