Men hvis man har købs- og salgsmoms så modregnes de da? Altså fx hvis jeg 1000 kr til gode i købsmoms og jeg skylder 3000 i salgsmoms så betaler jeg 2000 til skat ikke sandt?
Hej igen. Jeg har lige et par sidste opklarende spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med:
1) Som jeg forstår det, så er det korrekte at bogfører et køb på fakturadatoen (i dette tilfælde det samme som leveringsdatoen). Samtidigt følger skatte- og momsfradrag samme datering? Forstået således, at en småanskaffelse der blev faktureret og leveret i går hører til 4. kvartal ift. moms og skatteåret 2014 i forhold til skat. Også selvom der endnu ikke er trukket penge på virksomhedens konto. Er det korrekt forstået?
2) John nævnte salgsfaktura. Jeg mangler stadig at bogføre et par stykker fra 2014. Mit spørgsmål er så om det er forfaldsdatoen for kundens betaling af fakturaen man skal bogføre den på uanset hvornår de betaler? To ud af tre er i øvrigt betalt på denne dato men den sidste gik en dag over.
Jeg håber i vil give en hjælpende hånd endnu en gang. Jeg lærer utroligt meget af det her.
1) tak for det. Der blev jeg straks lidt mere rolig :-).
2) Og så det er faktureringsdatoen (altså den dato fakturaen er udsendt) fra min side som sælger. Er princippet så, at jeg blot ikke bogfører før end at betaling har fundet sted? Alternativt vil kontoen jo ikke stemme i tilfælde at lange betalingsfrister eller blot frister på tværs af regnskabsår?
Hmm det virker væsentligt anderledes end i den Dinero instruktion jeg har set, hvor man, så vidt jeg kan se, blot markere fakturaen som betalt og så den konto pengene går ind på. Men mellemregningen bliver måske fortaget i baggrunden? Tror jeg skal et smut på regnskabsskole snart. :-).
Prøv at lave fakturaen, så kan du sikkert se de sidste posteringer. - Her vil du så kunne se hvad der faktisk er sket. - Og det MÅ være noget salg og noget 'tilgode'