Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Havde I motivationsvanskeligheder?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej forum,

Lad mig fortælle min historie. Jeg har længe ønsket at starte en internetvirksomhed og en ufrivillig opsigelse (som jeg dog ikke er decideret utilfreds med) for kort tid stiller mig nu med muligheden. Jeg har arbejdet indenfor både IT og som sælger af både varer og ydelser, så jeg har gode erfaringer med både det tekniske og kundekontakt.

Min samlevende tjener en ganske pæn løn, så det er ikke sådan vi bliver presset økonomisk selv om der ikke kommer en indtægt nu og her. 

Jeg har sådan set alle mulige gode forudsætninger for at udleve min drøm, men det er som om at jeg alligevel har svært ved at give mig 100% til det. Måske skyldes det min nyvundne "frihed", efter at have været bundet fra 8-16 hver dag i så mange år. Det er så skønt at kunne rende i sit værksted og vaske racercyklen, eller lige hjælpe naboen med at feje fortorvet. Netop denne frihed er også hovedårsagen til at jeg beundrer iværksætterere, og selv ønsker at tilknytte mig gruppen. Jeg kommer bare til at lade mig distrahere af alle de muligheder lidt for ofte, og efterlader for lidt tid til at starte virksomhed.

Det er ikke sådan at der intet sker, men der sker bare ikke nok. Jeg ved godt løsningen er bare at gøre det, men jeg er vist ét af de mennesker som kræver et spark på den front. Jeg har læst Thorborgs udmærkede bog, og den har helt sikkert givet mig inspiration til mere, men det vil også være interessant for mig at høre om andre har stået i samme situation, og hvad en løsning og hjælp til jer var. 

Alle former for råd, vejledning, bøger, hjemmesider eller andre inspirationskilder vil være utrolig prissat herfra. 

De bedste hilsner,

Holst

Tilmeldt 10. Dec 14
Skrevet kl. 08:26

Er det virkelig kun mig der har bakset med dette problem i et eller andet omfang? 

Hvor må det være skønt at have så meget disciplin, måske I kunne komme med gode råd på den front. :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:37

Jeg tror mere du er bange for at hoppe ud i det og det er også normalt vil jeg tro (jeg var selv) men nær først du har taget springet og virkelig gør det seriøst er det ubeskrivelig dejligt selvom du arbejder hver dag føles det stadig som frihed, fordi du gør det du har lyst til og på din egen måde. Naturligvis hvis det drives seriøst er der helt sikkert ikke tid til samtidig og rende i skuret og feje fortov i tide og utide, ikke de første år.

i dit tilfælde hvor du ikke står på afgrunden af fallit synes jeg du skal nyde din nye frihed et stykke tid og samtidig stile og roligt forberede dit eget firma, det tror jeg du får mest ud af.

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 08:37

Jeg studser lidt over, at det er friheden, der gør, at du gerne vil være iværksætter. Jeg har aldrig haft mindre fritid end efter jeg har startet mit eget firma. Til gengæld laver jeg det, jeg brænder for, men der skal godt nok arbejdes hårdt for at det går op i en højere enhed med familie, fritidsinteresser osv.

Jeg kan i høj grad lægge mine arbejdstimer som jeg vil - og det giver selvfølgelig en form for frihed, men jeg har flere af dem end før - og da der stadig kun er 24 timer i døgnet, begrænser det alligevel udbuddet lidt. 

Som jeg forstår dig, er du slet ikke startet for alvor endnu, så jeg kan ikke helt lade være med at tænke, om du har valgt den rette virksomhed - for hvis du har svært ved at finde motivationen nu, hvad så om et halvt eller et helt år? Måske skulle du overveje, om du brænder nok for det projekt, du er ved at søsætte, for gør du ikke det, bliver det alligevel ikke en succes.

Fra Fredericia
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 112
Fra  NiceWall.dk Skrevet kl. 08:51

De fleste iværksættere kan nok have dårlige perioder, hvor motivationen ikke helt er der, men hvis man ikke engang i opstartsfasen har en brændende lyst, så tror jeg det også bliver svært at holde dampen oppe senere hen, når dagligdagen træder ind og nogle dage kan blive lidt rutine.

Alexander Kjerulf beskæftiger sig med arbejdsglæde - også for iværksættere - måske kan det hjælpe at se en af hans videoer eller læse hans bøger. Også Martin Thorborg har jo lavet nogle motiverende videoer.

