Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FIRMANAVN OG CVR REGISTRERING - Samme navn som anden personlig virk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jan 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! :-)

Jeg er i gang med at starte min første virksomhed, i forbindelse med det er jeg kommet på, hvad jeg selv syntes, et rigtig godt navn - umiddelbart efter, købte jeg domænet :-) mit problem ligger så i, at da jeg noget tid efter tjekker navnet på cvr - opdager jeg at navnet allerede bliver brugt, af et firma i Jylland :-/

Det skal lige siges, at jeg bor på Sjælland, og har overhoved ingen ting til fælles med firmaet i Jylland, undtagen navnet.

Må jeg nu ikke bruge mit navn alligevel? D

Kan jeg registrere mit cvr med eks. "firmanavn-tøjsalg" og så stadig bruge "firmanavn" som mit "udvendige" navn og logo?
Hvad med mit domæne, det har jeg jo købt, og vel derfor også ret til at bruge?

Jeg håber rigtig meget på at jeg stadig kan bruge mit firmanavn, og grunden til jeg er gået lidt i stå, er at inden jeg tjekkede cvr, faktisk har bygget en del materiale op omkring lige netop det her navn, og ville hade at skulle ændre det hele :-(

Håber virkelig der sidder nogen der ude, der kan give mig nogle svar på mine spørgsmål :-)

Tak for hjælpen, Mvh.

Tilmeldt 21. Sep 14
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 19:08

Hvis den anden virksomhed er enkeltmandsvirksomhed eller I/S har den ingen særlige rettigheder til navnet, så her kan du godt lave en variant af navnet.

Virksomheder i selskabsform har retten til navnet og en variant vil være en krænkelse.

Husk også at tjekke om navnet er registreret som varemærke i Danmark og/eller EU. Det kan du gøre på http://www.dkpto.dk/navn--logo.aspx 

---

Jeg vil anbefale dig at finde et unikt navn, som ikke kan forveksles med andre virksomhedsnavne.

Fra Munkebo
Tilmeldt 26. Nov 12
Indlæg ialt: 421
Fra  Ansico Skrevet kl. 19:24

Ja, hvis det ikke er et selskab og det ikke er varemærkeregistreret så er det ikke noget problem.

Hvis du vælger at beholde navnet (fordi den anden virksomhed f.eks. er en enkeltmandsvirksomhed), så vil du også have ret til at beholde domænet. Men vælger du et andet navn skal du vide at det andet firma potentielt vil kunne tage det fra dig fordi du ikke har så stor tilknytning til domænet som dem.

IT-blogger.dk - en blog om IT-support, udvikling af websider, CMS, SEO og online marketing

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:29

Ja, det er en lidt kedelig situations du står i. Men bare rolig, du behøver ikke at trashe alt dit materiale + domæne

Du kan beholde din domæne/webshop og registrere din virksomhed under et andet navn - dvs. din webshop kan hedde "Jylland", men du fakturer dine kunder fra virksomhed "Sjalland" - det er der intet forkert eller skummel ved, at disse ikke er ens :) 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 10:24

Se evt her: https://startvaekst.virk.dk/idefasen/forretningside/hvad-skal-virksomheden-hedde
Jeg har spurgt dem direkte, om jeg måtte registrere et firmanavn med samme navn som et andet, kun med en bindestreg til forskel. Det kunne jeg til min store overraskelse! Jeg gjorde det ikke, jeg var bare nysgerrig.
Hvornår man så krænker den anden, er vist ikke helt til at sige, men som det også er nævnt er det usmart at kunne forveksles med andre. Jeg vil anbefale, som andre også har gjort, at du laver en lille variant. "Firmanavn.dk" måske? God vind!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)