Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med en lejer af lagerlokale.

Side 4 ud af 7 (65 indlæg)
Tilmeldt 13. Jan 15
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 22:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Allan, det er netop derfor jeg beskriver sagen fra min side, så objektivt som muligt!

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 00:05 | Låst

Trusted Partner:
Jeg kommer gerne med en mere uddybende replik senere på aftenen.

Udlejer udtrykker selv som indledning i tråden, at du bruger lejemålet/lageret som arbejdsværksted. Er der også angivet brugsbeskrivelse i lejekontrakten?

Det er lidt svært for mig, når jeg hverken kender til lejemålet eller kontrakten. 

Men:

Hvis du har lejet et "arbejdsværksted" til dit erhverv som kunstner, må det klart være en forringelse af brugsværdien, at der ikke er armatur og toilet. Ligeledes vil jeg, uden at være håndværker, påpege, at det er en væsentlig indgribende installation? (altså det er ikke bare en håndværker på besøg i en formiddag, og så har du et toilet?)

Du skriver således et påkrav til udlejer:

Udlejer

Adresse

Postnr. by

Dato

PÅKRAV VEDR. MANGELENDE INSTALLATION AF TOILET OG ARMATUR I LEJEMÅLET ADRESSE, POSTNR., BY

Til trods for, at jeg gentagne gange forgæves har forsøgt Dem i mundligt dialog vedr. udbedring af Deres manglende installation af toilet og armatur i lejemålet, adresse, postnr., by,  jf. lejekontrakten af xx.xx.xxxx, pkt. 4.2, skal jeg hermed gøre til påkrav, at De straks påbegynder installationen. 

Er installationen ikke udbedret og i overenstemmelse med lejekontraktens pkt. 4.2 senest 30 dage efter dette påkrav, ser jeg det som mislighold af lejeforholdet, hvorfor jeg uden yderligere varsling skal ophæve lejekontrakten jf. ELL § 19.

Med venlig hilsen

N.N.

Tilmeldt 13. Jan 15
Skrevet kl. 07:47 | Låst

Kære Trusted Partner,

Mange, mange tak for din STORE hjælp!!

Der står som anvendelse atelier/lagerlokale i kontrakten.

Jeg krævede, nogle måneder efter min overtagelse af lejemålet, huslejenedsættelse pga. manglerne.

Jeg fik en beskeden nedsættelse, men det var ikke et CARTE BLANCHE til ikke at etablere de i kontrakten indskrevne mangler.

Nu er der gået næsten et år og udlejer har endnu ikke bragt det aftalte i orden.

Jeg har rykket udlejer utallige gange, men er blevet ignoreret.

Desuden har jeg ville sætte en deadline for hvornår arbejdet skulle være færdigt.

Ingen respons.

Nu flytter jeg mit værksted pr. 1.5.15. da jeg har fundet et bedre sted.mover.

Endnu engang mange tak for din store indsats, samt din personlige besked, som ruster mig til en evt. twist jeg måtte have med udlejer fremover.

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 10:55 | Låst

Det har været nogle rigtig gode indlæg i den her tråd, og tonen må siges at have ændret sig meget undervejs. Det har været et godt eksempel på at en sag altid har mere end en side, og at det ikke nødvendigvis er den der råber først og højest der har ret.

Med de informationer der er til rådighed i tråden, vil jeg mene at lejekontrakten ikke er overholdt fra udlejers side. 

Jeg vil ikke skrive hvem der er skurk og offer, det holder jeg for mig selv.

Held og lykke med dit nye lejemål Big Smile

Tilmeldt 13. Jan 15
Skrevet kl. 14:33 | Låst

Mange tak, Allan for dit fine input & din støtte.

Det er dejligt med gode mennesker, der kan se lyset!

Fra Gråsten
Tilmeldt 24. Apr 13
Indlæg ialt: 240
Fra  XtraCom Skrevet kl. 15:20 | Låst

ROSTART:
Det er dejligt med gode mennesker, der kan se lyset!