Er der nogen særlig barriere, der gør, at du ikke rigtigt kan komme i gang? Hvis der er nogle ting i opstartsfasen, der virker lidt uoverskueligt, skal du måske bare have lidt hjælp.

Jeg mener dog personligt, at ikke alle er skabt til livet som iværksætter. Det kan være, at du bare er nødt til at have den "pisk" man får fra en arbejdsgiver.

Få liv på væggen med wallstickers fra NiceWall.dk. Motiver og tekster til ethvert rum i din bolig - eller virksomhed. Se også vores udvalg af emaljeskilte til væggen.

Tilmeldt 10. Dec 14
Skrevet kl. 11:37

Tak for de gode og varierede svar. 

Jacob, tak for at dele dine erfaringer. Det absolut de følelser som jeg på sigt håber at opnå ved at være selvstændig.

Lad mig understrege at frihed for mig ikke er ligmed fritid. Jeg har absolut ingen vrangforestillinger om at man (især i opstartsfasen) ikke skal ofre oceaner af timer på en virksomhed, men muligheden for selv at bestemme om frokostpausen skal falde 11.30 eller 12.20, eller om man starter ti minutter i eller over otte, er definationen frihed for mit vedkommende. 

Du snakker om barrierer Bjørn, og den uoverskuelighed som du selv nævner er så absolut ét af de overvejede punkter. At starte fra den absolutte bund indeholder selvsagt en del opgaver som kræver overblik, hvilket I vel kender alt til. Jeg forsøger bedst muligt at holde tungen lige i munden, men det er en dejlig følelse at se projektet skride fremad. Jeg vil prøve at tjekke Alexander Kjerulf ud, det navn var mig ikke bekendt. 

Helt enig i sidste betragtning om at alle ikke er skabt til iværksætteri, men i min optik er man nød til at prøve det før man siger fra eller til. 

Jeg bebrejder jer ikke for at stille spørgsmål til mine evner eller motivation som iværksætter, men det er mit fortsatte håb at bevise det modsatte. :-)

Flere svar er velkomne, det er spændende at høre andres meninger og erfaringer. 

De bedste hilsner,

Holst 

Fra Ringe
Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 11:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu håber jeg ikke du misforstod mig - jeg stiller ikke spørgsmåltegn ved dine evner, nærmere ved om det er det helt rigtige projekt, du er ved at kaste dig ud i - måske skal forretningsmodellen bare rettes lidt til, før du for alvor kommer til at brænde for tingene - men får du ikke fundet den der passion frem af skuffen, kommer du bare ikke ret langt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09

Jeg kender godt det med at miste motivationen, prøvede det selv i en periode. Men det var da jeg arbejdede 60 timer og ingenting fik ind. Men det er vilkårene. Jeg elsker at være min egen, jeg gør hvad jeg vil, og når jeg vil. Men mine kunder kommer altid i første række. Giv dig selv lov til at være ny i det. Som du skriver så kan I klare det økonomisk. Det er et kæmpe plus! 

Når du er klar, kan du begynde at markedsføre dig selv og din virksomhed. Fortæl omverden hvad du laver og nyd muligheden for at lave noget du kan lide at lave. 

Håber du genfinder motivationen. Og du må gerne bruge mig som sparing, hvis du har behov, det koster ikke noget:-) 

Fortsat god arbejdsløst, Britta

Tilmeldt 10. Dec 14
Skrevet kl. 09:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maj,

Jeg misforstod det måske en smule, men du må absolut heller ikke misforstå det som om jeg ikke prissætter dit indlæg. Jeg synes du har en god pointe i hvorvidt forretningsmodellen måske skal genovervejes. Jeg har været i en del brancher, og måske er det ikke blevet overvejet nok hvilken af disse som inderst inde var den bedste at være i.

Tak for dit positive indlæg Britta. Jeg sætter pris på dit tilbud og vil have det i min tanker. Held og lykke med din virksomhed. :-)

Venlig hilsen,

Holst

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 09:44

Jeg havde ikke svært ved at finde motivationen, for min bankbog sagde, at jeg bare skulle se at komme i gang. :)

Egentlig tror jeg ikke, at iværksætterbøger osv. hjælper dig, for du har bare brug for at afgøre, om du vil eller ej. 

Du kan jo eventuelt spørge din a-kasse, om du kan begynde som selvstændig med supplerende dagpenge, så får du prøvet markedet lidt af.

Men spørgsmålet er jo nok, om du virkelig gerne vil. For ellers er det nok nemmere at finde noget job af en slags. 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)