Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselsskab og etablerings-/iværksætterkonto

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 13
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amioner,

Kan jeg benytte midler fra en etablerings-/iværksætterkonto til opstart af et ApS, når jeg gør det via et holdingselskab (også et ApS)?

Det er jo et krav for at bruge ordningen, at det er et aktivt driftsselskab man investerer i, og at man ligger min 50 timers arbejde om måneden i virksomheden, men mit holding selskab er jo hverken aktivt eller noget jeg ligger en særligt stor arbejdsindsats i.

Mvh. Jørgen C

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:35

Jørgen C:
men mit holding selskab er jo hverken aktivt eller noget jeg ligger en særligt stor arbejdsindsats i.

Korrekt du kan kun anvende etablerings-/iværksætterkonto til investering i aktiv selskab. Som du selv er inde på opfylder et holdingselskab ikke dette krav. Det krav skal være opfyldt i mindst 2 år. 

Du kan evt. lave dit driftselskab nu med midler fra etableringskonto og hvis du om 2 år har brug for et holdingselskab så lave en aktieombytning. 

Tilmeldt 14. Apr 13
Skrevet kl. 12:54

Kan det virkelig passe, at der ikke er transparens mht. dette?

Den løsning du foreslår tror jeg ikke umiddelbart jeg kan benytte. Jeg har en klar forventning om overskud fra år 1. Det skal benyttes til afbetaling på mit banklån, men hvis jeg ikke har et holdingselskab, så bliver jeg vel fuldt beskattet af udbyttet, som jeg skal bruge til at betale banken? Der er flere ejere af driftsselskabet, så jeg kan heller ikke få banklånet direkte til driftsselskabet. 

Tilmeldt 14. Apr 13
Skrevet kl. 10:18

Ingen der har prøvet at bruge holding og etablerings-/iværksætterkonto sammen? Eller bare enten kan bakke Whiskeys udsagn op eller afvise det?

Et enkelt kort svar er ikke helt nok til at overbevise mig om, at jeg ikke må bruge det :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:39

Tag et kik på Bekendtgørelsen af lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto - specielt § 7, stk. 2, 2 pkt. som blandt andet kræver nedenstående opfyldt for at kunne bruge de opsparede midler:

"Aktierne eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende...".

Altså kan et holdingselskab ikke bruges da det netop er kendetegnet ved at eje aktier/anparter i andre selskaber....

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42

Jørgen C:
Jeg har en klar forventning om overskud fra år 1. Det skal benyttes til afbetaling på mit banklån, men hvis jeg ikke har et holdingselskab, så bliver jeg vel fuldt beskattet af udbyttet, som jeg skal bruge til at betale banken? Der er flere ejere af driftsselskabet, så jeg kan heller ikke få banklånet direkte til driftsselskabet. 
Du skal ha fat i en revisor - måske Whisky kunne tilbyde sig - kunne godt tro vi der taler om en revisor

For det første:

Det gør ingen som helst forskel på skatten af udbytte om du har et holding eller ikke. Dit driftselskab skal betale skat af sit overskud 2014 24,5% og kan så flytte penge uden yderligere skat op til holding - men som nævnt er der betalt helt alm selskabskat i drift inden, og derfor kan du rent skattemæssigt lige så godt lade overskuddet så i drift - det koster nøjagtigt det samme

For det andet:

Du kan sagens bruge dit overskud - efter der er betalt selskabsskat, til at betale banklånet af med. Du kan naturligvis derimod ikke bruge overskud før selskabskat til at betale banklån af med, da banklåns afbetaling jo ikke påvirker dit resultat og slet ikke er en udgift - det er en ren status transaktion. Tænk hus: Der kan du jo heller ikke trække afdrag fra, men kun renteudgifter

For det tredie:

Det må jo så være sådan, at det er et personligt banklån du taler om, siden du taler om flere ejere og at du ikke kan få penge fra drift direkte.

Jo det kan du da godt, I skal bare ha en ejeraftale (og det skal I absolut ha i alle fald - læs EJERAFTALE HELT NØDVENDIG ) Når det er et personligt lån, så er det jo så dig der skal betale det tilbage og det kræver jo at du har penge som DU har betalt skat af.