Haha man kan gå hen og blive helt religiøs Angel

Tilmeldt 13. Jan 15
Skrevet kl. 08:53 | Låst

Lige en lille morsomhed mere:

Da udlejer opdagede, jeg havde stoppet mit firma, fik jeg brev om at jeg var smidt ud pr. 1.2.15.

Derefter fortrød han & sagde der var 6 måneders opsigelse i følge kontrakten, så jeg først kunne flytte pr. 1.8.15.

Til sidst fik jeg LOV til at fraflytte lejemålet pr. 1.5.15. som jeg ønskede det, hvis altså jeg betalte det påbud fik tilsendt.

Naturligvis med alle de renter & gebyrer han kunne pladre på!

God weekend!

Tilmeldt 13. Jan 15
Skrevet kl. 14:03 | Låst

Da jeg modtog sidst påkrav fra udlejer, betalte jeg den rene husleje, minus de gebyrer han krævede.

Vi skal huske, det var ham og ikke mig, der brød lejekontrakten fra start. (Se udsnit fra denne længere nede.)

I dag modtager jeg endnu et påkrav, hvor han kræver 567,23,-kr. af mig i rykkergebyrer, mm. Dette skal betales senest 3 dage efter modtagelsen af påkravet.

I modsat fald vil han ophæve lejeaftalen.

Nu vil han pludselig have håndværkere til at udbedre manglerne, så han kan hæve huslejen.

Jeg har sagt at det er for sent, da jeg nu har levet med manglerne i næsten et år & jeg er på vej ud af lejemålet.

Nogen gode råd!!?

På forhånd MANGE tak.

Tilmeldt 13. Jan 15
Skrevet kl. 14:07 | Låst

udsnit fra lejekontrakt:

4.2 Det er særskilt aftalt, at der ved overtagelse af lejemålet etableres toilet -
Håndvask/armatur og toilet. Udlejer etablerer dette løbende i april mdr. og afholder udgiften hertil.
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 15:17 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen,

Jeg bliver nød til ærligt at spørge: Hvad er det egentligt parterne vil????? Jeg går ud fra, at udlejer kigger med i tråden! 

Jeg har ingen forståelse for, at hvis I begge er så ultimativt træt af hinanden, hvorfor I så i mindelighed ikke kan aftale at gå hver til sit? 

Jeg går ikke ud fra at du, Rostart, har fremsendt et påkrav til udlejer endnu? Det SKAL du, hvis du vil noget som helst seriøst! 

Såfremt du mener, at du ikke er berettiget at skulle betale disse rykkergebyrer, kan du gøre en indsigelse mod kravet. Herefter skal udlejer sende sit krav i fogedretten før du evt. kan smides ud! Gør du intet - så kan du dømmes til at fraflytte  - herunder pålægges evt. du yderligere omkostninger!

Hvis du vinder - ja - så kan du jo blive. 

Men betal dog de småøre og slip for bøvlet!

Omvendt, hvis du sender dit påkrav - og udlejer får styr på sine mangler inden udløb at dette påkrav, så kan han ikke hæve lejen til mere end det aftale i lejekontrakten. 

Et meget spændende spørgsmål i denne sag er desuden om udlejer overhovedet forbedrer noget som helst, da et af forudsætningerne for lejeindgåelsen var installationen af et toilet. Jeg mener således ikke, han kan kræve nogen yderligere regulering af lejen andet end at kræve, at du betaler den fulde leje jf. lejekontrakten.

Hvis du vil kræve erstatning vedr. udlejers mislighed af ELL kap. 4 samt lejekontraktens pkt. 4.2 før dit påkrav kom udlejer i hænde, skal du indstævne udlejer - og det er muligvis en meget tung og DYR sag.Og igen - det kommer an på ordlyden i den samlede lejekontrakt.

God weekend 

Side 4 ud af 7 (65 indlæg)