Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varelager dinero ibm. årsafslutning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 14
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Nu nærmer vi os årsafslutningen, og det skal selvfølgelig bogføres korrekt i forhold til varelagerets værdi i Dinero.
Jeg har søgt lidt på det, og blandt andet fundet et fint indlæg fra John, der forklarer at varelagerets værdi tæller med i årsresultatet, som skal indberettes til SKAT.
Derudover har jeg fundet følgende på Dinero, omkring bogføringen af dette - https://dinero.dk/support/hvordan-handtere-jeg-varelager-og-momsen-hertil/

Mit problem er dog, at alle køb vi har lavet, ligger under Varekøb verden, i stedet for "vareforbrug" som Dinero har vist billeder af - har det nogen betydning - kan jeg blot gøre det samme, bare med den konto vi har brugt i stedet?

Da vi købte virksomhedens aktiver i Juni 2014, bogførte vi 30.000 under 52000 Varebeholdning - har det nogen betydning, når vi skal gøre ovenstående, eller skal det bare smides sammen?

Håber det giver mening - tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:51

Du skal jo ha det ud af varekøb verden - MEN ikke sådan at det påvirker importmomsen på den konto. Jeg mener man kan "undertrykke" moms i Dinero i dag = slette moms delen så man trække det ud UDEN moms i kredit (minus varekøb verden) og så ind på varelager i plus

Ellers må du lave en ny konto uden moms - til varelagerregulering - ved siden af varekøbs konti - og uden moms - og trække det samlede beløb ud

Alternativt - i en personlig virksomhed KAN du også lade det ligge om varekøb verden og så lave regulering ved at lægge den samlede lagerværdi (inkl. fragt og told) TIL dit resultat i en ekstra linje til regnskabet - Det er der nok mange der bare gør hvis ikke regnskabet skal bruges officielt men kun til evt. kontrol af skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 19:58

Har ikke lige hørt omkring undertrykke momsdelen - det må jeg lige søge lidt på.

Den anden løsning er jeg ikke lige helt med på - jeg kan oprette en ny konto ved siden af varekøb verden uden moms, og føre beløbet derover på? Så ryger beløbene jo også fra varekøb verden kontoen - dén kan jeg ikke lige gennemskue :)

Den sidste løsning med at lave en ekstra linje - kan du uddybe hvordan den helt præcis kan laves, det lyder en anelse nemmere, selvom situationen er lidt bøvlet uanset hvad.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09

Tror måske du skal la en regnskabskyndig gøre det

Oprette en ny konto ved varekøb  uden moms til at flytte fra varekøb (et modsat varekøb KREDIT) og så modkonto varelager - det påvirker ikke konto for varekøb verden eller andet med moms

Den sidste er blot INTET at gøre i Dinero  - tage årsresultatet og lægge det beløb til manuelt på et stykke skrivepapir - som varelager +fragt+told udgør så dit resultat går op med det tal

f.eks dinero resultat + 10.000.  i hånden eller hvordan du vil skrives nedenunder - varelager værdi 10.000 kr reguleret 31/12-2014 i.h.t. lager lagerliste xxxx kr 5.000 = resultat til skat 15.000 kr

Problemet ved den manuelle metode er, at du ikke løbende kan se dit resultat uden at tælle varelager

vh Joohn H

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 20:19

Hej John

Ok, så lige for at jeg forstår det rigtigt.

Jeg laver en ny konto "Varelagerregulering" lad os kalde den 2160

Laver et nyt bilag

Konto - 2160
Modkonto - Varelagerbeholdning
Beløb  (minus) -X antal kroner, som told, fragt, nuværende varelagerværdi udgør?

Hvad med de 30.000 kroner der allerede står på varebeholdning - hvis de lægges til ovenstående beløb, er beløbet under varebeholdning vel 30.000 kroner for stort?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:58

HenrikJJ:
Hvad med de 30.000 kroner der allerede står på varebeholdning - hvis de lægges til ovenstående beløb, er beløbet under varebeholdning vel 30.000 kroner for stort?

Det øverste var fint nok - men jeg kender da intet til at DU har 30.000 kr der står på varebeholding lige som jeg ikke aner hvordan de er kommet der-

Det du skal er, at bruge den nye 2160 til at regulere varebeholding så den svarer til det tal du faktisk HAR i værdi som beholding  - f.eks hvert kvartal eller måned eller hvor ofte du nu vil, hvis du vil kende dit resultat

vh John H

Tilmeldt 28. May 14
Skrevet kl. 22:37

De 30.000 krone er lagerværdien pr 1/6 2014, som der står noteret nu.

Jeg synes bare jeg har læst flere steder, at man skal tage værdien pr 1/6 (i vores tilfælde) og lægge sammen med det beløb vi har brugt på at få nye varer hjem i løbet af året.
Det giver måske 100.000 kroner - herefter skal lagerværdi pr 31/12 gøres op, og herefter minus de 100.000 kroner - det overskydende er derfor vareforbrug (så vidt jeg forstod)

Men i det vi lige har gået igennem, noterer vi kun lagerværdi pr 31/12, bogfører på 2160 og smider ned i varebeholdning - det er derfor jeg synes varebeholdningen ikke kommer til at passe, da der står 30.000 fra lagerværdi pr 1/6.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46

fat en regnskabskyndig til at hjælpe dig. Summen på lagerværdi skal være det du tæller op hverken mere eller mindre - den kan stige og den kan falde fra måned til måned og du regulerer så via varekøbet- Det andet er lagerværdi primo (30/6) + nyindkøb af varer minus salg af varer = ny lagerværdi og det skulle meget gerne gi det samme i øvrigt

Jeg siger stadigt find en regnskabskyndig- der kunne være mange andre ting du ikke en gang lige tænker på at spørge om, både momsmæssigt og andet - og ofte betaler de relativt få penge det koster at han en ekstern gennemgang via nettet - sig rigtigt godt

vh John H

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)