Det kan du få af drift, men kun på to måder: Enten som løn med a-skat - ialt ca 44% hvis ikke du er i topskat - eller som udbytte - og begge dele kan være aftalt i ejeraftalen - og for udbytte med 27% udbytteskat.

For at få udbytte skal du jo så bare ha med, at det kræver at der er betalt selskabskat først = først 24,5% (2014) og så 27% af resten og du vil kunne regne ud, at det samlet svarer sådan nogenlunde til de 44% du betaler i skat af løn, så det giver samme tal. Læs evt HVAD ER BEDST - LØN ELLER UDBYTTET OG HVORNÅR ER HVAD EN FORDEL 

Udgangsreplikken må være - betal en revisor for at sidde med dig helt konkret ud fra dine tal og selskaber, og find den optimale løsning for dig

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:28

Interessant.Skype-Wondering

Nu er der så flere tolkninger af reglerne, men med lempelserne for iværksætterkontoen i 2009/2010, så er det blevet muligt at anvende iværksætterkontoen til aktier/anparter.

Kravet er, at selskabet er driftsaktivt, og kravene på hhv. 25% af den nominelle kapital eller 50% af stemmerettighederne overholdes.

Herudover kan iværksætterkontoen anvendes til det driftsaktive selskabs moderselskab, hvis moderselskabet ikke er en såkaldt "pengetank".

Endelig kan arbejdstidskravet opfyldes ved at tage ansættelse i det driftsaktive selskab, hvor kravet er minimum 2 år. Der er dog visse lempelser ved sygdom, selskabets konkurs m.v.

Faldt iøvrigt over denne artikel

http://www.rsmplus.dk/images/Publikationer/ivaerksaetterkonto_ved_investering_i_anparter.pdf, 

som henviser til Etableringskontolovens §5 stk.4 og SKAT's juridiske vejledning E.D.2.5.1.2.

Tonny

Tilmeldt 14. Apr 13
Skrevet kl. 21:49

Whiskey:
"Aktierne eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende...".

Mange tak for Jeres udførlige svar.

@Whiskey

Jeg har nu læst Bekendtgørelsen af lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto - specielt § 7, stk. 2, 2 pkt.

Der står ganske rigtigt: ""Aktierne eller anparterne skal være i et selskab, hvis virksomhed ikke i overvejende grad består i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende...".

Men der står så også lige efterfølgende: "Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i udlejning af fast ejendom, besiddelse af kontanter, værdipapirer eller lignende, såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter i et indkomstår stammer fra sådan virksomhed, eller hvis handelsværdien af selskabets udlejningsejendomme, kontanter, værdipapirer eller lignende udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver opgjort ultimo indkomståret. Besiddelse af andele omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke. I stedet medregnes den del af datterselskabets indtægter og aktiver, der svarer til ejerforholdet, ved bedømmelsen."

Her ligger jeg specielt mærke til sætningen: "Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktie- eller anpartskapitalen, medregnes ikke."

Vil du ikke mene, at det betyder, at jeg godt må benytte den konstruktion, som jeg havde tænkt mig?

Tilmeldt 14. Apr 13
Skrevet kl. 22:00

Cookie - John Hannover:

Jørgen C:
Jeg har en klar forventning om overskud fra år 1. Det skal benyttes til afbetaling på mit banklån, men hvis jeg ikke har et holdingselskab, så bliver jeg vel fuldt beskattet af udbyttet, som jeg skal bruge til at betale banken? Der er flere ejere af driftsselskabet, så jeg kan heller ikke få banklånet direkte til driftsselskabet. 
Du skal ha fat i en revisor - måske Whisky kunne tilbyde sig - kunne godt tro vi der taler om en revisor

For det første:

