Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FOTOMODEL - hvordan bogfører jeg udgifter - har Dinero

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 25. Jul 12
Indlæg ialt: 34
Fra  kidzROOM Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer, jeg håber i hurtigt kan hjælpe mig (skal som de fleste af jer indberette moms om få timer)

Jeg har arbejdet som model i 9 år, og er gået fra at være honorarmodtager til at være selvstændig.

Mit spørgsmål er hvor jeg bogfører udgifter såsom frisør, hudpleje, fitness osv. Udgifter som vi ved et møde med skat fik at vide gerne måtte trækkes fra.

Men hvor? Da det jo ikke er en almindelig udgiftspost.

På forhånd mange tak for jeres hjælp:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15

Sagre:
Mit spørgsmål er hvor jeg bogfører udgifter såsom frisør, hudpleje, fitness osv. Udgifter som vi ved et møde med skat fik at vide gerne måtte trækkes fra.
Det ville jeg starte med at få bindende svar på fra skat - på skrift - for uha det er virkeligt et minefelt - Jeg turde ikke bare, som selvstændig model udgår fra fuldt fradrag for alt det du nævner - slet ikke. 

Bindende svar fra skat - eller fat i en revisor der vil bekræfte og/eller afkræfte - Selve bogføringen er ikke et problem - en udgiftkonto med moms men som sagt- jeg turde ikke udgå fra at du har forstået skat helt korrekt her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 12
Fra  kidzROOM Skrevet kl. 21:23

Hvad hvis jeg lavede udgifterne med delvist fradrag? Og hvad ville være et passende navn for denne udgiftspost, og ville den høre under salgsomkostninger?

Bare til info: f.eks kan det være et krav fra en kunde at man har farvet håret lidt mørkere, eller at man skal have bestemte bukser, sko osv med. Kunden kræver også at man har pæn hud og er veltrænet. Jeg har mange tak liggende, som jeg aldrig ville bruge privat. Men ja det er nok et emne man skulle tage op med skat. Men de er ikke meget for at give bindende svar til nogen af os modeller, da vi jo er mange som er i samme båd. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48

Jeg er helt med på at der er kundekrav og mange gode grunde-  blot tror jeg ikke man altid skal regne med frisør, fittness og og og 

Jeg er også med på, at skat ikke har det godt med bindende svar, netop fordi det er lidt ukonkret. F.eks. NEJ ikke fradrag for frisør generelt-  men hvad så hvis der i kontrakten er krav om hårfarveskift - ja så er der sikkert fradrag. Jeg tror det skal være ud fra specielle krav per opgave - og ikke ud fra, at du generelt skal se godt ud.

Fitness tror jeg ikke et sekund på - heller ikke delvist - så kunne en murer eller tømrer har samme baggrund - hans arbejde kan også kræve fitness og daglig massage

Tøj - næppe - da du ikke skal fremvise eget tøj - og masser af fag må jo betale det tøj de går i (også murertøj)

Creme - hud - også meget tvivlsom overfor det - alle vil gerne ha pæn hud - men stensikker er jeg ikke

Jeg ville finde en revisor - en som arbejder for et af de store modelbureauer hvor de måske sidder med erfaring om den slags sager, eller en der har nogle af de store selvstændige modeller hos sig - og udgå fra hvad der kan hentes af råd der - indtil da ville jeg være meget forsigtig i emnet, for ikke pludseligt at stå med skattesag/skattegæld. Udgiften kan hedde - frisør - eller personlig pleje eller hvad du vil, i din kontoplan - men problemet ligger i at få sikret hvad du må - eller i alle fald hvad du kan forvente at ha fornuftig sikkerhed for, at skat ikke forkaster

vh John H

Tilmeldt 25. Jul 12
Fra  kidzROOM Skrevet kl. 21:57
Et udklip fra en mail fra mit bureaus reviser:
Fradragsmæssigeomkostninger (fuldt fradrag):

-Kørselsgodtgørelse DKK 3,8 pr. km de første 20.000 km, herefter DKK 2,1 pr. km.
-Varekøb makeup artist (Makeup, "redskaber" mv)
-Telefon omkostninger
-Småanskaffelser (Mobiltelefoner, lader mv.)
-Kontorartikler
-EDB omkostninger (Hardware og software)
-Aviser, bøger, blade mv.

Fradragsmæssigeomkostninger (delvis fradrag):

- Makeup (model)
- Tøj (model)
- Skønhedspleje mv (model)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:11

Jeg er som ikke uenig - men varekøb/redskaber osv - skal være relateret til det enkelte job og det er jo det som skaber problem

Småanskaffelser - Mobiltelefon  i så fald jo mod at man betaler skat af fri telefon som krav hvis den skal ind i virksomheden - se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html som også kommer ind på hvornår det betaler sig

EDB - ja hvis det skal bruges i virksomheden - dog hvis du har det hjemme, skal du foretage deling i momsen da skat let går ud fra, at du også benytter det privat - som i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

Aviser - bøger - blade - ikke som standard - men det er gråområde - Skat skal gøres enig i,, at de købes alene for at erhverve og vedligeholde eksisterende virksomhed - så absolut grå omårde

Og DELVIST fradrag tør jeg slet ikke komme ind på, for det er rent grå område - 

Jeg kan ikke bidrage med mere for det er individuelt gråområde - Bindende svar - eller en revisor med erfaring i modeller er for mig et klart MUST - hvis du ikke vil ha risiko for skattesag og pludselig gæld

vh John H

Tilmeldt 25. Jul 12
Fra  kidzROOM Skrevet kl. 22:16

Ok, tak for din tid og altid hurtige og kyndige rådgivning:)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 22:17

Det er ok som fradrag, men du skal når du laver din årsopg. indtægsføre en del som privat du du jo altid skal til frisøren og andet.

Tilmeldt 25. Jul 12
Fra  kidzROOM Skrevet kl. 03:20

Hvad mener du md indtægtsfører? :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 13:53

Du skal skal have en konto der hedder "forbrug egne  vare" som krediteres i driftregnskabet (skatteregnskab) med moms som svare til at dit fradrag bliver mindre. Det skal måske være 50% af omks til frisør med mere, tøjet kan jo også bruges privat

Bogfør som vareforbrug

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)