Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelancer - skat af løn i dollars

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer. 

Hvis man har fået løn over en længere periode i honorarpotioner som online freelancer i dollars, hvordan udregner man så den korrekte skat? Her tænker jeg især på, hvilken valutakurs man skal bruge. Resten er jo bare at omregne til kroner og sætte ind i rubrik 12. 

Mvh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:18

Jeg ville bruge den kurs du får det til i banken

Du kan ikke taste i rubrik 12 i selvangivelsen, kun i forskud - så du må som jeg ser det -  bruge rubrik 15. Rubrik 12 er kun til for alle der lovpligtigt indberetter honorar som arbejdsgiver men får du det fra udlandet - så tror jeg ikke automatisk DK skat får beløbet (selv om de givet skal indberette det i deres land helt som vi skal indberette i skat.dk når vi lønner udlændinge)

Rubrik 12 kan du forskudsregistrere i. Det er rubrikkerne 11 til 15 som er til indkomst af den type du har - honorar fra udlandet og jeg kan kun se 15 som mulig - ellers hør skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:25

Mange tak for svar. 

Men bankkursen for dollar har jo ændret sig henover året (cirka ml. 534 til 610, DKK/USD). Skal jeg bruge dagskurser, hvor jeg har modtaget honorar/betaling for hvert job, eller gennemsnit af kursen over året, eller ultimokursen (kursen d. 31/12-2014)?

mvh

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41

Har du ikke fået honoraret udbetalt og vekslet til DKK på et eller flere tidspunkter, for har du det - ville jeg bare bruge det beløb du har modtaget i DKK i din netbank - for det samlede US$ beløb for hele 2014 - det vil skat efter min opfattelse fuldt acceptere - men de acceptere givet - og givet endnu bedre - også at du bruger dagskurs for den dag din honorar i US$ er tilskrevet dig hvis de ikke er vekslet

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 19:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Endnu engang er vi enige John. Personer beskattes efter kasseprincippet, så jeg ville også ''bare'' tage de beløb der rammer ind i din netbank. Alternativt ville du blive beskattet af dagskurs og så eventuelt beskattes af en kursgevinst eller fradrag i en kursgevinst såfremt denne er over bagatelgrænsen. Den sidste løsning lyder ikke rigtig.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)