Jeg har en klar forventning om overskud fra år 1. Det skal benyttes til afbetaling på mit banklån, men hvis jeg ikke har et holdingselskab, så bliver jeg vel fuldt beskattet af udbyttet, som jeg skal bruge til at betale banken? Der er flere ejere af driftsselskabet, så jeg kan heller ikke få banklånet direkte til driftsselskabet.
Du skal ha fat i en revisor - måske Whisky kunne tilbyde sig - kunne godt tro vi der taler om en revisor
For det første:
Det gør ingen som helst forskel på skatten af udbytte om du har et holding eller ikke. Dit driftselskab skal betale skat af sit overskud 2014 24,5% og kan så flytte penge uden yderligere skat op til holding - men som nævnt er der betalt helt alm selskabskat i drift inden, og derfor kan du rent skattemæssigt lige så godt lade overskuddet så i drift - det koster nøjagtigt det samme
For det andet:
Du kan sagens bruge dit overskud - efter der er betalt selskabsskat, til at betale banklånet af med. Du kan naturligvis derimod ikke bruge overskud før selskabskat til at betale banklån af med, da banklåns afbetaling jo ikke påvirker dit resultat og slet ikke er en udgift - det er en ren status transaktion. Tænk hus: Der kan du jo heller ikke trække afdrag fra, men kun renteudgifter
For det tredie:
Det må jo så være sådan, at det er et personligt banklån du taler om, siden du taler om flere ejere og at du ikke kan få penge fra drift direkte.
Jo det kan du da godt, I skal bare ha en ejeraftale (og det skal I absolut ha i alle fald - læs EJERAFTALE HELT NØDVENDIG ) Når det er et personligt lån, så er det jo så dig der skal betale det tilbage og det kræver jo at du har penge som DU har betalt skat af.
Det kan du få af drift, men kun på to måder: Enten som løn med a-skat - ialt ca 44% hvis ikke du er i topskat - eller som udbytte - og begge dele kan være aftalt i ejeraftalen - og for udbytte med 27% udbytteskat.
For at få udbytte skal du jo så bare ha med, at det kræver at der er betalt selskabskat først = først 24,5% (2014) og så 27% af resten og du vil kunne regne ud, at det samlet svarer sådan nogenlunde til de 44% du betaler i skat af løn, så det giver samme tal. Læs evt HVAD ER BEDST - LØN ELLER UDBYTTET OG HVORNÅR ER HVAD EN FORDEL
Udgangsreplikken må være - betal en revisor for at sidde med dig helt konkret ud fra dine tal og selskaber, og find den optimale løsning for dig
venligst John H