Hej folkens, Jeg står foran at åbne en webshop. I den forbindelse er jeg ved at indgå grossistaftaler med en række importører/producenter. Jeg mener at vide, at købeloven stiller forbrugeren i B2C-handler stærkere, end jeg som virksomhed står i B2B-handler. I værste fald kan det betyde, at jeg kan komme til at stå med ansvaret for reklamationer.
På den anden side har jeg ladet mig fortælle, at den nye købelov giver producenten eller importøren det fulde ansvar i forbindelse med reklamationer. Det lyder jo i mine ører også mere fair, at jeg som grossist ikke skal straffes.
Er der venligst nogen derude, der kan be- og afkræfte ovenstående, og give mig et lynkurs i, hvordan købeloven behandler mig som grossist?
På forhånd tak.
/Kristoffer Okkels |
Kære Kristoffer,
Det er helt rigtigt, at den danske købelov i forholdet mellem en forbruger og en erhvervsdrivende indeholder nogle regler, der kun kan fraviges til gunst for forbrugeren. Dvs. du må f.eks. ikke forkorte de 2 års reklamationsperiode, men du må gerne forlænge perioden til f.eks. 5 år.
Reglerne i købeloven i forholdet mellem to erhvervsdrivende gælder kun, hvis I ikke har aftalt andet - og det vil man ofte have. Dvs. i den relation er der (næsten) fuld aftalefrihed, og I kan sagtens aftale, at du f.eks. "kun" har 12 mdr''s reklamationsadgang (mens dine kunder/forbrugere jo stadig har 2 års reklamationsadgang over for dig).
Derfor kan man let som sælger havne i den situation, at kunderne/forbrugerne har nogle krav overfor dig, som du ikke (nødvendigvis) kan gøre gældende overfor din sælger.
Men sådan er det bare.
Hvis du vil undgå at stå i den situation, må du (forsøge at) fastholde overfor din sælger, at du skal have de samme krav som forbrugeren har overfor dig.
Vil sælgeren ikke acceptere det, må du købe dine varer et andet sted - eller leve med, at du risikerer at stå med problemet - dvs. denne risiko må du pulverisere ud på prisen på dine varer.
Tough luck, men sådan er det.
Mvh
Karsten