Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

kunstnere Vs kunstsælgere..

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 07
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bladret lidt rundt på SKAT hjemmesiden

Jeg fandt ud af at kunstnere ikke behøver momsregistreres fordi de ikke afregner moms..

Hvordan forholder man sig så som galleri?
Kan det passe at man så ved indkøb af kunst ikke kan trække nogen købsmoms fra prisen?

Hilsen Steph 

Tilmeldt 18. Apr 06
Indlæg ialt: 187
Skrevet kl. 16:41

Det er også en kringlet fætter.

Hvis du er kunstner skal du sælge for over 300.000kr. før du skal momses. Hvis kunstneren har store udgifter forbundet med at male, kan kunstneren lade sig momse og trække 25% fra køb, men ved salg skal der kun lægges 5% på malerierne.

Gallerier der har malerier i kommission skal betale 25% i moms af den del der tilfalder galleriet. Deler du 50/50 med kunstneren skal det fulde beløb gives til kunstneren som derefter afregner med galleriet. Ellers risikerer galleriet at skulle betale 25% af det fulde beløb.  

Der må ikke være logofakturaen da maleriet skal være solgt direkte fra kunstneren til kunden men via galleriet. (her blev det rigtig snørklet) Der er mange gallerier der gør forkert, og jeg kan godt forstå dem efter jeg har snakket med skat 3 gange og fået 3 forskellige svar.

Se evt. også regler for brugtmoms. Ellers kan de finde reglerne til dig på biblioteket. (det kunne de i Randers)

Skriv eller ring hvis du lige skal have den en gang til.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 07
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 08:36

Hej Dorthe,
Takker for dit svar. Det var meget informativt og har resulteret i at jeg har brut hele dagen igår på at finde ud af hvordan det her skal kunne klares over en online shop.. altså hvordan momsen skal fremstår over for kunden, og hvad prisen skal være i tilfælde af eksport..

Jeg tror at den nemmeste måde er at presse lidt mere "forhandler-rabat" ud af kunstneren, og lade udsalgsprisen stige til at indeholde de 25% moms der nu er normalt i DK..

Takker for hjælpen ellers!

Hilsen Steph

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)