Hej Amino'er. Jeg har et IVS selskab (<12 måneder gammelt) som bi-beskæftigelse. Selskabet har tjent nogle penge, og nogle af disse vil jeg gerne have ud. Jer er med på, at jeg kan udbetale løn til mig selv (via eksempelvis danløn). Men jeg vil hellere udbetale udbytte. Som jeg forstår det, kan man først udbetale udbytte, når IVS selskabet har opbygget en reserve på 50.000. Skal det forstås således, at man ikke behøver at konvertere selskabet til ApS, for at udbetale udbytte - hvis bare man ikke piller ved reserven? Kan man udbetale udbytte inden det første regnskabsår er afsluttet? Grunden til, mit ønske om at trække penge ud, er, at jeg hellere vil betale skatten (afkastsskat eller personlige skat), frem for at skulle betale selskabsskat og så på et senere tidspunkt oven i det betale personlig skat - hvis jeg vælger at få udbetalt overskuddet (-selskabsskat). Jeg ved godt, mit spørgsmål er lidt kludret, men jeg håber I forstår mine overvejelser. På forhånd tak. |
du behøver ikke konvertere til ApS for at få penge ud som udbytte - men du skal ha opbygget en kapital på 50.000 kr selskabsbeskattet for at få mulighed for udbytte i dit IVS og så har du jo selskabsskat + udbytte skat er helt samme som skat af løn - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/04/udbytte-eller-ln.html og forstå, at med mindre det er topskat eller ligende du slås med, så kan du lige så godt bare tage løn - og som udgangspunkt skal du ha et afsluttet regnskab med betalt skat for at stemme om udbytte for at forklare det kortMartinTJ:Som jeg forstår det, kan man først udbetale udbytte, når IVS selskabet har opbygget en reserve på 50.000. Skal det forstås således, at man ikke behøver at konvertere selskabet til ApS, for at udbetale udbytte - hvis bare man ikke piller ved reserven?
Kan man udbetale udbytte inden det første regnskabsår er afsluttet?
vh John H