Vi er godt i gang med vores frisørsalon herhjemme, og en del af det er jo også at holde styr på regnskabet. Tror vi :)
Men hvordan med jer andre. Er i 100 meter mestre i moms, regnskabsprogram med forskellige kontoer, B skat og alt det andet der er i den jungle?
Er det selvlært eller har jeres revisor lært jer det i skal bruge? og hvor meget er det?
Det er meget rart at vide hvordan andre forholder sig til det med regnskabet. Smider i ALT til revisoren, eller klarer i det meste selv? og i så fald, hvad skal jeg starte med at læse på?
Husk at skat tilbyder informationsmøder løbende så du kan få information om det, som er vigtigt at vide, for at komme godt i gang med en ny virksomhed.
Husk bilag for jeres arbejde - enten skattegodkendt kasseapparat eller anden form - ALLE indtægter og udgifter skal ha bilag - moms skal fremgå tydeligt hvis der er moms på udgifter - ellers er der ikke
Jeg ville lave regnskab selv i et regnskabsprogram - f.eks. www.dinero.dk men jeg ville, hvis jeg var blank på regnskab, ha en online person med viden om regnskab - en bogholder eller revisor - siddende back up via telefon eller skype til spørgsmål, og jeg ville la denne se regnskabet (gi log in) og se bilag som jeg ville lægge i delt mappe i dropbox - i god tid inden første momsangivelse - for at sikre alle udgifter var korrekt med og moms blev korrekt
I kan finde sådan en ved at beskrive det jeg angav til www.agera.dk som giver et par gratis tilbud
Man kan altid få revisoren til at ordne det hele, men det skal du/i selvfølgelig også overveje om det er noget du/i i vil betale for, da man kan klare meget selv (som fx i en enkeltmandvirksomhed)
Vi har et enkeltmandsfirma og det første år havde vi en bogholder, der kom og lavede vores regnskab ca. hver anden måned samtidig med at hun lærte os op til at gøre det selv.
Det gjorde at vi kom godt i gang, lærte nogle gode procedurer - og revisoren skulle ikke rette ret meget i det, da han lavede årsregnskab.