Det gør ingen som helst forskel på skatten af udbytte om du har et holding eller ikke. Dit driftselskab skal betale skat af sit overskud 2014 24,5% og kan så flytte penge uden yderligere skat op til holding - men som nævnt er der betalt helt alm selskabskat i drift inden, og derfor kan du rent skattemæssigt lige så godt lade overskuddet så i drift - det koster nøjagtigt det samme

For det andet:

Du kan sagens bruge dit overskud - efter der er betalt selskabsskat, til at betale banklånet af med. Du kan naturligvis derimod ikke bruge overskud før selskabskat til at betale banklån af med, da banklåns afbetaling jo ikke påvirker dit resultat og slet ikke er en udgift - det er en ren status transaktion. Tænk hus: Der kan du jo heller ikke trække afdrag fra, men kun renteudgifter

For det tredie:

Det må jo så være sådan, at det er et personligt banklån du taler om, siden du taler om flere ejere og at du ikke kan få penge fra drift direkte.

Jo det kan du da godt, I skal bare ha en ejeraftale (og det skal I absolut ha i alle fald - læs EJERAFTALE HELT NØDVENDIG ) Når det er et personligt lån, så er det jo så dig der skal betale det tilbage og det kræver jo at du har penge som DU har betalt skat af.

Det kan du få af drift, men kun på to måder: Enten som løn med a-skat - ialt ca 44% hvis ikke du er i topskat - eller som udbytte - og begge dele kan være aftalt i ejeraftalen - og for udbytte med 27% udbytteskat.

For at få udbytte skal du jo så bare ha med, at det kræver at der er betalt selskabskat først = først 24,5% (2014) og så 27% af resten og du vil kunne regne ud, at det samlet svarer sådan nogenlunde til de 44% du betaler i skat af løn, så det giver samme tal. Læs evt HVAD ER BEDST - LØN ELLER UDBYTTET OG HVORNÅR ER HVAD EN FORDEL 

Udgangsreplikken må være - betal en revisor for at sidde med dig helt konkret ud fra dine tal og selskaber, og find den optimale løsning for dig

venligst John H

@Cookie

Tak for det udførlige svar og de gode råd. Idéen er at mit "personlige" banklån skal være til mit personlige holding, så jeg kan betale af på det med midler, der kun er betalt virksomhedsskat af. Jeg kan ikke se andre måder, hvor på det kan lade sig gøre at betale lånet af med midler, der kun er virksomhedsbeskattede? I hvert fald ikke medmindre lånet er til driftsselskabet/datterselskabet, hvilket ikke er en mulig løsning ift. diverse interne aftaler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

Jørgen C:
Idéen er at mit "personlige" banklån skal være til mit personlige holding, så jeg kan betale af på det med midler, der kun er betalt virksomhedsskat af. Jeg kan ikke se andre måder, hvor på det kan lade sig gøre at betale lånet af med midler, der kun er virksomhedsbeskattede? I hvert fald ikke medmindre lånet er til driftsselskabet/datterselskabet, hvilket ikke er en mulig løsning ift. diverse interne aftaler.
OK jeg er med - men lånet er jo så ikke noget der æder overskud - og gir dig mere personligt for - 

Du må bare ikke se lånet som dermed skatte frit på den måde - med at det betales med kun selskabsskat

Du kunne se det som hvis det var drift der lånte direkte - så kunne de jo betale de 100.000 kr tilbage HELT uden selskabskat - det ville jo være ren status kredit/debet og intet ha med resultatet at gøre. Det samme er det jo i princip i holding -det er ikke en del af holdings resultat - det er ikke dig der betaler lån tilbage med kun selskabsskat men holding - for dig er holding og penge ud = først selskabskat og så 27% udbytte skat som ligner alm skat af løn ialt, og det ændres ikke - men måske udskydes

Jeg kan tænke lidt bagvendt - prøv evt at kontakte Tonny som svarede tidligere, og forklar hvad det er du mener at opnår ved at det er  holding der tager lånet - han vil jo nok skulle ha penge for det som revisor, men han vil forstå det helt og kunne råde i begge spørgsmål - iværksætterkonto osv

Regn i øvrigt med krav om personlig sikkerhed for lånet i holding -så du er forberedt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)