hej alle samme,
jeg er ny her inde, og skiver til jer for at for at søge hjælp til et problem jeg har, jeg ved simpelhed ikke hvad jeg vil lave?!! og det er begyndte at fylde rigtig meget hos mig!
lidt om mig, jeg er en ung mand på 26 år, jeg er uddannet smed men har aldrig arbejde med som svend( krise kom ligesom jeg var udlært) men jeg tog uddannelsen da jeg var færdig med efterskolen og var godt skoletræt og mente bestemt ikke jeg havde evner til at gå i gym, ikke fordi jeg synes smed lige var sagde men det var lige hvad der var synes jeg, og kan godt lide at bygge og skabe ting. jeg har haft et par jobs ufaglærte jobs siden da og taget nogle HF fag meste af alt fordi jeg ikke har haft nogle ide om hvad det var jeg ville. så i april tog jeg i militæret for at aftjene min værnepligt godt nok som 24 år, jeg fik plads ved den Kongelige Livgarde og ooooh boy jeg synes det var fedt altså rigtig fedt, kan ude at blinke sige at det var de bedste 8 måneder i mit arbejde liv, og jeg var go til det! sluttede min værnepligt med en forholdskarter på A2 hvilke nok svar som at komme ud af gym med et gennemsint på 11. nu til mit problem, jeg har altid haft en underlige ide om jeg skulle være helt færdig uddannet som 30 åriet hvorfor? det ved jeg ikke?! efter min tid i livgarden lagde jeg tingende samme og tænkede at smed var dødt jeg har ikke brugt det i 4 år og min familie/ kæreste var ikke meget for at jeg forsætte som kampsoldat, selvom jeg nok inderste inde gerne selv ville, men men jeg er så bange for at spile min tid! og man høre hele tide om der er ingen fremtid som soldat og besparelses osv osv. så i dag er jeg i gang med at tag et adgangskursus til maskinmester(det fornuftige valg) men kan stadig ikke finde ud af hvad jeg synes der spændenden, udover militæret og jeg taler om det hele tiden, så meget at folk bliver trætte af at høre på mig, ja bliver sku selv træt og sur på mig selv, over jeg ikke bare kan glemme det og komme videre, og tag en go uddannelse og tjene nogle gode penge og få et fast arbejde osv osv.
jeg ved ikke hvad jeg skal stille op nu, for kan godt se det er smart at tag en uddannelse som maskinmester/ingeniør som der er gode fremtids muligheder i, men jeg følger mig simplehen ikke motiveret udover at man tjener godt som maskinmester/ingeniør, men tro bare ikke det er sundt.
sidder så i dag og tænker stadig meget på militæret og på at jeg synes der er så meget jeg ikke fik oplevet der inde og der er så meget jeg stadig gerne ville prøve som soldat men som sagt er 26år og hat tit overvejet skid put jeg lytter til mig selv og søger ind igen og måske får det ud af mit system og starter på en uddannelse som hvad ved jeg 30 året istedet for nu, men bliver ved med at følge at tiden løber fra mig! hva så når man er færdig som soldat hva så? min kæreste som jeg har været samme med i 6 år og elsker utrolige højt vil meget gerne snart ha børn og det er jeg også helt indforstået med, og vil da egeliget også gerne selv, men det presser mig bare endnu mere til at "okay drop det der soldater sjov og tag en rigtig uddannelse og få et godt job istedet for". mine forælder ser nok også helts at deres søn bliver ingeniør, istedet for soldat. Kære Amino jeg ved det er noget af en smøre at fyre af, men ville så gerne høre hvad i synes jeg skulle gøre? kan jeg tag et par endnu i forsvaret og så uddanne mig bagefter, eller skal jeg bare komme igang med en videregående uddannelse? ved det er meget, men er så træt i mit hoved, har brug for at høre Hvad gjorde i for at finde ud af hvad i ville lave?? Mvh Them
|
Hjælp! jeg ved ikke hvad jeg vil?
- 1
Der er ingen tvivl om at du skal i militæret og have din uddannelse! Hvis du tager en uddannelse, som du egentlig ikke gider, så takker du ja til et middelmådigt liv. Hvorfor i alverden gøre det, når du kan have et fantastisk liv, med det du elsker at lave? Du nævner at du og din kæreste vil til at tænke børn. Prøv at forestil dig om 10 år med det job som du ikke gider at have. Er du en glad og overskud fyldt far? Prøv så at forestil dig at du har dit drømme job ved militæret. Er du så en glad og overskuds fyldt far? Husk at det du skal lave kommer til at, påvirker dit humør. Dit humør påvirker din familie. Jeg er selv mor i en alder af 20 år. Jeg blev student i sommers, 2 uger efter jeg havde født. Min kæreste på 23 har, ligesom dig, en masse uddannelser, men ingen lyst til dem. Sagens kerne er, at vi er blevet enige om, at lige meget hvad, så skal drømme uddannelsen/fremtiden ikke stoppes af at stifte familie. Det er vi blevet enige om fordi at min kæreste gerne vil noget med havet. Han vil ud og sejle, og jeg ved, at hvis han ikke gør det, så har jeg ikke en glad kæreste. Det vil pine mig! Samtidig har jeg hele tiden sagt at der ikke er noget der er umuligt med en bebs, det skal bare planlægges lidt :) Jeg kunne blive ved, men alt i alt handler det bare om at du skal gøre hvad du vil, for så bliver du den bedste udgave af dig selv. Og er det ikke det din familie og kæreste ønsker? Mvh Cecilia Rasmussen |
Hej, Livet er alt for kort til at spilde det væk. Du skal altid følge dit hjerte og hjerne. Du var glad for at være i militæret og du er uddannet smed, så ville jeg helt klart gøre tjeneste i ingeniørtropperne og gøre karriere den vej. Soldat er jo ikke "soldater sjov" det er også en seriøs uddannelse man får i forsvaret. Hvem ved måske ender du som officer med en høj rang. Så drop alle spekulationer og kom i gang med det du inderst inde selv brænder for. Kan kæresten ikke affinde sig med det så byt hende ud. |
Hej Them! Som jeg læser dit indlæg handler dit problem om menneskelige relationer. (for med erhverv er du ikke i tvivl) Jeg kan anbefale dig at læse en ret ny bog som hedder: "Energityve" skrevet af Ingalill Roos. Forlaget KLIM Og som jeg ofte siger: "Det er ikke altid sjovt at være menneske, men det er meget interessant. De bedste ønsker Hans Peter Rebien |
Jeg tror du er nødt til at følge dit hjerte hvis du vil være lykkelig og hvis du vil undgå at sidde på plejehjem som 90årig og tænke, bare jeg dog havde valgt militæret. Du vil sikkert blive en fantastisk far uanset hvad når i får børn, men vil du også være en lykkelig far indvendigt, hvis du ikke kombinere det med militæret? Jeg synes det lyder som om du skulle tage at blive soldat igen og så kombinere det med en uddannelse i forsvaret. Så har du også noget at falde tilbage på i en evt. civil karriere senere hen. Jeg ved godt det lyder så nemt at sige, men alt du skriver tyder bare på at du ikke bliver rigtig lykkelig indvendigt hvis du ikke giver militæret et "skud" mere. Jeg håber du får al mulig held, lykke og glæde i dit liv. Mvh Brian |