Hej Aminoer! :-) Jeg er i gang med at starte min første virksomhed, i forbindelse med det er jeg kommet på, hvad jeg selv syntes, et rigtig godt navn - umiddelbart efter, købte jeg domænet :-) mit problem ligger så i, at da jeg noget tid efter tjekker navnet på cvr - opdager jeg at navnet allerede bliver brugt, af et firma i Jylland :-/ Det skal lige siges, at jeg bor på Sjælland, og har overhoved ingen ting til fælles med firmaet i Jylland, undtagen navnet. Må jeg nu ikke bruge mit navn alligevel? D Kan jeg registrere mit cvr med eks. "firmanavn-tøjsalg" og så stadig bruge "firmanavn" som mit "udvendige" navn og logo? Jeg håber rigtig meget på at jeg stadig kan bruge mit firmanavn, og grunden til jeg er gået lidt i stå, er at inden jeg tjekkede cvr, faktisk har bygget en del materiale op omkring lige netop det her navn, og ville hade at skulle ændre det hele :-( Håber virkelig der sidder nogen der ude, der kan give mig nogle svar på mine spørgsmål :-) Tak for hjælpen, Mvh. |
Hvis den anden virksomhed er enkeltmandsvirksomhed eller I/S har den ingen særlige rettigheder til navnet, så her kan du godt lave en variant af navnet.
Virksomheder i selskabsform har retten til navnet og en variant vil være en krænkelse.
Husk også at tjekke om navnet er registreret som varemærke i Danmark og/eller EU. Det kan du gøre på http://www.dkpto.dk/navn--logo.aspx
---
Jeg vil anbefale dig at finde et unikt navn, som ikke kan forveksles med andre virksomhedsnavne.