Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontraktbrud - Hvilke konsekvenser?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Nov 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 02:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Først og fremmest vil jeg sige tak for alle de gode tips og råd man kan læse sig frem til herinde. Håber nogen af jer eksperter kan hjælpe mig med at få klarhed på mine spørgsmål.

Situationen er den at jeg pt. er uden fast job, men en af de nærmeste dage får mulighed for at underskrive kontrakt på et nyt arbejde med start 15.marts. Det er jo positivt - men - jeg er halvt blevet lovet et andet job med start fra ca. samme dato. Et job som jeg først ved om jeg får om nogle uger, men et job som virkelig vil være et drømmejob for mig. Nu er jeg i det dilemma hvad jeg skal satse på. Det jeg umiddelbart har tænkt mig er at underskrive kontrakt på det sikre job. Men hvad gør jeg hvis jeg får det andet job, når jeg allerede har skrevet under? Hvor bindende er den kontrakt? og hvilke konsekvenser har det for mig at bryde den? Jeg kan selvfølgelig bare blive væk, men jeg har ingen lyst til at "tage røven" på en arbejdsgiver som har troet på mig fra første samtale.

Nogle eksperter på området som kan fortælle mig om regler og konsekvenser på det område?

På forhånd tak


 

Fra København
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 02:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Den korte er, at der normalt er 14 dages prøvetid og du i princippet har to måneder til du skal starte..

Så kan vi begynde at snakke moral overfor arbejdsgiver og dine konkurrenter, men det vil jeg lade være helt op til din samvittighed. Dog skal du tænke meget over det, hvis det er en lille branche eller lokalområde. 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 04:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sig til virksomheden med drømmejobbet, at du har en kontrakt fra et andet firma, men at du vil foretrække at arbejde for dem. Hvis de virkelig gerne vil ansætte dig, bør de kunne fremskynde processen.

Mvh Carsten

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er tale om en funktionærstilling, bør du lige sætte dig ind i funktionærloven, særligt de paragraffer, jeg har kopieret ind herunder. Når du først har sagt ja til et job, så kan du kun opsige det efter disse regler, også selv om du endnu ikke er startet.

§ 2,stk. 6: Opsigelse fra funktionærens side skal ske med 1 måneds varsel til ophør ved en måneds udgang, medmindre der er truffet aftale om, at arbejdsforholdet er af rent midlertidig karakter og ikke vedvarer ud over 1 måned eller arbejdsforholdet er på prøve og ikke vedvarer ud over 3 måneder. Dog kan der ved skriftlig kontrakt træffes bestemmelse om længere opsigelsesvarsel fra funktionærens side under forudsætning af, at opsigelsesvarslet fra arbejdsgiverens side forlænges tilsvarende.

§ 4. Hvis funktionæren uberettiget undlader at tiltræde tjenesten eller forlader denne, eller arbejdsgiveren hæver tjenesteforholdet på grund af grov misligholdelse af kontrakten fra funktionærens side, har arbejdsgiveren ret til erstatning for det ham derved påførte tab. I tilfælde af ulovlig udeblivelse eller forladen af tjenesten har arbejdsgiveren, medmindre særlige omstændigheder foreligger, mindst krav på en erstatning svarende til en halv måneds løn.


Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)