Jeg skriver her da jeg har en kunde som har indbetalt 241421,88 kr. for meget fordelt på to indbetalinger.
Dog er der en indbetaling de har sendt en anden dag været for lidt på. Deres system har været i stykker men er nu på plads igen.
Vi har aftalt at jeg skal sende det beløb der er for meget retur til dem. Det er nu sket men i to forskellige måneder. Nu går mit spørgsmål på hvordan jeg rent bogføringsmæssigt, for denne i hus på den KORREKTE måde.
Jeg har bogført den for meget indbetaling på kunden så de nu står med en meget stor post af tilgodehavende. Jeg har via banken sendt dem det beløb retur som vi blev enige om at de skulle have, men den udbetaling har jeg ikke bogført.
HJÆLP!
Hvordan gør jeg. Jeg arbejder dagligt i E-conomic.
indbetalingerne skal du ha haft bogført op kundens debitorkonto mod banken - og den debitorkonto vil jo så vise det beløb kunden har betalt for meget. Returbetaling sker derfor nu debet på kundens debitorkonto og kredit bank - så vil kundens debitor konto gå i 0 (eller vise et beløb der passer helt med det kunden fremad skylder)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Men når jeg går ind og laver et finansbilag på udbetalingen til kunden hvad konto skal den så på, det er det. ´
Altså banken debiteres men så hvad?
som skrevet i DEBET på kundens debitor konto (findes ved tilgodehavender) som jo må være for høj når du har fået pengene og så da KREDIT banken når du betaler tilbage
Det forudsætter jo at du har bogført kundens betaling korrekt = som du skal, i kredit på debitorkontoen som så må være gået i plus og debet bank da du fik pengene = du havde fået for meget
Overvej en ekstern bogholder så du ikke får lavet rod - www.agera.dk giver 3 gratis bud
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nej tak. Det burde kunne klares. Jeg er selv under uddannelse til bogholder og er snart færdig, så derfor jeg meget gerne vil have helt styr på det.
helt ok - det var bare fordi du skrev du ville debitere banken for en udbetaling du laver og det er jo at stå på hovedet når man skal løbe - og så er det jo tegn på du kan få rod - men ellers bare gør som beskrevet så skal det da fungere via debitor konto og bank
vh