Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler om moms til Fri Computer til Erhverv

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 26. May 14
Indlæg ialt: 74
Fra  KXT Development Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt, mit problem det er at for at kunne arbejde i min virksomhed, kræver det at jeg har en computer, og denne vil komme til at stå på min privat adresse. Jeg har fået læst mig frem til at hvis man køber en computer igennem firmaet skal man ikke betale skat af denne, så længe man bruger den til erhverv, også selv om den muligvis vil blive brugt lidt privat ved siden af. Men mit problem kommer med momsen, skal man dele den imellem 50% firma betalt og 50% privat betalt, eller er det 100% firmaet, der betaler momsen her i år 2014 ? ..

Ser frem til nogle gode svar :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:52
Tilmeldt 26. May 14
Fra  KXT Development Skrevet kl. 09:58
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14

Jep helt samme med momsen og det er så formentlig ikke under 50/50 der accepteres ( det er skats min. for ansatte og i selskab er du godt nok både selvstændig og ansat). Så ja helt samme regel om deling af moms og fuldt fradrag ellers.

Der du ville ha forskel var fri telefon hvor selskaber skal indberette for den ansatte ejer og gør det via udvidet selvangivelse - men det har du jo ikke talt om

I selskabsform kan lige viftes en advarsel om at huske lovpligt ansvarsforsikring for ejer uanset løn som en forskel mere til personlig virksomhed

vh John H

Tilmeldt 26. May 14
Fra  KXT Development Skrevet kl. 10:18

ok, mange tak for det gode svar :)

Ja sidder og er igang med at få tilbud på arbejdssadeforsikringer nu, har du nogle firmaer du vil kunne anbefale ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:18

Cookie - John Hannover:
For medarbejder computer godkender skat ikke mindre end 50/50

Det må være en hjemmefikset regel?. Det vil altid bero på et konkret skøn - og kan i princippet være 100 % fradrag......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:27

Jeg er sten sikker på at at læst at skat ikke godkender 100% moms fradrag for computere der stilles til rådighed for ansatte privat - hvis det er den ansattes eneste computer og også sikker på at ha læst deres standard tal til 50% - men jeg er enig i loven jo er skønsmæssig. Har bare læst det andet flere steder fra revisor udsendelser. Eneste computer i hjemmet stillet til rådighed af arbejdsgiver accepterer skat ikke skøn på 100%

Jeg er ret sikker på at at ha læste de 50% da arbejdsgiver har ikke kontrol pligt - for eneste computer i hjemmet betalt af arbejdsgiver - (og givet højere fradrag hvis der laves hjemmearbejde) - men har ikke tid at google (havde ikke held med det i første huk :))

Brug i alle fald bedste skøn det går sikkert fint igennem

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34

Cookie - John Hannover:
også sikker på at ha læst deres standard tal til 50%

Findes ikke..... (og vil være fuldstændig i strid med momsretten)

Det er fordelingen mellem erhvervsmæssig brug og privat brug der er afgørende.  

Omkring 100 % skrev jeg principielt - men det er skam set (Eksempelvis i sager med tro og love erklæringer og naturligvis hvis flere pc'ere i husstand)......

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49

Jeg taler helt klart om kun 1 PC i hjemmet stillet til rådighed af arbejdgiven der jo ikke skal kontrollere noget. Jeg er helt enig i at en hjemmearbejdsplads med flere PC til rådighed sagtens kan være 100% - 

Her er jo lidt om det i det mindste - Det er givet at loven er - skønsmæssig men er du sikker på at skat ikke har et synspunkt netop typisk på ex staionær PC som eneste - der stilles til rådighed privat ?

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=218392 som er leasede og derfor ikke fuldt sammenligneligt, men hvor der bl.a. står lidt om momsen

I henhold til afløftning af momsen på pc-udstyret ved køb eller på leasingydelserne, sker dette ved en skønsmæssig fastsættelse af virksomheden selv jf. momslovens  § 38, stk. 2. Derefter tager Told & Skat stilling til den skønsmæssigt fastsatte afløftningsgrad. Jeg vil anbefale at virksomheden afløfter 50 % af momsen ud fra erfaringer fra de sidste 50-100 projekter, men principielt er der intet i vejen for at afløfte op mod 80-85 %. (…)”

Herudover blev der lagt vægt på, at der skulle være sammenhæng mellem skat og moms forstået således, at når pc-ordningen ikke indebar nogen beskatning, burde momsfradraget være relativt stort, hvis ikke fuldt. Andre steder blev der endvidere som minimum afløftet 50% af momsen ved lignende pc-ordninger. Ved fastsættelsen af fradragsprocenten blev der ikke henset til medarbejdernes faktiske anvendelse af pc’erne.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:17

Cookie - John Hannover:

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=218392 som er leasede og derfor ikke fuldt sammenligneligt, men hvor der bl.a. står lidt om momsen

I henhold til afløftning af momsen på pc-udstyret ved køb eller på leasingydelserne, sker dette ved en skønsmæssig fastsættelse af virksomheden selv jf. momslovens  § 38, stk. 2. Derefter tager Told & Skat stilling til den skønsmæssigt fastsatte afløftningsgrad. Jeg vil anbefale at virksomheden afløfter 50 % af momsen ud fra erfaringer fra de sidste 50-100 projekter, men principielt er der intet i vejen for at afløfte op mod 80-85 %. (…)”

Herudover blev der lagt vægt på, at der skulle være sammenhæng mellem skat og moms forstået således, at når pc-ordningen ikke indebar nogen beskatning, burde momsfradraget være relativt stort, hvis ikke fuldt. Andre steder blev der endvidere som minimum afløftet 50% af momsen ved lignende pc-ordninger. Ved fastsættelsen af fradragsprocenten blev der ikke henset til medarbejdernes faktiske anvendelse af pc’erne.

Du er opmærksom på at dit citat er fra et leasingselskabs salgesmateriale?

Det interessante i dit link er at der netop bliver lagt vægt på at fradraget sker på baggrund af et konkret skøn. I denne sag blev den sat til 40 % selvom virksomheden reelt kun afholder 10% af udgiften og medarbejderne 90%.

Cookie - John Hannover:
r du sikker på at skat ikke har et synspunkt netop typisk på ex staionær PC som eneste - der stilles til rådighed priva

Der gælder som I alle sager med skøn, at man skal kunne sandsynliggøre det. 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)