Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS og skattefradrag for anskaffelser der er bestilt indenfor skatteåret/momskvartalet men ikke trukket fra konto endnu

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 18. Sep 14
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg har været lidt sent ude i forhold til at få indkøbt nogle småanskaffelser til min enkeltmandsvirksomhed. Det betyder at jeg har bestilt varerne og modtaget en ordre bekræftelse, men pengene er endnu ikke trukket fra virksomhedskontoen. Mit spørgsmål er så hvilken betydning det har for mine fradrag og momsregnskab? Altså at jeg endnu ikke har modtaget en faktura og heller ikke reelt har betalt for varerne. Jeg ville naturligvis gerne gøre brug af både moms og skattefradrag, men det kræver jo selvsagt at jeg holder mig indenfor skatteår og momskvartal, og jeg er i tvivl om hvorvidt det kræver at pengene trækkes inden d. 1/1-2015 eller om det at jeg har bestilt varerne er tilstrækkeligt?

På forhånd mange gange tak for hjælpen!

Mvh. Jesper

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 14:05

Momsen følger fakturadatoen - som oftest gør skattefradraget også.

Tilmeldt 18. Sep 14
Skrevet kl. 14:18

Øv ja det  tænkte jeg nok. Tak for svaret.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 15:08

Moms følger faktura tidspunktet. Skattemæssigt afhænger det som hovedregel af leverings-/modtagelsestidspunktet.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48

bestilling giver intet fradrag - momsfradrag på faktura dato når moms fremgår og skattefradrag ofte samme dato - kan dog være senere hvis det er knyttet til senere aktivitet men aldrig før

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:49

bestilling giver intet fradrag - momsfradrag på faktura dato når moms fremgår og skattefradrag ofte samme dato - kan dog være senere hvis det er knyttet til senere aktivitet men aldrig før faktura og levering

Husk, at hvor småanskaffelser kan være fradrag  så er varer det jo ikke - de har samme værdi som penge og skal tælles op lægges til resultatet hvis du bare har bogført købet som omkostning

Tilmeldt 18. Sep 14
Skrevet kl. 16:22

Yes, tak for svaret. Det med varer er selvfølgelig blot fordi jeg falder over i hverdagsterminologi. Der er naturligvis tale om småanskaffelser.

Men forstår jeg jer korrekt, at de er lige meget hvornår pengene er trukket og faktisk blot den dato der står på fakturaen der er afgørende?

Mvh. Jesper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:01

For moms er det faktura dato (gør vel ikke stor en forskel - om du har momsfradraget i dette kvartal eller næste likvidt eller samlet)  - for varen også forudsat den er leveret på faktura dato - ellers leveringsdato tidligst

Samme med dine egne fakturaer til kunder  moms og ind i regnskab med indtægt på faktura dato som jo normalt også er leveringsdato

vh John H

Tilmeldt 18. Sep 14
Skrevet kl. 17:38

Tak for det grundige svar John. Ift. hvilket kvartal jeg får momsfradraget så skal det da være samme kvartal som man solgt varer/ydelser med modsvarende salgsmoms ikke sandt? Min virksomhed er ikke min primær beskæftigelse og jeg ved endnu meget lidt om hvilken intægt enkeltmandsvirksomheden får i første kvartal...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)