Selv om du er en yderst kompetent herre John, så stemmer det ikke overens med det jeg selv har prøvet. Jeg kom ufriviligt på dagpenge, i opstarten af personlig ejet firma, uden ansatte, og fik efter en del dokumentation dagpenge. Men blev modregnet som Serie også skrev efter tidsforbrug. Jeg ved intet om det samme have gjort sig gældende med ansatte, aps eller andre former som nævnt her i tråden, men jeg tror det ikke. A-kassen gjorde en del ud af at mit firma var registeret som en "hobby" virksomhed. Har man ansatte høre det næppe under hobby-kategorien. Til trådstarter det ER muligt at have cvr. nummer og få dagpenge, det er bøvlet og du skal dokumentere alt og så skal du stå til fuld rådighed for jobmarkedet. |
Thomas:Cookie - John Hannover:Hvis man HAR CVR og vil ha dagpenge er det næsten altid = luk CVRSelv om du er en yderst kompetent herre John, så stemmer det ikke overens med det jeg selv har prøvet.
Jeg kom ufriviligt på dagpenge, i opstarten af personlig ejet firma, uden ansatte, og fik efter en del dokumentation dagpenge. Men blev modregnet som Serie også skrev efter tidsforbrug.
Jeg ved intet om det samme have gjort sig gældende med ansatte, aps eller andre former som nævnt her i tråden, men jeg tror det ikke. A-kassen gjorde en del ud af at mit firma var registeret som en "hobby" virksomhed. Har man ansatte høre det næppe under hobby-kategorien.
Tak for eksemplet - alle eksempler hjælper - men det synes jeg faktisk netop stemmer. Læg mærke til at jeg flere gange har skrevet, HVIS man har drevet CVR som fuldtid ----- og mine fede bogstaver her i citatet. Næsten
Din oplevelse lyder jo netop om som, du dels var i opstarten af personlig ejet uden ansatte = du havde tydeligvis ikke haft det som hovedbeskæftligelse men var i "opstart" OG du har tilmed skatte mæssigt beskrevet dig som som hobby virksomhed-. Du har så optjent din dagpenge ret via lønarbejde - da du jo ikke har nået at tjene noget der ligner nok penge til det - fra din opstart af "hobbyvirksomheden".
Du har derfor kunne få supplerende dagpenge og ret til bibeskæftigelse.
Det som er næsten på håbløst er, hvis man har drevet CVR som fuldtid - optjent dagpengeret via det (og det vil du se mig skrive mange gange i tråden) og så få ret til at forsætte dette CVR samtidigt med nye dagpenge. Det er desværre sådan det er og det er meget godt for folk at vide og kunne forholde sig til.
Du har netop klart IKKE drevet fuldtid og din A kasse har derfor med rette bedømt, at du kunne være fuldt til rådighed.
Det svarer også til det jeg skriver i min blog om bibeskæftigelse om netop det afgørende i ikke at ha drevet det som fuldtidsbeskræftigelse
Hvis du har haft fuldtidsjob ved siden af dit CVR - eller drevet fuldtids-studie faktisk - er det langt lettere at beholde det, for så har man vist at man kan være fuldttids (arbejdssøgende) ved siden af det CVR - dog stadigt helt uden garanti
Dit eksempel er godt, for ja det viser man kan få supplerende dagpenge som bibeskæftigelse - selvsagt kan man det- men du havde ikke fået det hvis du kom fra at ha drevet virksomhed på fuld tid - med ansatte tilmed - det tør jeg bestemt påstå - i 99% af alle fald
Der kan givet være helt sjældne tilfælde (som ex Serie har fortalt om tidl. og det passer givet) og det er a-kassen der beslutter - og vist skal man prøve).
Det hele er op til A kassen - Kan de bedømme, at man kan være fuldt til rådighed, skal de gi en ret til dagpenge med CVR på bibeskæftigelse Man skal bare ikke havne i den store skuffelse, hvis trods flere forsøg, man havner i kurven med alle de der bliver tvunget til at lukke.
vh John H