Jeg har været lidt sent ude i forhold til at få indkøbt nogle småanskaffelser til min enkeltmandsvirksomhed. Det betyder at jeg har bestilt varerne og modtaget en ordre bekræftelse, men pengene er endnu ikke trukket fra virksomhedskontoen. Mit spørgsmål er så hvilken betydning det har for mine fradrag og momsregnskab? Altså at jeg endnu ikke har modtaget en faktura og heller ikke reelt har betalt for varerne. Jeg ville naturligvis gerne gøre brug af både moms og skattefradrag, men det kræver jo selvsagt at jeg holder mig indenfor skatteår og momskvartal, og jeg er i tvivl om hvorvidt det kræver at pengene trækkes inden d. 1/1-2015 eller om det at jeg har bestilt varerne er tilstrækkeligt?
bestilling giver intet fradrag - momsfradrag på faktura dato når moms fremgår og skattefradrag ofte samme dato - kan dog være senere hvis det er knyttet til senere aktivitet men aldrig før
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
bestilling giver intet fradrag - momsfradrag på faktura dato når moms fremgår og skattefradrag ofte samme dato - kan dog være senere hvis det er knyttet til senere aktivitet men aldrig før faktura og levering
Husk, at hvor småanskaffelser kan være fradrag så er varer det jo ikke - de har samme værdi som penge og skal tælles op lægges til resultatet hvis du bare har bogført købet som omkostning
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
For moms er det faktura dato (gør vel ikke stor en forskel - om du har momsfradraget i dette kvartal eller næste likvidt eller samlet) - for varen også forudsat den er leveret på faktura dato - ellers leveringsdato tidligst
Samme med dine egne fakturaer til kunder moms og ind i regnskab med indtægt på faktura dato som jo normalt også er leveringsdato
vh John H
Tak for det grundige svar John. Ift. hvilket kvartal jeg får momsfradraget så skal det da være samme kvartal som man solgt varer/ydelser med modsvarende salgsmoms ikke sandt? Min virksomhed er ikke min primær beskæftigelse og jeg ved endnu meget lidt om hvilken intægt enkeltmandsvirksomheden får i første kvartal...
Ift. hvilket kvartal jeg får momsfradraget så skal det da være samme kvartal som man solgt varer/ydelser med modsvarende salgsmoms ikke sandt
Nej - du har momsfradrag for det kvartal hvor du har modtaget regningen med moms - uanset salg eller ikke - og du skal af med moms for det du har solgt under et kvartal, uanset du har købs moms