Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af udgående, indgående moms, - er det mig eller forhandleren? :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er ved at idriftsætte en virksomhed og er ved at beregne fortjeneste / avance %. Jeg er i tvivl om hvem der står for indberetning købsmoms, salgsmoms? Er det mig der skal indberette begge dele og hvordan vil forhandlerens faktura se ud? Vil den være pålagt moms?

Virksomheden udbyder 4 forskellige produkter. To af virksomhedens produkter skal sælges på den måde, at forhandleren indkøber produkterne, leverer dem til kunden og foretager sig af alt installationen. Dvs. at forhandlerens faktura vil indeholde både udgifter til indkøb af produkter, kørsel, arbejdstimer. Jeg skal betale forhandleren for alt udført arbejde. Derefter skal jeg sende den endelige faktura til kunden.

Forhandleren sælger varen til 58.500,00 kr. (inkl. moms, levering og installation). Jeg har tænkt mig at sælge varen til 69.995,00 kr. (inkl. moms, levering og installation). Er det mig som ”slutsælger” der skal indberette købsmoms, salgsmoms eller er det forhandleren? Vi kan vel ikke begge indberette købsmomsen 2 gange.

I den forbindelse vil jeg også meget gerne vide hvad min fortjeneste vil være. Jeg har lavet en udregning, men er det helt forkert?

Indkøb:                                        58.500,00
Salg:                                           69.995,00
Fortjeneste:                                  11.495,00
- Udgående moms                          17.498,75
+ Indgående moms                         14.625,00
= Fortjeneste                                  8.621,25                                       

Håber I kan hjælpe Smile 

Fortsat rigtig god dag!

Vh Ieva 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

helt kort - så vil du som momsregistreret kunne trække din købsmoms fra og skulle indbetale din salgsmoms = du betaler moms som salgsmoms minus købsmoms

Du skal slet ikke regne moms med, hverken ved købet eller salget når du regner fortjeneste. Moms er ikke en del af din drift og ikke del af driftsresultat og heller ikke af skatteresultat. Moms er noget der betales af private slutkunder  og det eneste momsregistrerede gør, at at opbevare pengene for statens og indbetale hvert kvart (og senere halvår)

læs lidt om basal skat og moms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html og læs hvad din virksomheds resultat består af http://johnhannover.blogspot.dk/2014/05/hvad-bestar-virksomhedens-resultat-til.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 17:31

Du har også beregnet momsen forkert. Hvis en vare koster 100 kr. INKL moms, koster den 80 kr. EKSKL. moms.  Du har taget 25% af beløbet INKL. moms og ville med en pris på 100 kr. INKL. moms have fået 75 kr. Dine tal må se således ud:

Brutto  Netto  Moms
-------- -------- --------
58.500 46.800 11.700
69.995 55.996 13.999
-------- -------- --------
11.495 9.196 2.299

Din fortjeneste skal - som John skriver - ALTID være ekskl. moms. Momsen er IKKE dine penge, du "holder" dem bare for Skat. Du har altså tjent 9.196 i dette tilfælde - hvis jeg ellers kan regne.

Tilmeldt 12. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:22

Åh ja, nu giver det mening! Tusind tak for hjælpen! :)

Fortsat rigtig god dag!

Vh Ieva

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)