Jeg har sidste år i januar måned startet egen virksomhed op med salg af strømper. Jeg har pga. fejl fra leverandør (ikke private label) fået sendt 50 gratis par strømper som undskyld. Jeg har derfor tænkt mig at trække 10 par ud til mig selv - hvordan skal det bogføres? og hvad er reglerne ang. det?
enkelt hvis vi ser på reglen bare - du skal sælge dem med moms til dig selv - til den pris de normalt koster fra din leverandør - bare en helt alm faktura med moms - til ren normal indkøbspris (er jo den værdi de har for firmaet)
Det vil sige at hvis jeg køber dem hjem til 25 kr. pr. par (inkl. moms) , og skal have 10 par - så skal jeg lave en faktura til mig selv på 250 kr? Men hvordan med betaling så? Jeg vil ikke betale fra egen lomme
Hvordan forestiller du dig ellers at betale? Du kan naturligvis i enkeltmandsvirksomhed betale ved at skylde virksomheden de 250 kroner - som gæld til virksomhed i mellemregning - alternativet er at snyde skat - men er det lige værd at gøre det for 250 kr - Så skal man i alle fald ikke normalt skrive om det på nettet
Alt du tager ud af firmaet skal du betale med moms og af egen lomme (med mindre din mor vil betale for dig ) (sorry - men det er jo hele skatteprincippet i at ha virksomhed)
bogføres som faktura 250 kr hvis indkøbsprisen er 200 kr ex moms (nemlig 200 kr + moms) - helt alm. faktura og betaling via bank - eller via mellemregning som gæld fra dig til virksomhed - Vareforbrug giver sig ved at antal jo går ned hvis du har bogført dem ind på lager - men ellers er der ikke en forbrugsomk da du jo har fået dem gratis
bare en helt alm faktura - som til alle andre med bank eller dig (mellemregning) som modpost
må erkende jeg tænkte samme - men af princip opfordrer jeg ikke til noget som i yderste fald jo ER snyd og kan gi bøvl - så svaret var ud fra de helt almindelige regler for at tage varer ud - ellers kommer der altid så mange kreative - jamen så napper jeg da lige lidt champagne fra lageret (flaske smadret osv) - Så jeg holder hellere stien for "ren"