Hej, Vi vil starte en familievirksomhed som en IVS. Vi har tænkt os at stifte et holdingselskab med det samme. Mit spørgsmål er hvordan man specifikt starter/registrerer et holdingselskab? Da vi vil have en IVS, skal vi så først oprette en IVS, som vi så lavet til et holdingselskab? Jeg har ikke kunne finde noget der omtaler denne problemstilling, så al hjælp er velkommen. Vi har flere forretningsideer og vil nok på senere tidspunkt stifte andre virksomheder under vores holdingselskab. På forhån tak for hjælpen! VH Lærke |
Holdingselskab med IVS
- 1
Prøv at kigge på John Hannovers blog: http://johnhannover.blogspot.dk/p/indholdfortegnelse.html Der plejer at være en væld af informationer. Jeg håber du finder de svar du søger. Mvh Brian |
Jeg har selv lavet et holding, som IVS og taget ApS og andre IVS under. Ingen problem. |
Et IVS er et fuldblods-selskab og kan derfor udmærket bruges til holding. Et holdingselskab er et almindeligt selskab, der blot ejer anparter i et andet selskab. Selskabet kan eventuelt registreres som holding med branchekode, men det er ikke nødvendigt. I skal altså ikke gøre noget specielt ifbm opstart af jeres holding. Stift et selskab som I ellers ville og lad selskabet stifte kommende driftsselskaber. http://www.juf.dk/holdingselskab/ http://www.juf.dk/5-misforstaelser-om-ivaerksaetterselskabet/ |
Ingen problemer med at lade IVS være holding - eneste dril her er at det tager lidt tid at stifte og dermed dobbelt op, hvis man vil ha holding og så lade holding stifte drift. I princip synes jeg IVS er nok så egnet til holding som til drift, når der ses bort fra, at der ikke kan føres udbytte op fra drift hvis også drift er ivs I drifts IVS finder jeg ofte 1 krone totalt tosset i forhold til at klare kapitalkravet. Dag 1 når man har tegnet sin lovpligtige arbejsskade (en for hver ejer) har man sikker minus 1499 kr i kapital, og så mangler man måske visit kort og hvad ved jeg Stift så der er til de første omkostninger i kapital indtil der kommer penge ind -og husk lån er dels lidt besværligt (markedsrente der skal skatte angives af långiver som renteindtægt og udgift for selskabet) dels hjælper det ikke rigtigt på selve kapital beredskabet (kan dog gives som ansvarligt der træder tilbage for andre kreditorer) Sigt på at kapitalen i alle fald max halvveres MEN - skal man ha holding altid. Jeg tror mange holding selskaber lukkes igen, nå ejeren ser der måske slet ikke er behov, men bare dyrere og besværlige sambeskatning hvis man kun har ET selskab i drift, og dermed årsrapport. Læs lidt overvejelser - SKAL MAN HA HOLDING LINK med for og bagdele listet vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak for svarene. Vi vil også tjekke igen, for at være helt sikre på at et holdingselskab er nødvendigt. En af grundene til vi overvejer at gøre det med det samme er, at det er dyrere at oprette det senere, og vi planlægger at have flere små virksomheder. Mv Lærke |
det er korrekt - men husk at flere små virksomheder er flere omkostninger - lovpligt arbejdsskade - regnskaber - årsrapporter og hvad ved jeg. Alt for mange opretter konglomerater som ventede de at blive AP Møller, hvor de lige så godt kunne ha det hele i et og samme selskab med hver sin afdeling og sågår afdelingsregnskaber og hvet sit SE nummer med egen moms, hvis moms var noget de meget gerne ville indberette for hver afdeling frem for samlet Er der risiko der skal afdækkes kan det gi fornuft - men tænk jer godt om inden i opbygger IVS konglemerater med holding :) vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com