Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omdannelse af Aps til holdingselskab

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er 100 % indehaver af et aps, der fungerer som produktionsselskab, som vi kan kalde Komma Aps. Det vil sige, at alle indtægter og udgifter køres igennem selskabet. Jeg er den eneste ansatte i selskaber og fungerer på alm. lønmodtagervilkår.  Selskabet har overskud og egenkapitalen stiger løbende, da jeg benytter Komma Aps som et element i pensionsopsparingen.

Jeg har nu tænkt mig at etablere et holdingsselskab, som ejer hele kapitalen i produktionsselskabet.

Jeg ser følgende fordele i denne struktur: I tilfælde af ledighed, kan jeg likvidere produktionsselskabet, få udbetalt understøttelse og stadig have formuen i holdingselskabet intakt. Det samme gælder ved overgang til efterløn. Holdingselskabet skal simpelthen fungere som min private pensionskasse og derfor er det ikke optimalt, hvis jeg tvinges til at realisere værdierne og efterfølgndel betale indkomstskat af provenuet.

Jeg forestiller mig følgende fremgangsmåde i etablering af holdingsselskabet:

1) Jeg etablerer et nyt selskab ved navn Punktum Aps, hvor Komma Aps  indskyder 125.000 kr.

2) Komma Aps ændrer vedtægter og skifter navn til Komma Holding Aps.

3) Det nye selskab skifter navn fra Punktum Aps til Komma Aps

Spørgsmålet er, om denne fremgangsmåde og især ændring af vedtægter og nanveskifte er i overensstemmelse med reglerne. Fordelen ved metoden er, at jeg kan klare det hele selv hjemme fra computeren, da banken kan attestere indskuddet elektronisk.

vh

jørgen

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 20:15

Det lyder jo absolut som en rigtig god idé, Jørgen. Der er ingen tvivl om at tanken omkring sit eget holdingselskab er fornuftigt nok, og der penge at tjene ved at udskyde skatter osv.

Umiddelbart er problemet ifm. din fremgangsmåde, at du flytter aktivitet imellem de to selskaber. Denne aktivitet har (umiddelbart) en værdi for selskabet, som afgiver aktiviteterne, og dette selskab burde således modtage et vederlag for aktiviteterne fra det erhvervende selskab. Det vil naturligvis udløse beskatning - og det bryder du dig naturligvis ikke om ;-)

Fremgangsmåden bør i stedet være, at du kontakter en revisor, som kan hjælpe dig med at foretage en skattefri aktieombytning, hvorved selskabernes anskaffelsessummer succederes, således der indskydes et holdingselskab i ejerstrukturen, hvorved du ejer Komma Holding ApS, som ejer Komma ApS. Det vil koste dig 10 - 20 k, men så vil du også være sikret rent formelt ift. SKAT, og din "koncernstruktur" vil være på plads.

Jeg vil meget gerne komme med et tilbud til dig for assistancen, hvis det kunne have interesse :)

Mvh. Karsten

PS! Husk at der er revisionspligt på holdingselskaber!
- bekendt ansigt :-)  Læser P&P løbende - gode artikler du skriver ;-)

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 20:55

Jeg har sidste for sådan cirka et år siden foretaget den samme øvelse som du påtænker at udføre - at indskyder et holdingselskab i ejerstrukturen.

Du kommer efter min mening ikke udenom at skulle have hjælp af en revisor - i den forbindelse kan jeg varmt anbefale Bo Sørensen/Steen Pedersen hos BDO ScanRevision i Århus - de er nemlig eksperter på området. ( Du er naturligvis meget velkommen til at oplyse dem at Jan Balslev har anbefalet dem til dig.)

Det er slet ikke sikkert det kan lade sig gøre at indskyde et holdingselskab - i hvert fald ikke uden at du skal betale skat. 

Mit bedste råd er at du ikke bare lige gør det her hjemme fra PC'en uden at have drøftet det med en revisor først - hvis du ikke 'gør det rigtigt' kan du risikere at SKAT betragter din omstrukturering somom du har likvideret dit driftselskab og startet et nyt. I så tilfælde kommer alle værdier i driftselskabet til beskatning hos dig personligt hvilket jo ikke ville være særlig sjovt.

Så gør ikke noget uden at have talt med en revisor, eventuelt Bo og Steen hos BDO i Århus. 

Uanset hvad kan du få en forhåndsgodkendelse fra SKAT - du kan spørge dem: "Hvis jeg gør sådan og sådan, hvad gør i så?"

Det koster hvisnok 300 kroner at få SKAT til at svare på det.

Fordelen ved at have et holdingselskab er mange - ulempen er naturligvis at din revisor nu kan bonge dig for 2 stk årsregnskaber mv. om året.  

Held og lykke med det :-)

Mvh 

Jan 

cand.merc.jur  

P.S. ..... du skal helt sikkert ikke sige til SKAT at du gerne vil lave en omstrukturering for at spare i skat eller fordi du hellere vil spare op til pension på den måde - dette er nemlig så vidt jeg er orienteret IKKE længere en gyldig grund til at lave en skattefri virksomhedsomdannelse. Tal med en revisor om det her - og helst en rigtig dygtig en som har den sidste nye viden på området.

Tilmeldt 23. May 07
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 14:54

Kan man godt modtage dagpenge hvis man har anparter i et (holding)selskab som ikke har nogen aktivitet men kun en stor pengekasse?

Fra Roskilde
Tilmeldt 28. Apr 07
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:07

Ja - har talt med min A-kasse. Der skal være tale om en "rent" holdingselskab, hvor aktiviteten udelukkende består i forvaltning af selskabets midler og uden nogle driftsmæssige aktiviteter

vh jørgen

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 22:43

bookkeeper.dk:

- bekendt ansigt :-)  Læser P&P løbende - gode artikler du skriver ;-)

Helt enig... keep up the good work...

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)