Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Stiftelse af IVS holding efter stiftelse af drift + salg af andel til familiemedlem

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vanløse
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Fra  DH Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg står med et par spørgsmål jeg godt kunne tænke lidt svar på. Måske der er en venlig sjæl derude som kan give mig et godt svar. 

Spørgsmål 1
Jeg stiftede i januar et IVS selskab som jeg stadig driver. Jeg stiftede i den forbindelse ikke noget holding selskab. Er det muligt for mig at stifte et holdingselskab nu og hvordan foregår det?

Spørgsmål 2

Min far er interesseret i at overtage en større %-del af mit IVS. Han ejer på nuværende tidspunkt ikke noget selskab. Hvordan ville dette kunne ske på den smarteste måde og hvordan prissætter jeg selskabet? Jeg har interesse i at holde prisen for andelen så langt nede som muligt.  

Info: Der er tale om et meget lille selskab som jeg blot driver ved siden af mit studie. Der er ingen store aktiver i virksomheden.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh
Emil 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:26

Som et hvert andet holding - som IVS eller ApS som så skal overtage det eksistrende selskab til markedspris - som det kan være klogt at få en revisor til at vurdere, så skat ikke kan hævde der er tale om skjult goodwill - også fordi du skal ha din far til at købe en større procent af dit drift - hvor det skal ske til korrekt markedspris så der ikke ligger et skatteproblem i manglende goodwill vurdering

Den goodwill kan sagtens være 0 - men den bør ses på. Husk at ved flere ejere er der nu krav om at der er lovpligtig arbejdsskade forsikring for begge ejere og I bør - bestemt også som far søn - ha en rigtig god EJERAFTALE SOM DETTE LINK den er der mange der går helt ned på at mangle - og husk det bliver ikke billigere at lave årsrapport af at ha holding til sambeskatning og at I jo ikke kan føre overskud op i form af udbytte, før drift har opsparet 50 t selskabsbeskattet i et IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanløse
Tilmeldt 7. Sep 11
Fra  DH Skrevet kl. 12:13

Hej John 

Mange tak for dit gode svar. Fedt du gider tage dig tid. 

Er dette forstået korrekt:

Hvis vi ser bort fra at min far evt. skulle købe en andel. Men at jeg blot ønskede at få et holding selskab. 

Skulle jeg så stifte et nyt IVS som et holding selskab også skyde "private" penge ind i dette selskab til at købe mit drifts IVS?

Som jeg forstår dig ville det være samme fremgangsmåde for min far hvis han ønskede at købe en andel i mit selskab. 

Du må lige sige hvis jeg har misforstået dig fuldstændig. 

Hvis man som eksempel siger at man har et driftsselskab hvor der ikke er nogen stor risiko, ville du så anbefale at man undlod at have holdingselskaber pga. øget administration, regnskab osv.? 

På forhånd tak!

Mvh
Emil 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27

Ja du skal stifte et nyt holding -hvis der ikke er nogen omkostninger så for f.eks. 1000 kr i indskud og lade selskabet købe dit IVS direkte efter stiftelsen, til den værdi det måtte ha inkl goodwill - som kan være det det er stiftet til, hvis det er lige så nyt, men jo også kan være en højere eller lavere værdi

Ja jeg ville i alle fald ikke ha holding hvis ikke der var gode grunde, som kunne være at dele med far eller andet - læs lidt om hvad jeg mener om holding eller ikke holding http://johnhannover.blogspot.dk/2014/12/holding-kort-om-for-og-bagdele.html 

Fra Vanløse
Tilmeldt 7. Sep 11
Fra  DH Skrevet kl. 12:45

Hej John

Tak for hurtigt svar. Nu gav det rigtig god mening for mig, tak for det. 

Jeg har faktisk også et andet spørgsmål.

Er det muligt for mig gennem mit drift IVS at investere i et andet IVS? Det vil sige hvis jeg eksempelvis havde mulighed for at købe 20 % af et andet IVS for eksempelvis 30.000 kr. Hvordan er reglerne i forbindelse med dette og er det overhovedet muligt?

Mvh
Emil 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53

ja det er fuldt muligt - så bliver dit drift bare ejer af de 20% og som sådan holding også - Der skal nok ændres i vedtægter m-m. men ja det er fuldt muligt. Dit drift skal så gerne ha 30.000 kr eller du må gi det et lån til at købe for - Lånet vil ikke som sådan koste drift i forhold til kapitalberedskab da det jo på plus siden modsvares af værdien, forudsat den er de 30.000 kr - se evt hvad lån eller indskud angår http://johnhannover.blogspot.dk/2014/07/skyde-penge-ind-i-virksomhed-eller.html 

Du bør ha revisor ind over for at tale sambeskatning og andet rent praktisk - inden du gennemfører 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)