Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktier/andele i/af virksomheden - hvordan?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino...

Hvordan er det lige med at sælge andele i et selskab

Hvilken virksomhedsform skal man starte for at sælge disse andele - og kan jeg feks sælge 0.5% i stedet for 1%

Håber nogen vil åbenlyse lidt...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

alle selskabers af typen IVS, ApS og A/S ejerandele består i princip af ejerandele og dem kan ejerne sælge som de vil, med mindre der ligger nogen i ejeraftaler om forkøbsret o.l.

Afhængig af anparternes størrelse kan man sælge 1% eller ½ % eller mere eller mindre - Sælger beskattes af aktieindkomst/har fradrag for tab i samme. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, takker..

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal have et såkaldt kapitalselskab, typisk ApS eller A/S. Du kan dele selskabet op i så mange kapitalandele (anparter/aktier), du vil, og så sælge dem stykvis eller i "bundter". Hvis du vil sælge 0,5% kan du således f.eks. dele selskabet op i 200 aktier og så sælge den ene. Typisk ville man nok dele det op i 1000 og så sælge 5. Prisen er så en helt anden sag, men det spurgte du heldigvis ikke til. Officiel vejledning og lovtekst findes her: http://erhvervsstyrelsen.dk/vejledninger_kapitalselskaber

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige nogle side-spørgsmål...

Omkring beskatningen, hvad er den reelle sats (hvis nogle) på hvad virksomheden skal betale i skat - når køberen har købt aktien?

Uuuund Hvad er A-Aktier og B-Aktier??

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Virksomheden skal jo ikke betale skat, når en køber har betalt aktien. Det skal sælger måske, hvis han/hun har tjent på det. Eller misforstod jeg spørgsmålet?

2. A- og B-aktier (og C- og D-aktier osv.) er kapitalklasser, som iflg. ovennævnte link er "en gruppe kapitalandele, hvortil der er knyttet de samme rettigheder eller pligter." Der er oftest kun én klasse, som man så ikke benævner A-aktier, for det indikerer, at der også er andre klasser. Der er tendens til at bevæge sig væk fra kapital-klasser, idet det kan gøre selskabets konstruktion mindre overskueligt. Opdelingen kan være hensigtsmæssig, hvis man f.eks. ønsker, at nogen ikke skal have stemmeret. De kan så få B-aktier, som man definerer til ikke at have stemmer. På den måde kan f.eks. de, som ejer A-aktier, men 10% af selskabet, bestemme 100%, og modsat B-aktionærerne ingenting.

Tilmeldt 19. Sep 14
Indlæg ialt: 340
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det er jo mig/virksomheden der er sælger af aktie?? Så jeg forstår heller ikke, må jeg ærlig indrømme :(

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

som jørgen skriver så er det jo ikke virksomhedens andele men en ejers - og den ejer som jo er den der sælger -  skal bekattes af aktieindkomst med 27% op til små 50.000 kr gevinst (dobbelt op for ægtepar) og 42% over det

Er det på reguleret marked (børsnoterede f.eks.) kan tab kun fradrages i anden aktieindkomst - er det på ureguleret (de mange små ApS) kan et tab i aktieindkomst, som ikke kan indholdes i anden gevinst på aktier fratrækkes med den værdi det har som skat på aktieindkomst - i anden personlig indkomst

Skal du rode dig ind i det med anparter i små selskaber køb og salg bør du har revisor med - er det de børsnoterede er det ikke nødvendigt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de gode indlæg John! Et kort spørgsmål, kan du henvise til en blog/bog hvor du beskrive salgsprocessen af anparter i et A/S selskab også hvor det er mellem ægtefæller?

På forhånd tak!

Michael S.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det nærmeste er her - Mellem nærtstående bør der klart handles til markedsværdi, hvor det mellem 3. parter er til den pris man kan blive enige om

https://johnhannover.blogspot.dk/2017/03/praksis-ved-salg-af-anparter-internt.html

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)