Nu har jeg læst alt hvad jeg synes jeg kan finde omkring at starte en enkelmandsvirksomhed og begynder så småt at føle mig klar til at registrere mig (så klar man nu kan føle sig når jeg naturligvis kun har læst det hele, og ikke prøvet noget af det i praksis.) Jeg vil starte en lille virksomhed som jeg vil drive i min fritid (ved siden af job/uddannelse) jeg vil ikke have et særlig spændende regnskab det første års tid, nok 0,- eller mindre underskud. 1. jeg skal naturligvis bogføre indtægter, udgifter, momsregnskab og så skal der laves nogle fakturaer. (og opbevare dem i 5år) - kan i anbefale mig et godt program til dette? (meget gerne gratis, da jeg som sagt ikke regner med et synderligt overskud) 2. hvor meget af regnskabsdelen (overfor skat/moms) vil i mene jeg til en overkommelig pris kan/bør lade en professionel revisor om at lave for mig? - jeg tænker at jeg selv, i et program, holder styr på indtægter og udgifter, samt skriver fakturaer, mens en revisor kan sørge for at det relevante bliver indberettet på ordentlig vis til de rette instanser? |
1. Dinero kan være et godt bud, er gratis og let at gå til. E-conomics lille pakke er også en mulighed, koster dog ca. 99 kr. om mdr.
2. Du kan sagtens lave det meste selv. Men vil du være helt sikker, så kan du få en bogholder eller en revisor til at hjælpe dig med at indberette, der findes mange her på amino som kan hjælpe dig. Et godt regnskabsprogram holder styr på momsen for dig og giver dig tallene som skal indberettes (Forudsat at det selvfølgelig er bogført korrekt). Du kan f.eks. bruge en revisor/bogholder til at tjekke dit regnskab/indberetninger og som hjælp til de spørgsmål der måtte dukke op.
Mette