Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat på tab af ETF'er

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jan 14
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg investerer personligt for frie midler. 

Hvis jeg har et nettotab på ETF'er og ingen personlig indkomst at fradrage i, kan jeg så bære dette netto kapitalgevinsttab frem til fradrag i fremtidige år - carry forward. 

På en måde en sindssyg situation, for hvis jeg investerer i de meget mere spekulative CFD'er (der findes for de fleste ETF'er), så kan jeg frit carry både forward og backward. Skat har fuldstændig mistet overblikket, og incitamenterne er komplet vanvittige. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49

ikke ekspert - men er det ikke sådan, at det er udenlandske EFT som man ikke kan fremskyde tab i mens man kan mod danske, og at en årsag er, at udlandet ikke opgiver udbytter og andet til DK i aktiebaserede EFT og skat derfor ikke tillader fremrykning af tab til modregning i anden fremtidig gevinst?

Jeg er enig i, at det kan virke ulogisk, da de jo som aktiebaserede EFT lagerbeskattes, hvis man ikke, som med andre lagerbeskattede kan fremføre rubrik 85 og 86 til gevinst - dog jo kun på helt tilsvarende type papir (typisk danske lagerbeskattede i valuta/aktier/index/lande mod lande osv) Tab på disse kan jo bruges fremadrettet - men kun i tilsvarende papirgruppe - ikke som fradrag i personlig indkomst. Jeg ved ikke om de EFT i aktier kunne høre med under rubrik 86 for tab - ville bestemt tro evt danske/skandinavisk udstedte fonde kunne?

Jeg tror det kan ha at gøre med, at de som er rent udenlandske i ikke opgiver udbytter m-m. til dk skat.

Jeg tror ikke det har med spekulationsgraden at gøre - men med det rent udenlandske element - men er ikke sikker.

Lad os se om nogen kommer med mere - Et lidt nyt område for mig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 14:26

Jeg har et spørgsmål vedrørende din kommentar "Tab på disse kan jo bruges fremadrettet - men kun i tilsvarende papirgruppe." Ved du, hvad de mener med tilsvarende papirgruppe. Jeg planlægger fremadrettet at bruge CFD'er på aktieindeks (US) til at afdække mine investeringer. Jeg har tidligere brugt futures på aktieindeks (US) til afdækning. Jeg har en gevinst fra tidligere år på futures på aktieindeks. Hvis jeg får et tab på min afdækning, kan jeg så fradrage det i den tidligere gevinst - eller er de to ikke at betragte som tilsvarende papirgruppe? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:07

jeg ved ikke om det er samme papirgruppe - men - jeg tror bestemt ikke du kan fratrække et tab i en tidligere gevinst - det ville være meget modsat alt. Tidligergevinster er beskattet og tab vil aldrig udløse en skatte tilbagebetaling for tidl. betalt skat. Det som gælder for de lagerbeskattede generelt (obl o.l. vist nok også valuta/råvarer index) i rubrik 85 og lagerbeskattede aktie (aktieindex) i rubrik 86 er, at tab fremskrives og beholdes som tabsværdi, indtil der opstår en gevinst i samme papirgruppe (og jeg kan ikke CFD godt nok men kunne lyde som tilhørende rubrik 86 umiddelbart - med det forbehold, at de opgives af udsteder til DK skat.

Gør de ikke det - så udbytter ikke indberettes så tror jeg ikke tab kan fremskrives. For de hvor tab kan fremskrives, kan dette så udnyttes 

Ex gevinst 2013 100.000 udløser skat 

tab 2014 50.000 fremføres men kan ikke bruges før ny gevinst

Gevinst 2015 100.000 kr - så modregnes fremført tab og ialt gevinst til beskatning 50.000 kr

De to lagerbeskattede (for noterede danske foreninger i alle fald inkl. de som er i udenlandske index) 85 og 86 kan således fremføres hver for sig eller lægges sammen ved overskud og samlet beskattes ved angivelse i rubrik 346

Det som så kunne være brugbart her er med andre ord nok afhængigt af det er en udbyder der opgiver udbytte m.m. til skat i DK og er det så aktiebaseret (ex sparinvest aktieindex USA) - så kan tab for året fradrages i anden aktieindkomst ved handel - den indtægt fra aktiesalg der noteres i rubrik 66.

Således f.eks. 2014 tab investeringsforening USA aktieindex lagerbeskattet 50.000 kr - og gevinst ved salg af alm noterede danske aktier (eller aktieforeninger) 100.000 kr - giver ialt 50.000 til aktieindkomstskat i rubrik 66

Ikke helt let, men en revisor kan nok svare på det konkrete - med mindre det ligefrem kræver bindende svar fra skat Big Smile

vh John H

Tilmeldt 9. Jan 14
Skrevet kl. 15:23

Tak for dit svar. 

Saxo Bank er ikke enig. 

"Tab på CFD'er kan fratrækkes i kapitalindkomsten ("carry back") i det omfang tabet ikke overstiger tidligere indkomstårs skattepligtige nettokursgevinster på finansielle kontrakter og strukturerede obligationer, der beskattes efter reglerne for finansielle kontrakter. Ved opgørelsen af det fradragsberettigede tab medregnes dog kun skattepligtige nettokursgevinster fra og med indkomståret 2002. Fradrag efter carry-back reglen foretages i det indkomstår tabet vedrører. Der skal således ikke ske regulering af indkomstopgørelsen for tidligere indkomstår." 'Se punkt 5.1 i dette skriv: http://dk.saxobank.com/Documents/Andet/Skatteoverblik-KPMG-2013/Skatteoverblik-KPMG-2013.pdf

Jeg synes, det er håbløst, at alle tilsyneladende er fuldstændigt i vildrede og uenige om beskatningen - især når skatteprocenten nu er blevet den samme  - 42%. Det er komplet unødvendigt. Man kunne jo blot lave en og kun en regel: kapitalgevinster beskattes med 42% uanset art og tab er fradragsberettigede fremdadrettet.

Jeg tør slet ikke at tænke på hvor mange timer jeg gennem årene har brugt på at finde ud af skattereglerne, og jeg er stadig meget i tvivl. Når man ringer til skat, er medabejderne lige så meget i tvivl. Det er håbløst. Der er kun en løsning og det er at investere gennem et selskab. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:40

ja det ser ud som der er carry back der - for mig ukendt land og jeg forstår den nok heller ikke helt i forhold til lagerbeskatningen og deres bemærkning om særlige regler for aktiebaserede (som jeg tror kan være det med at reglen ikke gælder for foreninger der ikke indberetter til dk skat) - og ja det må vel kunne gøres enklere er jeg enig i

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)