Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vedr. medejerskab - og så kontanthjælp?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino'er!

Jeg er den glade iværksætter som har opstartet virksomhed med min kæreste/samlever. Vi har oprettet firmaet som et I/S. Jeg står som 80% ejer og hun som 20%.
Men til sagen.. Min kærestes situation er skrøbelig, da hun fra næste sommer er færdig med uddannelse og derfra selvsagt ikke kender morgendagen.

Hvordan står hun stillet mht. kontanthjælp, når hun er medejer?
Nogen der kender lidt til reglerne?

Det er et rent bi erhverv. Weekend og aften-arbejde.

Medvenlig hilsen

Casper Wolff

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

generelt bøvlet men det er kun hendes kommune eller  A kasse vis der er en sådan efter uddannelsen - der kan svare. Oftest vil de kræve det lukket - men hvis I kan påvise det som personlig virksomhed og ren bibeskæftigelse kan der gives OK, Det er dog meget ualmindeligt det gøres til I/S da det er så umuligt for A kassen eller kommunen at kontrollere - men det er jo bare at prøve at spørge. Der er ikke en facitliste

Det med 80/20 må være noget der ligger noget om i ejeraftale og lyder lidt som delings aftale mere end-  hvem ejer for det er vel her 50/50 - det har i alle fald ikke at gøre med hvad I har "skudt ind" Du kan jo stifte personlig virksomhed som enkeltmands og overtage - og formentlig er det ikke større skattekonsekvenser, men det bør du få en revisor til at checke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Det ser sort ud og ikke kun fordi at hun står som medejer

Det at i er samboende betyder, at din indtægt er afgørende om hun kan få kontanthjælp overhovedet eller hvor meget hun kan få.

Derudover må hun ikke have værdier for over kr. 10.000

At i Har et I/S  ser jeg både og som et problem -  da man på kontanthjælp modregnes krone for krone i faktura indtægt  uden betydning for udgifterne   -  modsat dagpenge som hedder time for time -  

Den største trussel er nok ikke dette I/S -  men det at i er samboende og din indtægt er afgørende, hvilket jeg først ville undersøge.

Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarerne :-)

Jeg vil undersøge muligheder/trusler nærmere. men i og med, at hun kun er 20 år, har min indtægt intet at sige i forhold til hendes kontanthjælp, da der i så fald ikke er gensidig forsørgerpligt.

Alternativt begynder hun jo bare på en  ny uddannelse ;-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

pas på ikke at lyde som om du eller i vil omgå noget

Hvis din kæreste vil studere videre og kan få SU eller andet og undgå kontanthjælp er alt jo fint - men det ændrer ikke ved, at hun ikke kan få kontanthjælp under normale omstændigheder hvis hun har del af IVS som jo i sagens natur gerne skal kunne tjene penge

Hun skal jo ikke studere videre - uden rigtigt at gøre det - for at opnå noget - og det er sådan at kontanthjlælp er vanskeligt at få og normalt bliver NEJ hvis man er del af I/S - anset 20 eller 50%

Det er jo bare at søge hvis du ikke tror det er korrekt

Pas på jer selv med en hardballbane du har skrevet så mange skatteindlæg om - det er ikke et let område I er inde på, så tag al den hjælp i kan for nogen der måske har prøvet noget lignende og alt andet i kan hive hjælp ud af.

vh John H 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Wolff:
Jeg vil undersøge muligheder/trusler nærmere. men i og med, at hun kun er 20 år, har min indtægt intet at sige i forhold til hendes kontanthjælp, da der i så fald ikke er gensidig forsørgerpligt.

Da i bor sammen så er der gensidig forsørgelse tænker jeg -  men måske er det anderledes under 25 år... 

Men Lyt til John.... benyt systemet og dets veje , men udnyt det ikke

Fra Korsør
Tilmeldt 20. Jul 12
Indlæg ialt: 443
Fra  Granly Marketing I/S Skrevet kl. 02:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Taget fra Startvaekst.dk:

"Kontanthjælpsmodtagere - Når du som jobcentermedarbejder møder ledige på kontanthjælp med iværksættertanker, skal du være opmærksom på, at de ikke kan starte egen virksomhed ved siden af kontanthjælpen. Udbetaling af kontanthjælp kræver, at den ledige står til rådighed for arbejdsmarkedet og aktivering."

Granlymarketing.dk - Webtekster til online markedsføring

Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 06:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads: det har jeg skam læst, men det er jo lidt anderledes her, eftersom firmaet allerede er startet og har kørt i et år til den tid :-)

John: det skulle skam heller ikke misforståes. Men det er bestemt meget bedre at tage mere uddannelse end gå på statsstøtte og pille næse.

. Og ja, det er nemlig anderledes når en af parterne ikke er fyldt 25 :-)

Vi undersøger mulighederne og forhører os hos kommunen. Men igen tak allesammen :-)

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Har i overvejet at melde hende ind i en akasse, de har ret favorable kor til studerende der tit får ancinnitet under uddannelse og derfor kan drage fordel af akassen den dag de slutter studiet alt efter hvilket studie det er

Fra Randers
Tilmeldt 5. Sep 14
Indlæg ialt: 35
Fra  Kronjyllands Hardballbane I/S Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er selvfølgelig en tanke, men jeg mener, at man SKAL være indmeldt a-kassen senest 1 år før endt uddannelse for at kunne drage fordel af den. Sådan var det i hvert fald, da jeg selv studerede :-)

- Men tak for tanken!!

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)