Nu nærmer vi os årsafslutningen, og det skal selvfølgelig bogføres korrekt i forhold til varelagerets værdi i Dinero. Jeg har søgt lidt på det, og blandt andet fundet et fint indlæg fra John, der forklarer at varelagerets værdi tæller med i årsresultatet, som skal indberettes til SKAT. Derudover har jeg fundet følgende på Dinero, omkring bogføringen af dette - https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/
Mit problem er dog, at alle køb vi har lavet, ligger under Varekøb verden, i stedet for "vareforbrug" som Dinero har vist billeder af - har det nogen betydning - kan jeg blot gøre det samme, bare med den konto vi har brugt i stedet?
Da vi købte virksomhedens aktiver i Juni 2014, bogførte vi 30.000 under 52000 Varebeholdning - har det nogen betydning, når vi skal gøre ovenstående, eller skal det bare smides sammen?
Du skal jo ha det ud af varekøb verden - MEN ikke sådan at det påvirker importmomsen på den konto. Jeg mener man kan "undertrykke" moms i Dinero i dag = slette moms delen så man trække det ud UDEN moms i kredit (minus varekøb verden) og så ind på varelager i plus
Ellers må du lave en ny konto uden moms - til varelagerregulering - ved siden af varekøbs konti - og uden moms - og trække det samlede beløb ud
Alternativt - i en personlig virksomhed KAN du også lade det ligge om varekøb verden og så lave regulering ved at lægge den samlede lagerværdi (inkl. fragt og told) TIL dit resultat i en ekstra linje til regnskabet - Det er der nok mange der bare gør hvis ikke regnskabet skal bruges officielt men kun til evt. kontrol af skat
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Har ikke lige hørt omkring undertrykke momsdelen - det må jeg lige søge lidt på.
Den anden løsning er jeg ikke lige helt med på - jeg kan oprette en ny konto ved siden af varekøb verden uden moms, og føre beløbet derover på? Så ryger beløbene jo også fra varekøb verden kontoen - dén kan jeg ikke lige gennemskue :)
Den sidste løsning med at lave en ekstra linje - kan du uddybe hvordan den helt præcis kan laves, det lyder en anelse nemmere, selvom situationen er lidt bøvlet uanset hvad.
Oprette en ny konto ved varekøb uden moms til at flytte fra varekøb (et modsat varekøb KREDIT) og så modkonto varelager - det påvirker ikke konto for varekøb verden eller andet med moms
Den sidste er blot INTET at gøre i Dinero - tage årsresultatet og lægge det beløb til manuelt på et stykke skrivepapir - som varelager +fragt+told udgør så dit resultat går op med det tal
f.eks dinero resultat + 10.000. i hånden eller hvordan du vil skrives nedenunder - varelager værdi 10.000 kr reguleret 31/12-2014 i.h.t. lager lagerliste xxxx kr 5.000 = resultat til skat 15.000 kr
Problemet ved den manuelle metode er, at du ikke løbende kan se dit resultat uden at tælle varelager
vh Joohn H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Konto - 2160 Modkonto - Varelagerbeholdning Beløb (minus) -X antal kroner, som told, fragt, nuværende varelagerværdi udgør?
Hvad med de 30.000 kroner der allerede står på varebeholdning - hvis de lægges til ovenstående beløb, er beløbet under varebeholdning vel 30.000 kroner for stort?
Hvad med de 30.000 kroner der allerede står på varebeholdning - hvis de lægges til ovenstående beløb, er beløbet under varebeholdning vel 30.000 kroner for stort?
Det øverste var fint nok - men jeg kender da intet til at DU har 30.000 kr der står på varebeholding lige som jeg ikke aner hvordan de er kommet der-
Det du skal er, at bruge den nye 2160 til at regulere varebeholding så den svarer til det tal du faktisk HAR i værdi som beholding - f.eks hvert kvartal eller måned eller hvor ofte du nu vil, hvis du vil kende dit resultat
vh John H
De 30.000 krone er lagerværdien pr 1/6 2014, som der står noteret nu.
Jeg synes bare jeg har læst flere steder, at man skal tage værdien pr 1/6 (i vores tilfælde) og lægge sammen med det beløb vi har brugt på at få nye varer hjem i løbet af året. Det giver måske 100.000 kroner - herefter skal lagerværdi pr 31/12 gøres op, og herefter minus de 100.000 kroner - det overskydende er derfor vareforbrug (så vidt jeg forstod)
Men i det vi lige har gået igennem, noterer vi kun lagerværdi pr 31/12, bogfører på 2160 og smider ned i varebeholdning - det er derfor jeg synes varebeholdningen ikke kommer til at passe, da der står 30.000 fra lagerværdi pr 1/6.
fat en regnskabskyndig til at hjælpe dig. Summen på lagerværdi skal være det du tæller op hverken mere eller mindre - den kan stige og den kan falde fra måned til måned og du regulerer så via varekøbet- Det andet er lagerværdi primo (30/6) + nyindkøb af varer minus salg af varer = ny lagerværdi og det skulle meget gerne gi det samme i øvrigt
Jeg siger stadigt find en regnskabskyndig- der kunne være mange andre ting du ikke en gang lige tænker på at spørge om, både momsmæssigt og andet - og ofte betaler de relativt få penge det koster at han en ekstern gennemgang via nettet - sig rigtigt godt
vh John H