Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er der brug for at "bevise" hvilke ting der er til virksomhedens drift og hvad der er til privat brug?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

man må naturligvis ikke købe en masse ting til sig selv gennem sin virksomhed, for bare at spare købsmomsen.

1)

Men jeg må vel gerne købe ting privat og bruge dem i virksomheden, uden at trække dem ind i noget regnskab (da det jo ikke har været en udgift for virksomhedens regnskab)?

2) 

hvis jeg nu ejer et værksted privat, hvor alle mine private værktøjer ligger, må jeg så også ha maskiner købt i virksomheden (og som udelukkende bruges i virksomhedens drift/ ikke privat) stående i samme værksted?

- hvordan adskiller man det (uden at bygge/ købe et ekstra værksted)?

(ps. der er tale om en mindre enkeltmandsvirksomhed, drevet fra hjemmeadresse)

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:00

Hej Lordl. Pudsigt, du spørger om én ting i overskriften og to mere i teksten. De hænger selvfølgelig sammen.

er der brug for at "bevise" hvilke ting der er til virksomhedens drift og hvad der er til privat brug?

Nej, det er nok at sandsynliggøre det. Bemærk, at der er særlige regler mht. husleje, tlf. osv. Mht. til kørsel godtages en kørebog også, selvom du jo ikke kan bevise, at du rent faktisk har kørt disse kilometer i erhvervsøjemed. Siden vikingernes tid har vi måttet stole på hinanden og gør det således også overfor Skat. Jeg har også svært ved at se, hvordan det skulle bevises?

1) Jada, lisså vel som at du gerne må låne naboens hammer.

2) Ja, så længe du ikke har leje af garagen som udgift i firmaet. Dette kræver, at garagen 100% bruges til firma - og det er lidt svært at sandsynliggøre, hvis du har privat værktøj liggende. Det er således ikke nødvendigt at adskille.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47174
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05

1 ja

2 lidt mere tricky for det er jo sådan, at du f.eks. ved lukning skal til at sælge det som virksomheden ejer men kan beholde dit eget uden videre selvsagt - ligesom det er nyttigt ved en skattekontrol at kunne vise det udstyr du har trukket skat og moms fra på købet af.

Du bør har kartotek over dine køb - kunne være kontokortet for straksafskrivninger eller et selvgjort kartotek. Du kunne overveje at gi dit private værktøj rød maling på et sted der ikke slides af, så du visuelt let kan skille det ad - bare at blande det sammen vil være dumt når du relativt let kan stikke det en rød maling på håndtaget eller anden mærkning - og så kan du rode det alt det sammen du vil 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. Jan 12
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 13:31

Tak for jeres svar, det var alt jeg havde brug for at vide :)

det er ikke en "problemstilling" jeg står i nu, bare en tanke jeg fik omkring eventuelle fremtidige problemer. man vil jo gerne gøre tingene rigtigt første gang :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)