Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat - I/S

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Galten
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 42
Fra  Goodies.dk Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Det nuværende setup: Jeg har en lille virksomhed, drevet i eget navn som enkeltmandsvirksomhed. Jeg betaler min skat med glæde, trods det er 60% (jeg har fuldtidsjob ved siden af)

Kommende setup (måske): Nu skal konen med ind i virksomheden, da jeg ændrer forkus - og har brug for hjælp.

Så tænkte jeg på om det var en ide at oprette et I/S, og lade overskud gå til min kone, da hun kun betaler 40% skat? Er der fordele, ulemper - eller andet vi skal være opmærksomme på?

Nu kender jeg ikke så meget til I/S, men skal konen også have et CVR nummer, eller er det I/S som har det?

www.goodies.dk - er dansk distributør af tyske Cilio og Quandt.

Fra 8200 Aarhus
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 22:45

Mht. dit sidste spørgsmål, så er det I/S'et der har et CVR-nummer.

Derudover kan I godt dele overskud ulige imellem jer, jeg mener dog i skal kunne argumentere for den valgte overskudsdeling, (hvis skat skulle stille spørgsmål til den). Fx at i har delt efter ejerandel eller arbejdsmængde i I/S'et.

Fra Kolding
Tilmeldt 20. Sep 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:16

Hej Bergmann!

Der er muligheder for nogle forskellige løsninger omkring fordeling af overskud.

1. Medarbejdene ægtefælle (maks fordeling til ægtefællen på 50% af overskud, dog maks. kr. 202.000 i 2007

betingelser herfor:

* det overførte beløb må ikke stå i misforhold til den medarb. ægtefælles arbejdsindsats i virksomheden (daglig indsats 3-4 timer)

* Der er ikke indgået lønaftale i hele eller dele af indkomståret.

2. Lønaftale: der skal indbetales a-skat/am-bidrag. Lønnen må ikke stå i misforhold til indsatsen. (ægtefælles betragtes som lønmodtager)

3. Fri fordeling:

* Begge ægtefæller skal i væsentlig og ligeligt omfang deltage i driften

* ægtefællerne hæfter i samme omfang for forpligtelser 

* Fordeling af overskud skal sagligt kunne begrundes i virksomhedens drift

* Der er ikke indgået lønaftale. 

Fordele ved fri fordeling:

* Begge ægtefæller anses som erhvervsdrivende, hvor hver især kan benytte virksomhedsskatteordning

Og til sidst - hvis du allerede har et CVR nr, kan du ændre oplysninger til I/S. Husk interessentsskabskontrakten mellem din bedre halvdel og dig mht overskudsfordeling m.v. :-)

Mvh

Bo Skjønnemand

www.accountgruppen.dk 

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 10:19

.. og så skal lige nævnes 'virksomhedsskatteordningen' der giver gode muligheder for at skubbe skatten til senere. Det kan du evt. bruge til selv at droppe topskatten.

Forresten har jeg hørt at overgang fra enkeltmands- til i/s betyder nyt cvr. Hvorfor ved jeg ikke, men sådan skulle det være.

Medhjælpende ægtefælle er klart det nemmeste, hvis du kan klare dig med det. Det er eet tal du flytter fra din selvangivelse til konens, og der skal ingen dokumentation til - det må bare ikke være helt hen i vejret.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)