Du vil efter min bedste overbevisning kunne oprette en konto med indbetaling beregnet udfra den løn, du har optjent - selvom du kun har været i arbejde noget af året.
Hilsen fra Jakob
|
Etableringskonto
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Jeg er enormt glade for jeres svar! det hjælper mig meget.
Ved i så om det normalt godkendes at man opretter et holdingselskab og herefter et driftselskab ved hjælp af indskuddet på Etableringskontoen ???
|
Lov om etableringskonto blev ændret for nylig, hvor det nu er muligt at bruge pengene til at købe/etablere A/S og ApS. Jeg har tidligere i denne tråd lagt et link til loven - der kan du se det. Hvis du har tænkt dig at gøre det indenfor nær fremtid kan du ligeså godt gøre det uden en etableringskonto.
Hilsen fra Jakob |
Jeg kan da æigeså godt udnytte det fradrag mens jeg har muligheden for det |
Naturligvis. Det er oplagt at gøre brug af den mulighed.
Husk blot på at det er et krav at du selv har en vis personlig arbejdsindsats i selskabet/virksomheden. Her er der transparens med hensyn til holdingselskabet. Dvs. man kigger igennem holdingselskabet og ned i datterselskabet. Dvs. det er fint nok hvis du har en vis personlig arbejdsindsats i datterselskabet.
|
"Da fradraget ved indskud på kontoen kun et et ligningsmæssigt fradrag til at værdi på ca. 33%, kan indskud på en etableringskonto være en dårlig forretning for dig, hvis du ved frigivelsen af midlerne kunne have fået et fradrag til en værdi på ca 63% af afskrivningerne på driftsmidlerne."
Dette citat har jeg fra http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9433.html#7.
Derfor skal du nok lige undersøge, om det kan svare sig inden du får dig en konto.
Hilsen fra Jakob
|
Dato: 2/10/2006 7:54:53 PM Forfatter: JakobN
'Da fradraget ved indskud på kontoen kun et et ligningsmæssigt fradrag til at værdi på ca. 33%, kan indskud på en etableringskonto være en dårlig forretning for dig, hvis du ved frigivelsen af midlerne kunne have fået et fradrag til en værdi på ca 63% af afskrivningerne på driftsmidlerne.'
Dette citat har jeg fra http://www.familieadvokaten.dk/Emner/9433.html#7.
Derfor skal du nok lige undersøge, om det kan svare sig inden du får dig en konto.
Hilsen fra Jakob
Det er en sandhed med modifikationer. Sådan forholdte det sig tidligere, og netop derfor ændrede man etableringskontoloven, så der alene skal ske reduktion med 70% af afskrivningsgrundlaget når man får frigivet midlerne. Man har dog ikke fuldstændig tilnærmet de to situationer (70%*63% = 44%) og derfor er der lidt om snakken (10-11%).
Man skal bare passe på med at stirre sig blind på skatteprocenter og have for øje at det tager ca. 5-6 år før man har fået 70% afskrivning på et driftsmiddel. Ved forlodsafskrivning får man det i et hug. Dvs. der ligger en likviditetsmæssig fordel i etableringskontoordningen.
Hertil kommer at det er lidt misvisende at tale om en skatteværdi på 63% hvis virksomhedsordningen anvendes, idet vi taler om afskrivninger på investeringer som indgår i virksomhedsordningen og her er der en foreløbig skat på 28%. Dvs. her og nu er skatteværdien ikke 63%. |