Jeg stifter et IVS med en partner til 1kr. Hvilken betydning har dette reelt ift. Selskabslovens §119, udover at man skal indkalde til en generalforsamling? Selskablovens $119 siger: Ledelsen i et kapitalselskab skal sikre, at generalforsamling afholdes, senest 6 måneder efter at det konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning. Hvad nu hvis vi på vores generelforsamling bliver enige om, at de 4.000 kr er nok til at dække vores andre driftsomkostninger? Kan vi så ikke bare "køre videre"...? |
ablochs:Ledelsen i et kapitalselskab skal sikre, at generalforsamling afholdes, senest 6 måneder efter at det konstateres, at selskabets egenkapital udgør mindre end halvdelen af den tegnede kapital. På generalforsamlingen skal det centrale ledelsesorgan redegøre for kapitalselskabets økonomiske stilling og om fornødent stille forslag om foranstaltninger, der bør træffes, herunder om kapitalselskabets opløsning.
Hvad nu hvis vi på vores generelforsamling bliver enige om, at de 4.000 kr er nok til at dække vores andre driftsomkostninger?
Kan vi så ikke bare "køre videre"...?
Hvis opretter selskabet for 1 kr. og i begge laver udlæg på 5.000 hver så vil det sige at jeres firma allerede på givende tidspunkt har en kortfristede gæld og forpligter sig til at betale pengene tilbage efter et år.
Det vil sige at SKAT og Erhvervstyrelsen kan kræve at jeres virksomhed lukker, hvis i ikke komme med en løsning til jeres gældsproblem.
Det jeg har gjort i min virksomhed hvor jeg lavede udlæg af egen lomme. snakkede jeg med min revisor og lavede udlæggene om til indskud og forhøjede vores Kapital.
Om det er det lovmæssige rigtig at gøre kan jeg ikke svare på men det er det vi har gjort