Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kone på dagpenge + jeg er selvstændig? Hjælp :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Lidt om vores økonomiske situation på nuværende tidspunkt:

Jeg er selvstændig, arbejder hjemmefra med IT, jeg startede op 1. januar 2014 og har i år haft en omsætning på omkring 90.000 kr. og et resultat på omkring 70.000 kr. Min kone arbejder i en forretning og tjener omkring 20.000 kr. om måneden.

Vi har kunnet klare os fint med denne indtægt da vi, inden jeg startede som selvstændig, har haft skåret ned og besparet så vi faktisk kun har kunnet klare os på min kones indtægt i tilfælde af at jeg ikke kunne finde nok at lave i mit firma.

Økonomisk situation 2015:

Min kone står desværre til at blive afskediget på hendes arbejde pga. en fyringsrunde, og må derfor på dagpenge indtil hun finder et nyt job. Heldigvis vil vi godt kunne klare os for hendes dagpengesats + min beskedne løn (vi har billig husleje, ingen bil, ingen lån eller andre større udgifter :).

Her kommer mit spørgmsål ind i billedet. Der er noget med, at når ens ægtefælle er selvstændig bliver man (som regel) også selv betragtet som selvstændig når det kommer til dagpenge og arbejdsløshed. Hvordan kommer det til at påvirke min kone og hendes dagpengerettigheder? Kommer det overhoved til at påvirke hende?

Der er tale om personlig eget virksomhed, og min omsætning og mit resultat er jo ikke særlig stor, så vil det overhoved påvirke hende? Vi er lidt bekymret for denne situation, og håber at der er nogle venlige folk her på Amino som kan hjælpe os lidt med vores bekymringer. 

Hvis jeg har glemt at nævne noget, da sig endelig til så kan jeg besvare tråden.

MVH Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Der er ikke problemer her. Det er KUN hvis din kone har været ansat hos dig eller medhjælpende hustru, at det vil gi problemer, fordi a kassen jo kan tro, at hun nu bare vil være fuld tid hos dig sammen med dagpenge. 

Hvis ikke din kone står som medhjælpende hustru eller er medejer af et selskab - men har været ansat og du har drevet DIN virksomhed - måske tilmed som enkeltmands - så er der ingen som helst ko på isen

venligste hilsner John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 11:15

SP1985:
Hvordan kommer det til at påvirke min kone og hendes dagpengerettigheder? Kommer det overhoved til at påvirke hende?

Nej. Din kone udfylder en tro og love erklæring om ikke at være en del at dit firma, og får sine dagpenge.

Har selv været i samme situation siden 2012!

Tilmeldt 4. Dec 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 11:18

Puha dejlige nyheder! Nu er vi meget meget mere rolige. :)

Min kone har slet ikke forstand på IT, så hun hverken kan eller har nogensinde hjulpet mig i min virkomhed. :)

Tusind tak for svarene :)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)