man må naturligvis ikke købe en masse ting til sig selv gennem sin virksomhed, for bare at spare købsmomsen. 1) Men jeg må vel gerne købe ting privat og bruge dem i virksomheden, uden at trække dem ind i noget regnskab (da det jo ikke har været en udgift for virksomhedens regnskab)? 2) hvis jeg nu ejer et værksted privat, hvor alle mine private værktøjer ligger, må jeg så også ha maskiner købt i virksomheden (og som udelukkende bruges i virksomhedens drift/ ikke privat) stående i samme værksted? - hvordan adskiller man det (uden at bygge/ købe et ekstra værksted)? (ps. der er tale om en mindre enkeltmandsvirksomhed, drevet fra hjemmeadresse) |
Hej Lordl. Pudsigt, du spørger om én ting i overskriften og to mere i teksten. De hænger selvfølgelig sammen.
er der brug for at "bevise" hvilke ting der er til virksomhedens drift og hvad der er til privat brug?
Nej, det er nok at sandsynliggøre det. Bemærk, at der er særlige regler mht. husleje, tlf. osv. Mht. til kørsel godtages en kørebog også, selvom du jo ikke kan bevise, at du rent faktisk har kørt disse kilometer i erhvervsøjemed. Siden vikingernes tid har vi måttet stole på hinanden og gør det således også overfor Skat. Jeg har også svært ved at se, hvordan det skulle bevises?
1) Jada, lisså vel som at du gerne må låne naboens hammer.
2) Ja, så længe du ikke har leje af garagen som udgift i firmaet. Dette kræver, at garagen 100% bruges til firma - og det er lidt svært at sandsynliggøre, hvis du har privat værktøj liggende. Det er således ikke nødvendigt at adskille.