God dag, Som overskriften , Nogle der ved om der ville vaere nogle problemer i at laane privat - penge til en bolig ( udbetaling )med 2,5% rente af kammerat som er bosat i udlandet gennem hans holding selskab.
// |
Hvis du tilhører nær familie så vil det være et ulovligt aktionærlån (går ud fra det er dansk reg holding) -
Er du helt 3. person i forhold til ejeren, så må du gerne låne af hans selskab og skat blander sig ikke hvis det er ren 3.persons lån der er tale om, ud over, at det holding vel ikke er registreret som låneselskab - og der ved jeg faktisk ikke om det, ved at låne ud til ren 3. person i virkeligheden skal ha ændret vedtægter og selskabets formål og selv om det jo givet er finansielt at låne ud - om det så i forhold til ren finansiel holding (eje datterselskaber) ses som drift af låne virksomhed - hvorved der opstår ex krav om lovpligtig forsikring for driftsselskabets direktør (arbejdsskade)
Jeg ville derfor nok hvis jeg var vennen, checke med en revisor, at der ikke var problem i forhold til registreringen/vedtægterne (skulle måske hedde "finansielt eje datterselskaber OG udøve lånevirksomhed) inden det blev aftalt.
vh John H