Den anden dag snakkede jeg med en kammerat om, måske at starte noget op sammen.
I den forbindelse vil jeg høre, om det ville være muligt at min enkeltmandsvirksomhed med CVR nummer, kan omdannes til I/S eller ApS og han så indskyder nogle penge, svarende til det beløb jeg har brugt på opstart, indkøb af webshop, logo og dankort aftale mm.?
Håber der er nogle her som kan svare på mit spørgsmål
Så vidt jeg er bekendt, så skal du lukke din enkeltmandsvirksomhed først. Og så åbne et interessantselskab eller ApS med ham. For der kan ikke være mere end en enkelt person til at eje en enkeltmandsvirksomhed(som du også selv lidt nævner).
Derefter styrer I selv, hvor meget i henholdsvis skal eje / betale.
Jeg mener nu godt du kan omdanne din enkeltmandsvirksomhed til I/S, måden dette bliver gjort på er; at den nye interessent(medejer) indbetaler hvad der svare til 50% af virksomhedens nettoaktiver. Du skal være opmærksom på at dette bliver beskattet
Du kunne også omdanne til et ApS og følge reglerne om skattefri virksomhedsomdannelse, for at undgå en skattemæssig konsekvens. Her skal du nok have fat i en revisor, som kan hjælpe jer igennem.
ENIG omdan enten skattefrit til ApS - hvis der er latente skatter af betydning - aktiver som skal skrives op - goodwill osv - men det koster revisorvurdering og er jo ikke skattefrit i forhold til årets overskud - kun skatter der ellers ville udløses ved lukning - kan udskydes til at hvile på et nyt ApS
Ellers så stift nyt aps med din ven og sælg aktiver fra din personlige virkomhed over til det nye ApS - det gør det enklere at bestemme hvad der skal skydes ind fra hver side uanset nyt ApS eller i vælger I/S kommer der nyt CVR nummer og aftaler bør føres over
Tag en revisor ind til konkret vurdering
vh JOhn H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER