Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inspiration til salgsstrategi

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle

Jeg skal skrive mit firma's salgsstrategi. Jeg har søgt på google og kan simpelthen ikke finde nogle eksempler eller lign. hvor jeg kan se "hvordan man gør" eller andre har gjort.

Måske søger jeg på forkert ord?

Jeg forestiller mig at der allerede ligger en del på nettet. Jeg fandt f.eks. kommunikationsstrategi eksempler, men intet der ligner en salgsstrategi

Kan I hjælpe?

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 10:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

At stille et spørgsmål så åbent som "hvordan laves en salgsstrategi?" gør det meget svært at svare konkret på det, men jeg vil forsøge at give dig et par områder du kan kigge på.

Hvis man starter med at tage udgangspunkt i kunden, burde det ikke gå helt galt. Du har sikkert noget viden om dine kunders adfærd når de handler, som er et godt element at tage med i strategien. Hvilke parametre vælger kunden ud fra, når de handler, og på hvilke områder er vores produkt stærkere end konkurrenternes ? Det kan typisk være pris eller kvalitet man differentierer sig på, men forsøg at finde noget andet, da pris/kvalitet som udgangspunkt af kunden antages for at hænge sammen. 

En salgsstrategi bør også indeholde noget om, hvilke markeder du satser på at sælge til(segmenteret efter f.eks. geografi, alder, køn osv.), og nogle mål for, hvor stor en del af markedet du vil sælge til. Dette kan senere bruges som motivation.

Afhængig af hvor udførlig du er blevet bedt om at lave strategien, kan du også have noget med om, hvilke værdier sælgerne skal udstråle, hvilke spørgerammer de skal anvende når de sælger, og hvor meget de skal belønnes for salg

I nogle tilfælde satser man f.eks. på først at placere et stykke hardware hos kunden og derefter tjene sine penge på servicering af denne. I bilbranchen er det almindelig kendt at man sælger en bil og så får man iøvrigt lige et godt tilbud på ekstraudstyr i samme omgang, da man er mere tilbøjelig til at bruge 260000 i fht. 250000 i købsøjeblikket end 10000 til ekstraudstyr på et senere tidspunkt.

Hvis du har mod på at kigge på lidt modeller, kan du kigge på en SWOT-analyse, de fire P'er, og S-O-R analyse. Jeg vurderer dog at det er en langhåret tilgang, medmindre det er en større virksomhed, hvor du har brug for at dokumentere din fremgangsmåde.

Håber det kunne give lidt inspiration og du skal være velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget du kunne tænke dig uddybet.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:48

Allan Hansen:

At stille et spørgsmål så åbent som "hvordan laves en salgsstrategi?" gør det meget svært at svare konkret på det, men jeg vil forsøge at give dig et par områder du kan kigge på.

Hvis man starter med at tage udgangspunkt i kunden, burde det ikke gå helt galt. Du har sikkert noget viden om dine kunders adfærd når de handler, som er et godt element at tage med i strategien. Hvilke parametre vælger kunden ud fra, når de handler, og på hvilke områder er vores produkt stærkere end konkurrenternes ? Det kan typisk være pris eller kvalitet man differentierer sig på, men forsøg at finde noget andet, da pris/kvalitet som udgangspunkt af kunden antages for at hænge sammen. 

En salgsstrategi bør også indeholde noget om, hvilke markeder du satser på at sælge til(segmenteret efter f.eks. geografi, alder, køn osv.), og nogle mål for, hvor stor en del af markedet du vil sælge til. Dette kan senere bruges som motivation.

Afhængig af hvor udførlig du er blevet bedt om at lave strategien, kan du også have noget med om, hvilke værdier sælgerne skal udstråle, hvilke spørgerammer de skal anvende når de sælger, og hvor meget de skal belønnes for salg. 

I nogle tilfælde satser man f.eks. på først at placere et stykke hardware hos kunden og derefter tjene sine penge på servicering af denne. I bilbranchen er det almindelig kendt at man sælger en bil og så får man iøvrigt lige et godt tilbud på ekstraudstyr i samme omgang, da man er mere tilbøjelig til at bruge 260000 i fht. 250000 i købsøjeblikket end 10000 til ekstraudstyr på et senere tidspunkt.

Hvis du har mod på at kigge på lidt modeller, kan du kigge på en SWOT-analyse, de fire P'er, og S-O-R analyse. Jeg vurderer dog at det er en langhåret tilgang, medmindre det er en større virksomhed, hvor du har brug for at dokumentere din fremgangsmåde.

Håber det kunne give lidt inspiration og du skal være velkommen til at kontakte mig, hvis der er noget du kunne tænke dig uddybet.

Gammel tråd men fandt den på google.

Siden ham der oprettede tråden ikke har takket for din forklaring, så gør jeg det nu.. Der var lige nogle punkter jeg kunne bruge der.

Tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:34

Det var mange ting jeg også kunne bruge fra det du skrev, Allan. Tak!

Fra Bording, midtjylland
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 564
Fra  Stepfo Skrevet kl. 08:21

Det er nu lang tid siden, at jeg skrev svaret, men jeg er glad for, at i kan bruge det :-)

Venlig Hilsen

Allan

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)